Fujitsu tuo älyä ruokailuun Turun yliopistossa

Fujitsun digitaalinen tapahtumanhallinta-alusta auttaa Turun yliopiston Flavoria-tutkimusravintolassa ruokailevia seuraamaan omaa syömistään. Samalla järjestelmä kerää ja tallentaa tietoja Turun yliopiston tutkimusta varten.

Turun yliopiston, Turun ammattikorkeakoulun ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin Medisiina D -rakennuksessa toimivan Flavorian ruokalinjasto tunnistaa lautaselle kerätyt ruoka-aineet, ja lähettää taustajärjestelmässä olevan reseptin mukaiset ravintoarvot tietokantaan. ”Sieltä rekisteröityneet asiakkaat saavat tietoa syömänsä ruoan määrästä ja sen ravintoarvoista”, kertoo projektia johtava Mari Norrdal Turun yliopistosta.

Lounaan lopuksi asiakas vie astiansa keräyspisteeseen, jossa biojätteeksi menevä ruokamäärä punnitaan älyvaa’oilla. Tämän tiedon perusteella ravintola voi esimerkiksi pyrkiä vähentämään ruokahävikkiä.

Flavoriassa on lounasravintola ja kahvila, sekä moniaistinen ruokailutila, Aistikattila. Se toimii yliopiston koelaboratoriona, jossa voidaan muun muassa testata moniaistisia ärsykkeitä ja niiden yhdistelmiä sekä niiden vaikutusta ruokailijoihin luonnollisessa lounasympäristössä.

Flavoria-tutkimushankkeessa kerätyt tiedot ihmisten lounasvalinnoista kootaan Fujitsun digitaaliseen tapahtumanhallinta-alustaan (Event Processing Platform EPP), joka yhdistää tilassa olevat anturit ja käytetyt sovellukset. Suomessa toteutettu alusta toimittaa kerätyt tiedot eteenpäin sekä tallentaa ne tieteellistä analysointia ja tutkimusta varten. Teknisen järjestelmän suunnittelussa painotettiin joustavuutta, jotta tutkimusalustalla on mahdollista pilotoida uusia IoT-laitteita pienellä vaivalla.

Tällä hetkellä tietoja kerätään kyselytutkimusjärjestelmästä sekä ruokalinjastolta, jossa lautaselle otettu ja ruokailun jälkeen biojätteeksi jätetty ruokamäärä punnitaan vaa’oilla. Tarvittaessa Fujitsun alustaan voidaan jatkossa liittää myös muita antureita ja sovelluksia, joilla voitaisiin esimerkiksi tunnistaa ruokailijoiden tunnetiloja ja liikkumispolkuja tilassa.

Flavoriassa ruokailevat voivat ladata matkapuhelimeensa MyFlavoria-sovelluksen ja osallistua näin tutkimukseen. Sovelluksesta he saavat ruokalistan lisäksi tietoa omasta syömisestään sekä tehtävästä tutkimuksesta ja sen tuloksista. Sovelluksen on ladannut jo noin 300 käyttäjää.

Yliopiston arvion mukaan ravintolalla on noin 1 000 asiakasta päivässä – yliopiston omaa henkilökuntaa ja opiskelijoita sekä ammattikorkeakoulun, lähistöllä sijaitsevien yritysten ja Turun yliopistollisen keskussairaalan henkilökuntaa.

Turun yliopisto
Kehityspäällikkö Mari Norrdal
mari.norrdal@utu.fi, p. 040 550 2471

satu.pelttari@fi.fujitsu.com, p. 045 7880 9624