Fujitsun Heart Explorer avaa kolmiulotteisen näkymän ihmisen sydämeen

.

Helsinki, 13.3.2018 – Fujitsun Heart Explorer -ratkaisu kuvaa 3D-simulaation avulla ihmisen sydämen toimintaa. Virtuaalitodellisuus avaa ainutlaatuisen tarkan, kolmiulotteisen näkymän ihmisen fysiologiaan

Heart Exploreriin on 3D-mallinnettu sydämen toiminta supertietokoneen ja superlaskennan avulla. Ratkaisu mallintaa sydänlihaksen ja aortan liikkeet sekä verisuoniston virtaussuunnat. Sen avulla voi kuvata ja laskea sydänliikkeitä, verenkiertoa, paineen etenemistä ja kammioiden tilavuutta normaali- ja poikkeustilanteissa eri katselukulmista.

”Toimivaa sydäntä ei ole aiemmin pystytty mallintamaan vastaavalla tarkkuudella kolmiulotteisena, jolloin sen toiminnan eri kerroksia voidaan tarkastella. Harvalla lääkärillä on aikaisemmin ollut mahdollisuutta nähdä konkreettisesti 360 asteen 3D-näkymässä miten esimerkiksi sydämentahdistin vaikuttaa ECG-käyrän muodostumiseen. Uusi ratkaisu tarjoaa siis kirjaimellisesti uusia näkökulmia”, toteaa asiakasjohtaja Ville Väärälä Fujitsusta.

Heart Explorer -ratkaisun kehitys käynnistyi Japanissa vuonna 2014 ja nyt se tulee myyntiin Suomessa. Pääasiassa koulutus- ja tutkimuskäyttöön tarkoitettu digitaalinen työkalu sisältää 3D-lasit ja -näytön, pc:n sekä ohjelmistot. Kokonaisuuden hinta on noin 40 000 euroa.

Heart Explorer on esillä HUSin tekoälyseminaarissa, joka kokoaa terveydenhuollon ammattilaiset Helsingin Biomedicumiin 15.−16.3. Lisäksi ratkaisu jää nähtäville HUSin VR-laboratorioon kolmen kuukauden ajaksi, joten siihen voi tutustua myös seminaarin jälkeen.

Lataa esite: Heart Explorer – 3D insight of human heart

HUSin seminaariohjelma: Tekoäly ja virtuaalinen todellisuus erikoissairaanhoidossa 15.‒16.3.2018

-          Kuvapankki: http://mediaportal.ts.fujitsu.com/pages/portal.php

-          Fujitsu-uutishuone: http://www.fujitsu.com/fi/about/resources/