Fujitsun Digital Annealer ratkaisee ongelmat kvanttinopeudella

Fujitsun toisen sukupolven Digital Annealer -tietojenkäsittelypalvelu auttaa organisaatiota ratkaisemaan monimutkaisia kombinatorisia optimointiongelmia nopeasti ja kustannustehokkaasti. Näin voidaan tehdä läpimurtoja valmistusprosessien optimoinnissa, liikenneruuhkien vähentämisessä sekä sijoitussalkkujen muokkaamisessa jatkuvasti muuttuvien riskien mukaan. Kvanttiteknologian inspiroiman palvelun avulla voidaan kehittää aivan uudenlaisia ratkaisuja esimerkiksi seuraavan sukupolven matkapuhelinverkkojen käyttöönoton suunnitteluun asiakasmäärien maksimoimiseksi, lääkkeiden kehittämiseen ja molekyylisimulaatioihin.

”Tavoitteenamme on auttaa asiakkaitamme ja yhteiskuntaa ratkaisemaan yhä suurempia ja mutkikkaampia haasteita. Mooren lain mukainen teknologiakehitys näyttää hidastuvan, joten laskentatehon vajaus voi uhata jo yleisen kehityksen nopeutta. Fujitsu etsii tähän ratkaisua Digital Annealerilla, joka tarjoaa kokonaan uudenlaisen, kvanttitietokoneiden inspiroiman lähestymistavan ongelmanratkaisuun. Se pystyy ratkaisemaan kombinatorisia ongelmia vertaamalla tuhansia mahdollisia tuloksia samanaikaisesti, kun perinteisessä teholaskennassa eri vaihtoehdot käydään läpi peräkkäin”, kertoo Fujitsun teknologiajohtaja Joseph Reger.

Digital Annealerin ennennäkemätön laskentateho voidaan ottaa käyttöön pilvestä tai omiin tiloihin asennettuna ratkaisuna asiakkaan toiveiden mukaan. Se integroituu saumattomasti tavanomaisiin datakeskusympäristöihin. Se ei vaadi toimiakseen tavanomaisten kvanttitietokoneiden edellyttämää mutkikasta infrastruktuuria, joka kuluttaa paljon energiaa sekä tarvitsee hyvin tehokkaan jäähdytyksen absoluuttisen nollapisteen tuntumassa toimivia laitteita varten.

Ainutlaatuinen kyky käsitellä dataa samanaikaisesti auttaa Digital Annealeria löytämään parhaan mahdollisen yhdistelmän datamuuttujien joukosta valtavan mutkikkaissa ja aiemmin täysin hallitsemattomissa tilanteissa. Jos esimerkiksi yritämme löytää sadasta esineestä parhaan 40 esineen yhdistelmän pakattavaksi reppuun vaellukselle, erilaisten yhdistelmien määrä ylittää miljoonakertaisesti koko universumin tähtien määrän. Digital Annealer ratkaisee ongelman alle sekunnissa.

Tällainen kombinatorinen ongelma ei kuitenkaan vastaa yritysten liiketoiminnan mahdollisten ongelmien mutkikkuutta. Yksi esimerkki liiketoimintasovelluksista on pankin automaattiverkoston rahantäydennyskierroksen reitin suunnittelu automaattiin toimitettavan rahan määrän perusteella. Digital Annealer osaa heti valita automaatit, kertoa reitin ja kuhunkin automaattiin toimitettavan rahamäärän.

Digital Annealer -ratkaisu tuo jo nyt suuria hyötyjä Fujitsun asiakkaille useilla toimialoilla. Finanssipalveluissa NatWest-pankki optimoi sen avulla likvidien varojensa yhdistelmää. Digital Annealer on auttanut pankkia tekemään hyvin mutkikkaita laskelmia selvästi nopeammin ja tarkemmin kuin perinteisillä järjestelmillä. Natwest on löytänyt uusia kannattavia sijoitusmahdollisuuksia, kyennyt toimimaan riskisäännösten mukaisesti ja pienentämään inhimillisten virheiden mahdollisuutta.

Autoteollisuudessa Fujitsu työskentelee usean johtavan valmistajan kanssa ja kokeilee Digital Annealeria tehtaiden toiminnan aikataulujen virtaviivaistamisessa, älyliikkumisen palvelujen parantamisessa sekä entistä hiljaisempien autojen muotoiluissa.

Fujitsu organisoi äskettäin omia varastojaan uudelleen ja käytti Digital Annealeria kuljetusreittien ja osien sijoittamisen optimointiin. Tämä vähensi osien keräämismatkaa 45 prosenttia aiempaan varastoon verrattuna.

”Toisen sukupolven Digital Annealerin tuominen markkinoille auttaa asiakkaitamme vastaamaan yhä mutkikkaampiin entäs jos -kysymyksiin. Lisämuuttujien ja aiempaa tarkemman toiminnan ansiosta voidaan ratkaista ongelmia, jotka perinteisillä ratkaisuilla jäävät avoimiksi mahdollisten yhdistelmien eksponentiaalisen määrän kasvun takia. Aito kvanttilaskenta taas ei sovi vielä kaupalliseen käyttöön sen kalleuden ja jäähdytyshaasteiden vuoksi. Digital Annealer on jo nyt kaikenlaisten organisaatioiden käytettävissä, kun ne haluavat mullistaa markkinoita, suoraviivaistaa toimintaansa tai optimoida liiketoimintaprosessejaan”, teknologiajohtaja Joseph Reger sanoo.

Fujitsun yhdessä kehittämisen toimintamalleilla asiakkaat saavat Digital Annealerin heti käyttöönsä. Fujitsu auttaa asiakkaita myös etsimään mahdollisia haasteita, joiden ratkaisemista ei aiemmin ole pidetty mahdollisena tai järkevänä. Lisäksi Fujitsu auttaa yhdistämään Digital Annealerin tuotantoympäristöihin.

Toisen sukupolven Digital Annealer ja sen käyttöön liittyvät palvelut ovat saatavissa huhtikuussa.

Puh. 045 7880 9624, satu.pelttari@fi.fujitsu.com

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yritys, joka tarjoaa laajan valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 132 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita yli sadassa maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n mahdollisuuksia muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 4,0 triljoonaa jeniä (36 miljardia USD) 31.3.2019 päättyneellä tilikaudella. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi

Fujitsu tuo älyä ruokailuun Turun yliopistossa27.5.2019 15:00:00 EESTTiedote

Fujitsun digitaalinen tapahtumanhallinta-alusta auttaa Turun yliopiston Flavoria-tutkimusravintolassa ruokailevia seuraamaan omaa syömistään. Samalla järjestelmä kerää ja tallentaa tietoja Turun yliopiston tutkimusta varten. Turun yliopiston, Turun ammattikorkeakoulun ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin Medisiina D -rakennuksessa toimivan Flavorian ruokalinjasto tunnistaa lautaselle kerätyt ruoka-aineet, ja lähettää taustajärjestelmässä olevan reseptin mukaiset ravintoarvot tietokantaan. ”Sieltä rekisteröityneet asiakkaat saavat tietoa syömänsä ruoan määrästä ja sen ravintoarvoista”, kertoo projektia johtava Mari Norrdal Turun yliopistosta. Lounaan lopuksi asiakas vie astiansa keräyspisteeseen, jossa biojätteeksi menevä ruokamäärä punnitaan älyvaa’oilla. Tämän tiedon perusteella ravintola voi esimerkiksi pyrkiä vähentämään ruokahävikkiä. Flavoriassa on lounasravintola ja kahvila, sekä moniaistinen ruokailutila, Aistikattila. Se toimii yliopiston koelaboratoriona, jossa voidaan muun