Fujitsu

Fujitsun globaali selvitys: Yritysjohtajat tasapainottelevat sidosryhmien ristipaineissa – miltei puolet epäilee omia yhteiskunnallisia vaikutusmahdollisuuksiaan

Jaa

Työntekijät, asiakkaat ja ympäröivä yhteiskunta asettavat yritysjohtajille vaatimuksia, joihin heidän on vaikea vastata. Fujitsun teettämän globaalin selvityksen mukaan organisaatioille tärkeimpiä ovat työntekijät (60 %), minkä jälkeen tulevat asiakkaat (55 %) ja yhteiskunta (37 %). Odotusten tasapainottaminen ryhmien välillä huolettaa yritysjohtoa, sillä jokainen ryhmä vaikuttaa organisaation menestykseen.

Kaksi kolmesta vastaajasta (66 %) uskoo, että työntekijöiden vaikutus liiketoimintaan kasvaa. 73 prosenttia arvioi, että työntekijöiden luovuus on kasvun edellytys. Samaan aikaan 74 prosentin mielestä vastuullinen toiminta ja hyvän tekeminen auttaa menestymään tulevaisuudessa. Vastaajista 80 prosenttia sanoo asiakkaiden olevan tärkeimpiä organisaation menestykselle.

Jännitteitä on myös määräävissä menestystekijöissä. Useimmille johtajille (54 %) taloudellisen kasvun saavuttaminen on tärkein menestystekijä, mutta lähes yhtä olennaisia ovat hyvä maine (45 %) ja kyky luoda uusia tuotteita ja palveluita (35 %). Valtaosa vastaajista ymmärtää myös tarpeen reagoida ja sopeutua nopeasti: 80 prosenttia sanoo ketteryyden olevan ratkaisevan tärkeää.

“Pitkällä aikavälillä yritysten menestyminen perustuu kykyyn ilahduttaa asiakkaita, hyödyntää työntekijöiden koko osaamista ja vaikuttaa yhteiskuntaan myönteisesti. Vastuullista toimintaa ei pitäisikään nähdä muista asioista irrallisena. Selvityksemme mukaan organisaatioita kuitenkin huolestuttaa, lähestyvätkö ne oikealla tavalla työntekijöitä, asiakkaita ja yhteiskuntaa. Kaikki kolme tahoa vaikuttavat olennaisesti tulevaan menestykseen. Siksi on ymmärrettävää, että johtajat kokevat tilanteen hallinnan haastavaksi”, sanoo Fujitsun Amerikan- ja Euroopan-johtaja Duncan Tait.

Selvitys nostaa esiin vastuullisen toiminnan merkityksen. Vastaajista 78 prosenttia sanoi luottamuksen olevan organisaatiolleen tärkeää. Kriittisyys yritystoimintaa kohtaan on kasvanut viime vuosina. Vastaajista 71 prosenttia arvioi, että heidän organisaationsa voisivat tehdä nykyistä enemmän kansalaisten elämän parantamiseksi. Hieman pienempi osa johtajista (63 %) vastasi, että menestyäkseen tulevaisuudessa heidän organisaatioidensa on otettava aivan uusi asenne vastuullisuuteen.

”76 prosenttia johtajista tunnustaa, että organisaatioiden yhteiskunnallinen vaikutus on heidän vastuullaan. Sitä vaaditaan bisnesmaailmalta, ja YK:n kestävän kehityksen tavoitteet (SDG) määrittävät yhteiset tavoitteet. Fujitsulle SDG:t ovat erittäin tärkeitä ja keskeinen osa visiomme toteuttamista. Me keskitymme luomaan yhdessä sidosryhmiemme kanssa ratkaisuja näiden tavoitteiden saavuttamiseksi. Esimerkiksi tekoälyn, esineiden internetin ja pilvipalvelujen avulla voimme luoda kestäviä ruoantuotantoprosesseja, parantaa terveydenhuoltoa ja kehittää yritysten ja organisaatioiden yhteistyötä”, Duncan Tait jatkaa.

Moni ehdottaa avuksi digitekniikan käyttöä: 69 prosenttia vastaajista sanoo sen olevan organisaatioille välttämätöntä lähivuosina, jotta yritys voi vaikuttaa myönteisesti yhteiskuntaan.

”Meidän on tarjottava organisaatioille välineitä, joiden avulla ne voivat vastata muutostarpeisiin ketterästi. Digitaalisuus auttaa luomaan tasapainon, jossa organisaatio vaikuttaa myönteisesti kaikkiin kolmeen: työntekijöihin, asiakkaisiin ja kansalaisiin. Kaikkia kolmea ryhmää tulisi tarkastella yhtenä, sillä vastuullisen toiminnan tulisi olla osa yrityskulttuuria”, Duncan Tait sanoo.

Kyselytutkimuksen teki Censuswide-tutkimusyhtiö elokuussa 2018. Kyselyyn vastasi 1 936 johtajatason päättäjää keskisuurista ja suurista organisaatioista, jotka edustivat julkishallintoa, liikennettä, finanssipalveluja, vähittäiskauppaa ja valmistavaa teollisuutta. Pohjoismaista kyselyyn osallistui 150 vastaajaa.

Koko englanninkielisen raportin voi ladata täältä: http://www.fujitsu.com/success

-     Kuvapankki: http://mediaportal.ts.fujitsu.com/pages/portal.php

-     Fujitsu-uutishuone: https://www.fujitsu.com/fi/about/resources/

-     Blogi: https://www.blogi.fujitsu.fi

-     Twitter: https://twitter.com/Fujitsu_FI

-     LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/fujitsu-finland/

-     Facebook: https://www.facebook.com/FujitsuSuomi

Lehdistöyhteydet

Fujitsu Finland Oy
Viestintäjohtaja Satu Pelttari
satu.pelttari@fi.fujitsu.com, p. 045 7880 9624

Tietoja julkaisijasta

Fujitsu
Fujitsu
Valimotie 16
00380 Helsinki

+ 358 29 302 3216http://www.fujitsu.com/fi/

Fujitsusta
Fujitsu on johtava japanilainen ict-yritys, joka tarjoaa laajan valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 140 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita yli sadassa maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n mahdollisuuksia muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 4,1 triljoonaa jeniä (39 miljardia USD) 31.3.2018 päättyneellä tilikaudella. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Fujitsu

Fujitsu auttaa siirtymään Amazon Web Services -pilveen13.12.2018 08:30Tiedote

Fujitsu julkistaa uuden palvelun, joka auttaa suuria organisaatioita nopeuttamaan siirtymistään Amazon Web Services -pilvipalveluun (AWS) ja näin parantamaan liiketoimintaprosessejaan ja kiihdyttämään uuden kehittämistä. Fujitsun ja AWS:n uuden strategisen yhteistyön ansiosta Fujitsu Cloud Service for AWS -palvelu on välittömästi saatavissa Euroopassa. Se antaa asiakkaille mahdollisuuden siirtää it-ratkaisujaan markkinoiden johtavaan AWS-pilvipalveluun. Monet suuryritykset vievät työkuormia sellaisinaan pilveen IaaS-palvelujen (infrastruktuuri palveluna) avulla. Yhä useammat yritykset suunnittelevat kuitenkin jo sovelluksensa tai arkkitehtuurinsa alusta alkaen pilvialustalle. Yritykset suosivat pilvipalveluja vikasietoisuuden, turvallisuuden, ketteryyden ja skaalautuvuuden vuoksi. Pilvipalvelut auttavat myös leikkaamaan pääoma- ja käyttökustannuksia. Uusi AWS-pilvipalvelu yhdistää Fujitsun laajan asiantuntemuksen järjestelmäintegraattorina AWS:n pilvialustaan. Tässä hyödynnetään Fujits

Fujitsun asiantuntijat opettavat ohjelmointia ja tietotekniikkaa helsinkiläisessä Haagan peruskoulussa11.12.2018 09:08Tiedote

Helsinki 11.12.2018 – Fujitsun asiantuntijat ovat opettaneet Haagan peruskoulun kahdeksasluokkalaisille ohjelmointia ja tietotekniikkaa syksyn 2018 aikana. Opetusta on kerran viikossa joululomaan asti. Tietotekniikan valinnaiskurssi koostuu yhteensä 17:stä 90 minuutin tuntikokonaisuudesta. Fujitsu koulutuksesta ja ohjauksesta suurimmalla osalla tunneista. Kaikilla tunneilla on mukana myös Haagan peruskoulun fysiikan, kemian ja matematiikan opettaja Johannes Posti. Hän käynnisti kurssin elokuussa ja piti itse neljä ensimmäistä oppituntia, joiden jälkeen Fujitsu on jatkanut työtä. Joulukuussa päättyvällä kurssilla opiskelee 24 koululaista. Oppilaat perehtyvät syksyn aikana muun muassa eri tyyppisiin laitteisiin, tietokoneen toimintaan datan näkökulmasta, koodaamisen perusperiaatteisiin ja koodaamisen harjoittelemiseen, perusohjelmointiin, ohjelmointikieliin, ohjelmointitekniikkaan ja tietoturvaan. Työvälineinä oppilailla ovat Raspberry Pi -laitteet, jotka koostuvat yhdestä ohjelmoitavast

Fujitsu Finlandista Suomen Golfliiton pääyhteistyökumppani3.12.2018 14:00Tiedote

Helsinki 3.12.2018 – Fujitsu Finland Oy ja Suomen Golfliitto ry ovat sopineet, että Suomen Fujitsu on lähivuodet Golfliiton ylin pääyhteistyökumppani. Kantavana teemana on “Road to Tokyo – tie Tokioon”. Yhteistyön myötä Fujitsusta tulee myös Team Finlandin eli maajoukkueen virallinen yhteistyökumppani. Yhteistyö käynnistyi marraskuussa 2018 ja jatkuu ainakin vuoden 2020 loppuun. Golfliiton tavoitteena on saada täysi edustus, kaksi mies- ja kaksi naispelaajaa vuoden 2020 Tokion olympialaisiin. ”Terveyden edistäminen, omaehtoinen liikunta ja kilpaurheilu ovat tärkeitä teemoja, jotka liittyvät myös tulevaan yhteistyöhömme. Fujitsu haluaa olla aktiivisesti rakentamassa älykästä hyvinvointiyhteiskuntaa myös urheilun ja liikunnan kautta sekä mahdollisuuksien mukaan teknologiaa hyödyntämällä”, sanoo Fujitsu Finland Oy:n toimitusjohtaja Simo Leisti. ”Liikunta ja urheiluharrastus ovat meille kaikille positiivinen mahdollisuus edistää terveyttä ja elämänlaatua. Uskon myös kilpaurheilun voimaan,

Tanskalainen kunta valitsi Fujitsun kumppanikseen digitaaliseen muutostyöhön30.11.2018 09:08Tiedote

Høje-Taastrupin kunta on valinnut Fujitsun kumppanikseen toteuttamaan strategista digitaalista muutosta. Nelivuotinen sopimus on 5,5 miljoonan euron (40 miljoonan Tanskan kruunun) arvoinen, ja siihen sisältyy mahdollisuus jatkaa sopimusta kolme vuotta. Tanskalainen kunta valitsi Fujitsun EU-kilpailutuksessa hinnan, laadun ja integraatiokyvykkyyden perusteella. Fujitsu vastaa kunnan it-järjestelmien käyttöpalveluista sekä it-infrastruktuurin ja sovellusten tuesta ja ylläpidosta 1.4.2019 alkaen. Sopimus laajentaa Fujitsun vastuita kunnassa, jolle yhtiö toimittaa jo johdon tietojärjestelmiä ja taloushallinnon järjestelmiä. Fujitsulle kilpailutuksen voittaminen on tuorein onnistuminen julkisen sektorin ulkoistusliiketoiminnassa Euroopassa. Yhä useammat kunnat ovat ymmärtäneet it-infrastruktuurin ja sovellusten ulkoistamisen hyödyt. Tukholma valitsi Fujitsun ict-palvelujen toimittajaksi kaupungin 780 kouluun ja esikouluun kuluvan vuoden alussa, ja viime kesänä Fujitsu sai merkittävän ulkois

Fujitsu ja Blue Prism tarjoavat ohjelmistorobotiikkaa muutoshankkeisiin23.11.2018 08:56Tiedote

Fujitsu auttaa yrityksiä hyödyntämään ohjelmistorobotiikkaa entistä helpommin liiketoimintansa uudistamisessa liittoutumalla Blue Prism -yhtiön kanssa. Blue Prismin ohjelmistorobotiikkaohjelmisto on alan markkinajohtaja. Fujitsu tuo asiakasprojekteihin oman osaamisensa, kuten muun muassa ohjelmistorobotiikan palveluna, tekoälyn, pilvipalvelut ja automatisoitavien sovelluksien kuten toiminnanohjausjärjestelmien syväosaamisen. Ohjelmistorobotiikka voi automatisoida tehtäviä ja avustaa ihmisiä. Tekoälyyn yhdistettynä tekniikka on tunnettu myös älykkäänä automaationa. Robotit hoitavat automaattisesti monia päivittäisiä tehtäviä, mikä säästää rahaa ja tehostaa toimintaa sekä vapauttaa työntekijöitä rutiineista. Ohjelmistorobotiikka parantaa myös asiakastyytyväisyyttä, sillä se vähentää viiveitä ja inhimillisiä erehdyksiä. Asiakkaat pääsevät hyödyntämään ohjelmistorobotiikkaa joustavalla palvelumallilla ja maksavat palvelusta käytön mukaan. Toteutuksissa asiakasta tukevat Fujitsun kokeneet j

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme