Fujitsu kehittää tekoälysovellusta raskausdiabeteksen hoitoon

Helsinki, 7.3.2018 – HUS:n koordinoima ekosysteemi CleverHealth Network käynnistää kehitysprojektin, jossa raskausajan diabeteksen hoitoa tuetaan uudella digitaalisella, tekoälyyn pohjautuvalla palvelumallilla. Fujitsu vastaa hankkeessa datan integroinnista ja mallintamisesta sekä hoitohenkilöstön käyttöliittymän suunnittelusta.

Projektin tavoitteena on parantaa raskausajan diabeteksen hoitoa ja seurantaa kehittämällä hoitoprosessin tueksi mobiilisovellus, joka mittaa ja tallentaa pilveen reaaliaikaisesti äidin jatkuvan verensokerin, fyysisen aktiivisuuden, ravinnon sekä päivittäisen painon.

Fujitsu vastaa hankkeessa datan integroinnista ja sen mallintamisesta sopivaksi HUS:n tietoaltaaseen sekä kansalliseen Omatietovarantoon (Kanta PHR), jonne suomalaiset voivat tallentaa omista mittauksistaan saamiaan hyvinvointitietoja. Lisäksi Fujitsu suunnittelee hoitohenkilökunnan käyttöliittymän.

Projektin kehitystyössä hyödynnetään koneoppimista, jonka avulla voidaan räätälöidä potilaan riskiprofiilin mukainen, yksilöllisiä tarpeita vastaava ohjaus ja hoito. Tekoäly mahdollistaa myös ennusteiden tekemisen sekä äidin että syntyvän lapsen tulevasta terveydestä.

”Yhdistämme projektissa Japanissa ja Suomessa kehittämiämme teknologioita ja luomme uuden palvelualustan, joka soveltuu sensoridatan hyödyntämiseen, analytiikkaan ja tekoälyyn. Erityisen tärkeää terveydenhuollon ammattilaisten käyttöliittymän suunnittelussa on tiedon merkityksellinen visualisointi: kaikki olennainen data ja merkittävät poikkeamat on nähtävä selkeästi yhdestä näkymästä”, kertoo asiakasjohtaja Ville Väärälä Fujitsusta.

”HUS:n ainutlaatuinen data ja Euroopan suurimpiin lukeutuva HYKS:n synnytyssairaala tarjoavat erinomaisen ympäristön eri sidosryhmien väliselle yhteistyölle. Palvelukehityksen integroiminen kliiniseen käytäntöön ja korkeatasoiseen tutkimukseen luo ennennäkemättömän mahdollisuuden uudistaa kansantautiemme ennaltaehkäisyä ja hoitoa. CleverHealth Network -ekosysteemin ketterä toimintamalli on mahdollistanut nopean etenemisen ja pääsemme nyt konkreettisesti kehittämään uusia palveluita tässä ensimmäisessä kehitysprojektissa”, iloitsee HUS:n toimitusjohtaja Aki Lindén.

CleverHealth Network yhdistää kehitysprojekteissaan suomalaisten yritysten terveysteknologiaosaamisen, terveydenhoidon huippuasiantuntijat ja HUS:n laadukkaan terveysdatan. Ekosysteemin ensimmäisessä kehitysprojektissa ovat pääpartnereina HUS, Elisa, Fujitsu, Aalto-yliopisto ja Helsingin yliopisto, ja se toteutetaan Business Finlandin myöntämän rahoituksen myötä.

-           Kuvapankki: http://mediaportal.ts.fujitsu.com/pages/portal.php

-           Fujitsu-uutishuone: http://www.fujitsu.com/fi/about/resources/

-           Blogi: http://blogi.fujitsu.fi

-           Twitter: https://twitter.com/Fujitsu_FI