Fujitsu kehittää avoimen lähdekoodin moderneja kuluttajapalveluja

Fujitsu Finland Oy on käynnistänyt Sitran rahoittaman IHAN-pilottihankkeen. Siinä mietitään, miten kansalaiset voivat jatkossa hyödyntää kansallisia terveystietoja entistä paremmin myös oman terveytensä ja hyvinvointinsa tueksi.

Pilottihankkeessa Fujitsu on rakentanut matkapuhelimessa toimivan sovelluksen, joka auttaa matkalaisia asioimaan paikallisten terveydenhuollon ammattilaisten kanssa kaikkialla maailmassa tilanteissa, joissa oikean ja ajantasaisen terveystiedon hyödyntäminen on tärkeää. Yksilölliset terveystiedot ovat aina saatavilla riippumatta kansalaisen sijaintimaasta tai kielitaidosta.

Sovellus ei ole riippuvainen pääsystä mobiili- tai dataverkkoihin, vaan tiedot on tallennettu turvallisesti itse puhelimeen. Sovellus myös kääntää matkalaisen sairaushistorian automaattisesti paikalliselle kielelle, jolloin omia tietoja on tarvittaessa helppo näyttää matkapuhelimesta. Sovellus kattaa esimerkiksi henkilön riskitiedot, allergiat, reseptilääkemääräykset sekä tiedot viime aikaisista lääkärinkäynneistä. Näin siis myös ulkomailla terveydenhoidon henkilökunnalla on käytettävissään sama potilastieto kuin kotimaassa. Tällä hetkellä sovellus kääntää suomesta englantiin ja japaniin.

Kansalaisten kokemien hyötyjen lisäksi Fujitsu tarjoaa innovaatiosuuntautuneille yrityksille ja organisaatioille ohjelmistoalustan, joka mahdollistaa monenlaisten terveystietoratkaisujen rakentamiseen myös globaaleille markkinoille. Terveysalan toimijoille sovellus tarjoaa ajantasaisen potilastiedon kustannustehokkaasti.

Kansallinen terveysarkisto kuten Suomessa Kelan Kanta on vain yksi mahdollinen datalähde. Olennaista on, että voidaan hyödyntää erilaisia tietokantoja sekä avointa lähdekoodia muissakin tämän tyyppisissä hankkeissa. Suomessa nykyinen asiakastietolaki on tähän asti jarruttanut laajoja väestönosia koskevan tiedon käyttöä etenkin omadata-konseptin näkökulmasta (MyData). Asiakastietolain muutosesitys on kuitenkin tulossa eduskunnan käsittelyyn keväällä 2020.

Fujitsu Finland Oy esittelee yhdessä Sitran kanssa sovellusta Business Finlandin Digital Excellence Forum @ ICT Proposers' Day 2019 -tapahtumassa 20.9.2019.  Siellä esitellään Euroopan komission Horisontti 2020 -tutkimus- ja tuotekehitysrahoitus sekä tulevat haut. Vuonna 2020 rahoitusta jaetaan avustuksena tutkimukseen ja tuotekehitykseen noin 13 miljardia euroa. Tärkeä osa tapahtumaa on Business Finlandin järjestämä Finnish Village, joka kokoaa yhteen parhaat suomalaiset digitaaliset innovaatiot sekä huippuosaamisen.

Lisätietoja:

Sitran IHAN-pilottihankkeet https://www.sitra.fi/hankkeet/ihan-pilottihankkeet/#mista-on-kyse

Digital Excellence Forum @ ICT Proposers' Day 2019 -tapahtuma:

Puh. 045 7880 9624, satu.pelttari@fi.fujitsu.com

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yhtiö, joka tarjoaa täyden valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 130 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita yli sadassa maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n voimaa muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 3,9 triljoonaa jeniä (35 miljardia USD) 31.3.2020 päättyneellä tilikaudella. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi

Fujitsu uudisti kannettavat ja tabletit: lisää suorituskykyä ja parempaa tietoturvaa29.5.2020 09:30:00 EESTTiedote

Fujitsu uudistaa yrityskannettaviaan ja esittelee uuden LIFEBOOK U7310 -kannettavan uusilla turvaominaisuuksilla. Uudenlainen digitaalinen näytönsuoja estää sisällön näkymisen ulkopuolisille. FUJITSU LIFEBOOK U7310 -yrityskannettavassa on haluttu ottaa huomioon erityisesti paljon liikkuvien käyttäjien turvatarpeet. Yksityisyyden suojaamiseksi laitteessa käytetään uutta ePrivacy-suojainta, joka on osa laitteen näyttöä. Yhtä näppäintä painamalla kannettava menee häivetilaan: katselukulma kaventuu niin, että näytön sisällön näkee vain suoraan edestä. Näin laitetta voi käyttää turvallisesti julkisilla paikoilla suojassa muiden katseilta. Kannettavan muihin turvaominaisuuksiin kuuluvat esimerkiksi Fujitsun biometrinen PalmSecure-kämmentunnistus ja infrapunakamera, joka lukitsee laitteen käyttäjän poistuessa sen ääreltä. Lisäksi fyysinen webkameran luukku peittää kameran, kun se ei ole käytössä. “Kaikki kannettavaansa julkisissa tiloissa käyttäneet ovat varmasti huomanneet tuntemattomien kur

Fujitsun kuuden kohdan ohjelma tukee työvoiman digimuutosta pandemiatilanteessa28.5.2020 11:45:00 EESTTiedote

Fujitsu esittelee uudessa Action Agenda -ohjelmassaan kuusi toimintatapaa, jotka auttavat organisaatiota yhdistämään digitalisaation vaatimukset työntekijöiltä vaadittavaan osaamiseen. Ohjelma korostaa pitkän aikavälin strategiaa ja nostaa esiin näkökulmia, jotka auttavat yrityksiä ja organisaatioita rakentamaan tarvittavia kyvykkyyksiä ja yrityskulttuuria. Kuusi toimintatapaa ovat peräisin The Economist Intelligence Unitin (EIU) Fujitsulle ja Citrixille tekemästä kyselystä, joka selvitti työvoiman muutoksia ja organisaatioiden tapoja hallita muutoksia eri organisaatioissa kahdeksassa maassa ja 20 toimialalla.. Imperial College Londonin tekemä tutkimus ennustaa, että sosiaalisen kanssakäymisen rajoittaminen jatkuu koronatartuntapiikkien hallitsemiseksi vielä ensi vuonna. Fujitsun mukaan yritysten onkin edelleen mahdollistettava etätyön tekeminen ja työntekijöiden uudelleenkoulutus, tehostettava osallistamista sekä vastattava organisaation kulttuurisiin muutostarpeisiin. Työntekijöiden

Fujitsu auttaa taistelussa koronavirusta vastaan antamalla immateriaalioikeuksiaan käyttöön ilmaiseksi19.5.2020 13:44:05 EESTTiedote

Tämä tiedote on käännös Fujitsu Limitedin englanninkielisestä tiedotteesta, joka on julkaistu 12.5.2020 osoitteessa https://www.fujitsu.com/global/about/resources/news/press-releases/2020/0512-01.html Helsinki, toukokuu 19, 2020 – Koronaviruspandemian taloudellisten ja sosiaalisten vaikutusten lieventämiseksi Fujitsu-konserni on sitoutunut Open COVID Pledge -lupaukseen sitoumuksessaan mainituin ehdoin. Lupauksen tarkoitus on edistää immateriaalioikeuksien jakamista ilmaiseksi koronaviruksen vastaisessa taistelussa. Tarkemmat tiedot Fujitsun sitoutumisesta löytyvät tiedotteen lopusta. Sitoutumalla Yhdysvalloista alkunsa saaneeseen Open COVID Pledge -lupaukseen Fujitsu ilmoittaa, että se ei puolusta patenttejaan, hyödyllisyysmallejaan tai mallioikeuksiaan yksilöitä tai yhteisöjä vastaan tietyn ajanjakson aikana tai vaadi korvauksia niiden käytöstä. Fujitsu on sitoutunut myös vastaavaan OPEN COVID-19 DECLARATION -aloitteeseen Japanissa. Näihin ohjelmiin sitoutumisellaan Fujitsu pyrkii osa

Fujitsun ratkaisulla toteutettiin koko Suomea palveleva Itämeri.fi-sivusto19.5.2020 08:15:00 EESTTiedote