Fujitsulta ohjelmisto-ohjattu Qumulon ratkaisu rakenteettoman datan hallintaan petatavuluokassa

Fujitsun uuden tallennusratkaisun ohjelmisto-ohjattu tallennusteknologia auttaa hallinnoimaan petatavuja dataa, joka on hajautettu useisiin datakeskuksiin ja pilveen. Ratkaisu pohjautuu Qumulon markkinoita mullistavaan tallennusalustaan. Se avaa mahdollisuuksia uudenlaisten palvelujen ja sovellusten luomiseen suuryritysten tallennusympäristöihin.

Suuryritykset ovat havainneet, että useista eri datalähteistä kootun datan analysoinnista löytyy mahdollisuuksia oman liiketoiminnan tehostamiseen. Niinkin erilaiset prosessit kuin diagnostinen kuvantaminen, mallintaminen, simulaatiot, lidar-mittaukset, paikkatietopalvelut, geneettinen sekvensointi ja videotuotanto synnyttävät ja hyödyntävät rakenteetonta dataa. Sen suurten määrien hallinta on kuitenkin usein vaikeaa, kun tiedostot voivat olla yhtä lailla verkon reunalla, omassa datakeskuksessa tai pilvessä.

Qumulon tiedostojärjestelmä antaa asiakkaille reaaliaikaisen ja syvälle pureutuvan näkymän dataan sekä kyvyn hallita sitä omassa konesalissa ja pilvessä. Järjestelmä skaalautuu tarpeen mukaan, joten sen konfigurointi sekä suorituskyvyn hallinta on helppoa.

Rakenteettoman datan haltuunotto

Qumulo on suunniteltu hybridiympäristöihin, joihin kuuluu datakeskuksia sekä julkisia ja yksityisiä pilvipalveluja. Qumulo tukee useita tallennusprotokollia, jotka mahdollistavat datan konsolidoinnin. Qumulon käyttäjät voivat jakaa tietoja keskenään. Näin datan hallinta helpottuu hajautetuissa ympäristöissä.

“Rakenteettomasta datasta saadaan arvoa vasta, kun petatavuja on ensin louhittu ja jalostettu. Fujitsun uusi Qumulo-pohjainen lähestymistapa tarjoaa asiakkaalle suorituskykyisen tietovaraston. Se skaalautuu rajattomasti, joten asiakas voi käydä läpi suuria datamääriä arvokkaimman datan löytämiseksi”, kertoo johtaja Olivier Delachapelle Fujitsusta.

Qumulon ratkaisu sopii Fujitsun nelikerroksisen datavetoisen digitalisaatiostrategian toiseen vaiheeseen. Siinä määritellään datan kohdearkkitehtuuri, kun datan digitalisoinnin perustaso on määritelty. Fujitsun laaja hybridi-it-ympäristöjen tarjooma auttaa digitalisoimaan liiketoiminnan menestyksekkäästi hallitsemalla, suojaamalla ja turvaamalla dataa.

Fujitsu työskentelee yhdessä asiakkaidensa kanssa määrittääkseen kohdearkkitehtuurit, analysoidakseen hybridiympäristöjen alustat, tallennusratkaisut, työkuormat ja datan hallinnan ja tarjoaa näihin tarpeisiin sopivia ratkaisuja. Kun organisaatio on määritellyt digitalisaationsa lähtötason, seuraava askel on kohdearkkitehtuurin luominen, jotta dataa voi käyttää ja hallita kaikkialla – verkon reunoilla, ytimessä ja pilvessä.

Skaalautuvat ja pilvinatiivit ratkaisut

Qumulon ratkaisu skaalautuu nopeasti kymmeniin miljardeihin tiedostoihin, ja sen pilvinatiivi järjestelmä mahdollistaa työkuormien siirtämisen saumattomasti julkiseen verkkoon. Näin asiakkaat voivat kysyntäpiikin iskiessä saada lyhytaikaista laskentatehoa omien konesaliensa tai hallinnoitujen palvelujen ulkopuolelta sekä tarjota etäkumppaneille suoran pääsyn dataan. Yritykset voivat myös luoda mikropalveluja, jotka hyödyntävät pilvessä olevaa dataa ja joihin käyttöoikeudet annetaan sovellustasolla.

Qumulo antaa reaaliaikaisen näkymän dataan ja käyttäjiin ja auttaa näin hallitsemaan dataa tehokkaasti. Sisäänrakennetun koneoppimisen avulla yli 90 prosenttia lukupyynnöistä voidaan käsitellä alle millisekunnissa suoraan välimuistista. Tämä on mahdollista ennakoimalla käyttäjien tarpeita, esilataamalla todennäköisesti seuraavaksi haettava data sekä järjestämällä dataa automaattisesti, optimoimalla tiedostonhallintaa ja tallennusmedian käyttöä käyttäjien toiminnan perusteella. Flash ensin -strategia tarkoittaa sitä, että 100 prosenttia kirjoitusprosesseista ja yli 98 prosenttia lukuprosesseista käsitellään nopeilla flash-muistia käyttävillä levyillä. Harvoin käytettävä data tallennetaan edullisille mutta hitaille kiintolevyille.

Qumulon ratkaisu on saatavissa välittömästi Fujitsulta. Ratkaisu asennetaan tyypillisesti yli 200 teratavun ympäristöihin. Hinnoittelu riippuu kokoonpanosta.

Petri Penttinen
Product Business Unit
petri.penttinen@fi.fujitsu.com

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yhtiö, joka tarjoaa täyden valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 130 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita yli sadassa maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n voimaa muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 3,9 triljoonaa jeniä (35 miljardia USD) 31.3.2020 päättyneellä tilikaudella. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi