Fujitsu perustaa Mikkeliin tiedonhallinnan osaamiskeskuksen

Helsinki, 21.12.2017 – Fujitsu Finland Oy perustaa Mikkeliin osaamiskeskuksen, jonka tavoitteena on tukea ja edistää Fujitsun tiedonhallinnan hankkeita Suomessa ja Euroopassa. Tiedonhallinta on keskeisessä roolissa, kun yritykset ja organisaatiot uudistavat toimintamallejaan osana digitaalista transformaatiota. Yksi merkittävä tavoite on tuottavuuden parantaminen.

Mikkelin osaamiskeskus liittyy osaksi marraskuussa julkistettua Fujitsun dokumenttien ja sisällön hallintaan erikoistunutta osaamiskeskusta, jossa työskentelee noin sata asiantuntijaa Suomessa ja muissa Euroopan maissa.

Uusi osaamiskeskus sijoittuu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun campus-alueelle, ja se tekee tiivistä yhteistyötä Mikkelin kaupungin ja kehitysyhtiö Miksei Oy:n1 kanssa. Fujitsun nykyiset Etelä-Savon alueella työskentelevät henkilöt siirtyvät uuteen toimipisteeseen. Iso osa henkilöstöstä rekrytoidaan uusina. Asianhallinnan ja arkistoinnin ict-ammattilaisten rekrytoinnit käynnistyvät vuoden 2018 alussa. Osaamiskeskukseen tullaan palkkaamaan kymmeniä asiantuntijoita.

Mikkeli valikoitui uuden Fujitsun toimipisteen sijainniksi Lupaus-ohjelman2 tuoman monivuotisen yhteistyön ja Mikkelin laajan digitaalisen osaamisen ja yhteistyöverkoston vuoksi. Fujitsu uskoo, että Mikkeli toimipisteen sijaintipaikkana pystyy tarjoamaan Fujitsulle osaamisen lisäksi laajat sähköisen asioinnin ja arkistoinnin osaamisverkostot. Koulutusyhteistyötä tukee myös Fujitsun toimipisteen sijoittuminen ammattikorkeakoulun alueelle. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun yksi erikoistumisala on sähköinen asiointi ja arkistointi, jota tuleva yhteistyö palvelee suoraan.

”Tiedonhallinta ja sähköinen asiointi ovat arvokkaita apureita kansalaisen kohtaamassa julkishallinnon palvelujen viidakossa, ja juuri niitä haluamme uudessa osaamiskeskuksessa edistää. Olemme tehneet jo monen vuoden ajan hyvää yhteistyötä Mikkelin kaupungin kanssa Lupaus-kehitysohjelmassa. Mikkeli on saavuttanut Fujitsun CaseM-ratkaisun avulla merkittäviä ajansäästöjä ja ympäristövaikutuksia. Hyvien kokemusten siivittämänä haluamme luoda Mikkeliin vahvan, uuden osaamiskeskuksen”, toteaa Fujitsu Finlandin toimitusjohtaja Simo Leisti.

”Jo vuonna 2005 valitsimme digitaalisen tiedonhallinnan kehittämisen Mikkelin seudun yhdeksi kärkialueeksi. Mikkelin seudun ja Etelä-Savon maakunnan määrätietoisen työn tuloksena Mikkeliin on syntynyt muun muassa arkisto- ja kirjastoalan moderni osaamis- ja palvelukeskus, jonka painopistealueena on sähköisen tiedonhallinnan ja -arkistoinnin kehittäminen”, toteaa kehitysjohtaja Juha Ropponen Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:stä.

”Mikkelissä on erinomainen osaamisperusta osaamiskeskuksen kehittämiseen, sillä Mikkelin ammattikorkeakoulu (nykyisin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, XAMK) painottaa koulutuksessaan voimakkaasti digitaalista osaamista. XAMK on perustanut yhdessä Helsingin yliopiston ja Kansalliskirjaston kanssa digitaalisen tiedonhallinnan tutkimus- ja kehittämiskeskus Digitalian. XAMK toteuttaa ainoana korkeakouluna Suomessa sähköisen asioinnin ja arkistoinnin ylempää ammattikorkeakoulututkintoa”, sanoo Mikkelin kaupunginjohtaja Timo Halonen.

Lisätietoa

1 Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy on kaupungin pääomistama kehitysyhtiö. Kehittämistoiminnan strategisina tavoitteina ovat Mikkelin elinvoimaisuuden ja vetovoiman lisääminen sekä yritysten toimintaedellytysten ja menestymisen tukeminen. Yritysympäristön kehittämisessä olemme mm. mukana luomassa, markkinoimassa ja tuotteistamassa uusia toiminta-alueita ja rakentamassa yritysten ja yhteisöjen yhteisiä osaamisalustoja. Memory Campus -alue on Mikkelin yksi tärkeimmistä strategisista kehitysalustoista. Memory Campus alue valmistuessaan lisää Mikkelin houkuttelevuutta digitaalisen tiedonhallinnan tulevaisuuden eurooppalaisena keskuksena. Kaupunki on kaavoittanut Memory Campus -alueen tiedonhallinnan käyttöön (12 ha) ja siellä on rakennusoikeutta yhteensä 60.000 m2. Alueen ensimmäinen rakennus on vuoden 2017 lopulla valmistuva Kansallisarkiston uusi keskusarkisto (5000 m2). Aleen kehittämisen koordinoinnista vastaa Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy.

2 Vuosina 2012–2016 toteutettu Lupaus 2016 -kehitysohjelma oli Mikkelin vastaus kuntien palvelujen alati pahenevaan tuottavuusongelmaan. Lupaus 2016 oli sateenvarjo, jonka alla Mikkeli loi edellytyksiä tehokkaalle toiminnalle, otti käyttöön uusia toimintamalleja, automatisoi prosesseja ja edisti itsepalvelua. Avainroolissa oli toiminnan tehostaminen digitalisoinnin avulla ja tulosten mittaus rahan säästöinä. Kehityshankkeen tavoitteena oli tehdä Mikkelistä tuottavuuskehityksen johtava kaupunki Suomessa.
Lupaus-hankkeen loppuraportti

-           Kuvapankki: http://mediaportal.ts.fujitsu.com/pages/portal.php

-           Fujitsu-uutishuone: http://www.fujitsu.com/fi/about/resources/

-           Blogi: http://blogi.fujitsu.fi