Fujitsu selvitti: Globaali kilpailu vauhdittaa teollisuustuotannon automatisaatiota

Maailmanlaajuinen kilpailu ohjaa valmistavaa teollisuutta nopeisiin muutoksiin, kertoo Fujitsun tuore selvitys. Sen mukaan automaatio on tärkein laadun ja tehokkuuden parannuskeino. Myös vastuullisuuden painoarvo on kasvanut uusissa ict-investoinneissa.

Valmistava teollisuus on pyrkinyt parantamaan toimintansa toipumiskykyä ja ketteryyttä vastauksena koronapandemian aiheuttamaan sokkiin. Tehdasautomaatio on noussut tässä keskeiseksi keinoksi. Ala investoi automaatioon enemmän kuin mihinkään muuhun, ja kolme neljäsosaa (76,8 %) vastaajista suunnittelee uusia hankkeita seuraaville 12 kuukaudelle. Toimialan johtajat kiinnittävät myös entistä enemmän huomiota vastuullisuuteen – se on nyt kolmanneksi tärkein ict-menoihin vaikuttava tekijä. Tulokset viittaavat siihen, että valmistajat reagoivat kuluttajien haluun valita vastuullisia tuotemerkkejä.

Tulokkaat ja markkinahäiriköt vauhdittavat digitalisaatiota

Vastaajien mukaan kireä kilpailutilanne kiihdyttää digitalisaatiota. Yli kolme neljäsosaa (75,8 %) vastaajista raportoi kovasta tai erittäin kovasta kilpailusta maailmanlaajuisesti, ja vain joka viides (21,7 %) ei ole kohdannut kansainvälistä kilpailua lainkaan. Lähes seitsemän kymmenestä (68,7 %) vastaajasta kertoo uusien tulokkaiden ja markkinaosuuksia hakevien markkinahäiriköiden koventavan kilpailua.

Valmistava teollisuus vastaa kilpailuun innovoinnilla. Fujitsun selvityksessä 80 prosenttia vastaajista sanoi digitalisaatiohankkeiden tulosten täyttäneen tai ylittäneen odotukset. Hankkeilla oli esimerkiksi vahvistettu kilpailukykyä ja asiakassuhteita, vähennetty jätteiden määrää, parannettu laatua, mahdollistettu uusia ekosysteemimalleja sekä lisätty toiminnan ketteryyttä. Tämän pohjalta valmistava teollisuus aikoo tehdä lisää kattavia hankeinvestointeja seuraavien 12 kuukauden aikana. Ainakin 30 prosenttia vastaajista aikoo tehdä suuria tai erittäin suuria digi-investointeja.

It:n ja tuotannon integraatio ratkaisee pelin

"Automaation merkitys valmistavalle teollisuudelle korostui useissa selvityksen mittareissa, joista tärkeimmiksi nousivat laatu ja tehokkuus. Nykyään tehdastuotanto ja tietotekniikka toimivat vielä paljolti erillään. Fujitsu on yksi maailman johtavista teollisuuden ict-integraattoreista, ja mielestämme tietotekniikan integrointi tuotantotekniikkaan on seuraava ratkaiseva askel. Erityisesti integroimalla koneensuunnitteluteknologiaa tehtaan tuotantoon voidaan laatua ja tehokkuutta olennaisesti parantaa", sanoo valmistavan teollisuuden ratkaisuista Fujitsussa vastaava johtaja Yuuki Yamamoto.

Yli kaksi kolmasosaa vastaajista (69,3 %) uskoo, että tuotantoon liittyvissä sovelluksissa tärkeintä on parantaa laatua ja sen jälkeen tehokkuutta nostamalla käyttöastetta (67,6 %). Kaikkien turvallisuuteen liittyvien seikkojen parantaminen on kolmanneksi tärkeintä. Tätä korostaa tietoturvan nouseminen tärkeimmäksi syyksi kasvattaa ict-menoja.

Tutkimusyhtiö DataDriven teki selvityksen Fujitsulle helmi–maaliskuussa 2021. Kyselyyn vastasi 208 valmistavan teollisuuden ict-päättäjää 17 maasta Euroopasta, Britanniasta, Pohjois-Amerikasta, Aasian ja Tyynenmeren alueelta sekä Japanista. Suurin vastaajaryhmä (29,5 %) edusti liikevaihdoltaan 1,1–5,1 miljardin dollarin organisaatioita. Suomalaisia oli vastaajista 2,4 %.

Mediayhteydet

Fujitsu Finland Oy:n viestintä
Satu Pelttari
Puh. 045 7880 9624, satu.pelttari@fujitsu.com

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yhtiö, joka tarjoaa täyden valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 126 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita yli sadassa maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n voimaa muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa.  Fujitsu Limitedin (TSE:6702) liikevaihto oli 3,6 biljoonaa jeniä (34 miljardia USD) 31.3.2021 päättyneellä tilikaudella. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi

Fujitsu on sitoutunut kestävän kehityksen tavoitteisiin

YK:n vuonna 2015 hyväksymät kestävän kehityksen tavoitteet ovat ihmiskunnan yhteisiä päämääriä, jotka on määrä saavuttaa maailmanlaajuisesti vuoteen 2030 mennessä. Fujitsun tarkoitus on tehdä maailmasta kestävämpi luomalla innovaatioiden avulla luottamusta yhteiskuntaan. Lupaamme rakentaa omalla toiminnallamme parempaa tulevaisuutta kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisesti.

Fujitsu toimittaa Suomen Pankille asianhallintaratkaisun19.10.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Fujitsu ja Suomen Pankki ovat solmineet sopimuksen CaseM-ratkaisun toimituksesta sekä nelivuotisesta tukipalvelusta. Julkisesti kilpailututetun sopimuksen arvo on 0,8 miljoonaa euroa. Suomen Pankin vanha asianhallintajärjestelmäoli tullut elinkaarensa päähän. ”Haimme uutta modernia asianhallintajärjestelmää. Fujitsun ratkaisu sai kilpailutuksessa parhaat kokonaispiteet ja varsinkin laatupisteet olivat vakuuttavat. Toimitusprojekti on edennyt hyvin, ja tavoitteena on saada järjestelmä käyttöön vielä ennen tämän vuoden loppua. Fujitsun kanssa olemme tehneet jo pitkään yhteistyötä muun muassa it-asiantuntijapalvelun puitesopimuksen kautta”, sanoo Suomen Pankin Tietohallinto-osaston osastopäällikkö Petteri Vuolasto. ”Kuriositeettina mainittakoon, että meillä on ollut yhteyshenkilönä sama ihminen jo lähes 20 vuotta, mikä kuvastaa osaltaan yhteistyömme toimivuutta. Tällainen sitoutuminen on nykymaailmassa todella harvinaista.” Fujitsu on toimittanut it-asiantuntijapalveluita keskuspankille j

Fujitsun digiratkaisut tukevat Terveystalon vahvaa kasvua27.9.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Helsinki, 27. syyskuuta 2021 ‒ Fujitsu Finland Oy on allekirjoittanut uuden jatkosopimuksen it-palveluista maan suurimman yksityisten terveyspalvelujen tarjoajan Terveystalo Oyj:n kanssa. Sopimus sisältää kokonaisvaltaiset loppukäyttäjien tukipalvelut sekä kattavasti sovelluksia ja konesalipalveluja. Mukana ovat myös etätyöskentelyssä ja lääkäreiden etävastaanotoilla tarvittavat laitteet sekä niiden yhteydet, etätyötä tekevien lähituki, koko perustietotekniikka ja kriittisten sovellusten alustojen ylläpito. Fujitsun kokonaisvaltaisen tietotekniikkapalvelun ansiosta Terveystalo on voinut keskittyä asiakkaidensa ensiluokkaiseen hoitoon ja uusien terveydenhoitopalvelujen kehittämiseen myös koronapandemian aikana. ”Meille on olennaista palvelujemme joustavuus ja suoritusvarmuus. Odotamme it-kumppaniltamme toimivaa palvelunhallintaa ja tuotteistusta, pitkälle vietyjä seurantajärjestelmiä ja hyvin paketoituja palveluita, joita on helppo johtaa oman IT- ja digitalisaatio-organisaatiomme näkök