Fujitsulta uusi työkalu datavalmiuden arvioimiseksi

Fujitsun uusi datavalmiuden arviointityökalu verkossa auttaa organisaatioita vertaamaan omaa datavetoisen digitalisaation valmiuttaan muihin vastaaviin organisaatioihin. Työkalu on osa Fujitsun konsultointitarjoomaa, joka ohjaa asiakkaita matkalla kohti datavetoista liiketoimintaa.

Työkalun käyttäminen vie vain muutaman minuutin, ja se antaa tuloksena vertailun muihin yrityksiin sekä räätälöityjä vinkkejä siitä, mihin organisaation kannattaisi keskittyä jatkossa. Työkalua voi käyttää itse tai Fujitsun konsulttien kanssa.

Työkalu perustuu metodologiaan, jonka on kehittänyt Fujitsun käyttöön tutkimusyhtiö Freeform Dynamics. Työkalu vertaa käyttäjäänsä kilpailijoihin neliportaisella valmiusasteikolla, joka alkaa tasosta, jossa dataa on saatavilla vähän. Kakkostasolla dataa ylläpidetään ja kolmostasolla hyödynnetään. Ylin taso on datavetoinen toiminta. Kun tätä mallia sovellettiin aiemmin tänä vuonna yli 400 kansainväliseen organisaatioon, ilmeni, että valtaosa oli vasta matkalla kohti datavetoisuutta ja vain 20 eli 4,8 prosenttia organisaatioista oli aidosti datavetoisia. Datavetoisen yrityksen liiketoiminta perustuu vahvasti datan hyödyntämiseen ja myös sen liiketoimintaprosessit ohjautuvat automaattisesti ja datalähtöisesti.

Data on onnistuneen digitalisaation perusta

Yhä useammat yritysjohtajat ymmärtävät datan merkityksen digitalisaation perustana. Datavetoiset yhtiöt pystyvät hyödyntämään dataansa toiminnan kaikilla tasoilla sekä strategisesti että käytännössä. Analytiikkaa pidetään tavallisesti oikotienä liikevaihdon lisäämiseen datan avulla, mutta kun organisaatiot pureutuvat syvemmälle, ne huomaavat pian, että digitalisaatiohankkeisiin liittyy lukuisia hankalia ongelmia.

"Fujitsun uusi datavalmiuden arviointityökalu auttaa yritysjohtoa mittaamaan objektiivisesti edistymistä matkalla datavetoisuuteen. Tämä on tärkeää, sillä todellisuus ei vastaa omia käsityksiä. Kun taannoin pyysimme yrityksiä arvioimaan itse omaa kehitystään, jopa 63 prosenttia sanoi muuttuneensa jo datavetoisiksi. Fujitsun teettämän selvityksen mukaan luku todellinen luku on 5 prosenttia. Mahdollisuus näyttää omien käsitysten ja oikean tilanteen välinen ero on ensimmäinen askel kohti sisäisen muutosvastarinnan poistamista", sanoo Christian Leutner, Fujitsun tuotemyynnin Euroopan-johtaja.

Käytännössä kaikki organisaatiot kerryttävät eri lähteistä suuria määriä pääasiassa strukturoimatonta dataa, kuten tekstinkäsittelytiedostoja, ääni- ja videotiedostoja, sähköposteja ja kuvia. Analyytikot ennustavat, että vuoteen 2022 mennessä yli puolet yritysten datasta syntyy ja käsitellään muualla kuin datakeskuksessa tai pilvessä. Luku nousee 75 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä.

Tällainen datamassa on toisiinsa millään tavalla liittymättömien tiedonpalasten rämeikkö, ellei käytössä ole järjestelmällistä tapaa käsitellä sitä. Dataa ei voi muuntaa myynniksi, ellei dataa ensin virtaviivaisteta ja integroida koko organisaatiossa ja sen arvoketjussa.

Fujitsun uusi työkalu ja konsultointitarjooma auttavat yrityksiä ymmärtämään, miten pitkällä ne ovat matkallaan datavetoisiksi. Organisaatiot saavat palautetta neljästä alueesta: kulttuuri ja ajattelutapa, käyttäjäkokemus, datan hallinta sekä järjestelmät ja infrastruktuuri.

Freeform Dynamicsin tutkimus yritysten datavetoisuuden valmiudesta tehtiin kesäkuussa 2020, ja siihen osallistui 400 yritystä Suomen lisäksi Benelux-maista, Espanjasta, Isosta-Britanniasta, Itävallasta, Ranskasta, Ruotsista, Saksasta, Sveitsistä ja Tanskasta.

Lisätietoja:

Fujitsu Finland Oy:n viestintä
Satu Pelttari
Puh. 045 7880 9624, satu.pelttari@fi.fujitsu.com

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yhtiö, joka tarjoaa täyden valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 130 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita yli sadassa maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n voimaa muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 3,9 triljoonaa jeniä (35 miljardia USD) 31.3.2020 päättyneellä tilikaudella. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi

Fujitsun uutuuspalvelimessa NVIDIAn näytönohjaimet murskaavat vaativia työkuormia26.10.2020 10:00:00 EETTiedote

Fujitsu kiihdyttää datavetoista digitalisaatiota tuomalla PRIMERGY GX2460 M1 -uutuuspalvelimessaan NVIDIAn näytönohjainlaskennan laajan asiakaskunnan ulottuville korkeaa suorituskykyä vaativiin työkuormiin, kuten tekoälyn käyttöön. Suurin osa organisaatioiden keräämästä ja varastoimasta datasta jää tällä hetkellä käyttämättä. NVIDIAn näytönohjaimilla vauhditettu laskenta muuttaa tilannetta. Tutkimusyhtiö Gartnerin mukaan palvelimissa käytettävien näytönohjainten markkina kasvaa edelleen yli 20 prosentin vuosivauhdilla. Suuryritykset käyttävät näytönohjaimia yhä enemmän datakeskuksissaan kiihdyttääkseen vaativien työkuormien laskentaa. Tyypillisiä tarpeita suorituskyvylle synnyttävät esimerkiksi tekoäly, datatiede, syväoppiminen, data-analytiikka, virtuaalityöpöydät sekä vaativa graafinen työ. Fujitsun uutuuspalvelin PRIMERGY GX2460 M1 on suunniteltu erityisesti näytönohjainten murskattaviksi sopiviin työkuormiin. Se optimoi laskentatehon, näytönohjainten toiminnan sekä datansiirron. La

Fujitsun uSCALE tuo joustoa tietojärjestelmien hankintoihin22.10.2020 09:00:00 EESTTiedote

Fujitsu tuo markkinoille uSCALE-palvelun, joka kattaa monenlaiset joustavat rahoitusratkaisut. Nämä auttavat palveluntarjoajaa tasapainottamaan riskinsä ja kustannuksensa, sillä erilaisiin riskiprofiileihin on tarjolla erilaiset hankintamallit. Näin asiakasyritykset voivat entistä helpommin vastata korona-aikana muuttuneisiin ja muuttuviin tarpeisiin. Fujitsun uSCALEn avulla palveluntarjoajien asiakkaat saavat käyttöönsä heti uusimman tietoteknisen infrastruktuurin ilman etukäteismaksua. He voivat myös käyttää kapasiteettia joustavasti tarpeen mukaan. Näin yritykset voivat maksaa tietotekniikastaan vain sen verran kuin sitä käyttävät. Pandemia on lisännyt painetta muuttaa tai vähintään päivittää liiketoimintoja ja palveluja, mutta monen yrityksen rahoitusasema on heikko. uSCALE helpottaa tilannetta ja auttaa yrityksiä vastaamaan nopeasti kriisin käänteisiin: skaalautuvat it-resurssit eivät vaadi investointeja, niiden kustannukset ovat läpinäkyviä ja ne on sovitettu liiketoiminnan tarpe

Fujitsun tuorein yritysvastuuraportti julki: Konkreettisia ratkaisuja yhteiskunnan ja ympäristön haasteisiin9.9.2020 10:58:45 EESTTiedote

Fujitsu on harvoja kansainvälisiä ict-alan yrityksiä, joissa vastuullisuutta kehitetään paikallisesti Suomessa. Yhtiö myös julkaisee vuosittain tilikauden päätyttyä Suomen-toimintojaan koskevan yritysvastuuraportin. ”Toteutamme vastuullisuutta ennen kaikkea liiketoimintamme kautta”, kertoo Fujitsu Finlandin yritysvastuupäällikkö Milla Uusi-Pietilä. ”Kehitämme asiakkaittemme ja kumppaniemme kanssa teknologiaratkaisuja, jotka hyödyttävät koko suomalaista yhteiskuntaa.” Vastuullisuusasiat kiinnostavat yhä enemmän Fujitsun asiakkaita. He toivovat apua omien ympäristövaikutustensa vähentämisessä. Esimerkiksi Fujitsun energiatehokkaiden konesalipalvelujen ansiosta asiakkaat voivat pienentää hiilijalanjälkeään. ”Vastuullisuus tarkoittaa meille konkreettisia tekoja, oli kyse sitten oman tai asiakkaittemme toiminnan kehittämisestä”, Milla Uusi-Pietilä painottaa. Hän nostaa esiin 10 esimerkkiä vastuullisuusteoista päättyneeltä tilikaudelta (1.4.2019–31.3.2020) 1. Kehitimme asiakkaittemme kanssa

Fujitsulta ohjelmisto-ohjattu Qumulon ratkaisu rakenteettoman datan hallintaan petatavuluokassa7.9.2020 13:20:04 EESTTiedote