Fujitsun selvitys: Digitalisaatio mullistaa vähittäiskauppaa

Vähittäiskaupan digitalisaatio etenee vääjäämättä. Fujitsun globaalin selvityksen mukaan yli kaksi kolmasosaa vähittäismyyjistä yhdeksässä maassa pitää digitalisaatiota olennaisena vähittäiskaupan prosesseille. Selvityksen mukaan suurin osa vähittäismyyjistä on jo digitalisoitumassa. Rahoitustoiminnat ovat kärjessä: 63 prosentilla vastaajista ovat jo digiratkaisut käytössä tai niiden käyttöönotto on pitkällä. Myynti (62 %), asiakaspalvelu (59 %) ja asiakasrajapinta (59 %) ovat heti perässä.

"Vähittäiskaupan tilanne kertoo yhteiskunnan ja elämäntapamme olennaisesta muutoksesta. Koronaviruksen vaikutus on vauhdittanut vähittäiskaupan trendien kehittymistä eikä muutosta voi enää pysäyttää. Selvityksemme osoittaa, että vähittäismyyjät ovat jo pitkällä digitalisoitumisen polulla. Rahoitus, myynti ja asiakaspalvelu ovat kehityksen vetureina, mikä heijastaa tehokkaan digitalisaatiototeutuksen vaikutusta yhtiön tulokseen", sano Fujitsun globaalin vähittäiskauppatiimin johtaja Richard Clarke.

Verkko- ja kivijalkakauppa jatkavat lähentymistään

Vähittäiskauppa toimii yhä enemmän verkossa. Yli kolmasosa vastaajista (34 %) tarjoaa nyt valtaosaa tuotteistaan ja palveluistaan verkossa. Koronaviruskriisi on nopeuttanut muutosta. Monilla vähittäismyyjillä on verkko- ja kivijalkakaupan yhdistelmä eli ostokset voi tehdä verkossa ja noutaa kaupasta. Kaksi kolmasosaa vastaajista oli sitä mieltä, että verkko ja kauppa lähentyvät toisiaan.

Yli kaksi kolmasosaa (69 %) vähittäismyyjistä piti hyvänä kehityksenä vähittäiskaupan datan avaamista ostajille, jotta he näkevät esimerkiksi tuotteen varastotilanteen.

Viidennes vastaajista sanoi varsinkin logistiikan, varastoinnin ja kuljetusten kulujen laskeneen. Digitalisaatio pienentää myös esimerkiksi rahoituksen, ylläpidon ja tietotekniikan kustannuksia.

Julkinen pilvi yksityisiä ja hybridipilviä suositumpi

Pilvipalvelut ovat yhä tärkeämpi osa vähittäiskaupan teknisiä ratkaisuja. Ohjelmistoja käytetään eniten palveluna (SaaS) (32 %). Huomattava määrä vähittäismyyjistä uskoo tietojen käsittelyyn oman organisaation sisällä (24 %) tai valmissovelluksiin (18 %).

Vaikka pilvitietojenkäsittely on saanut valtavasti huomiota jo pitkään, vain harvan vähittäismyyjän mielestä tämä on ollut yliampuvaa. Pilviratkaisuja epäilevät lähinnä ne vähittäismyyjät, jotka ovat pitäneet järjestelmänsä omassa organisaatiossaan.

Tekoäly ja asioiden internet – vielä tulevaisuutta

Tekoälyn merkitys vähittäiskaupassa kasvaa. Kaksi kolmesta vastaajasta (69 %) pitää sitä mahdollisuutena ja 66 prosenttia uskoo, että se parantaa elämänlaatua ja luo uusia työpaikkoja.

Vaikka esineiden internetiin liittyvillä tekniikoilla on monia käyttömahdollisuuksia vähittäiskaupassa, niiden käyttöönotto on edelleen hidasta. Silti 69 prosenttia vastaajista uskoo esineiden internetin aikanaan mullistavan vähittäiskaupan.

Vähittäiskauppaille tukea digitalisoitumiseen

Fujitsu haluaa asiakkaidensa osallistuvan oman digitalisaationsa suunnitteluun, jotta tulos varmasti tukee asiakkaiden strategisia tavoitteita. Fujitsun yhteiskehittämisohjelma auttaa vähittäismyyjiä hyötymään yhteistyöstä käyttämällä Fujitsun human-centric experience design -menetelmää (HXD). Nopeatempoiset, tarkkaan kohdistetut yhteiskehittämistilaisuudet antavat vähittäismyyjille aikaa ja tilaa pohtiadigitalisointiin liittyviä päätöksiä ja investointeja. Työpajohin voi osallistua myös virtuaalisesti.

DataDriven teki selvityksen Fujitsulle helmikuun 2020 lopussa. Kyselyyn vastasi 197 kaikenkokoisten organisaatioiden päättäjää Australiasta, Isosta-Britanniasta, Japanista, Kiinasta, Saksasta, Singaporesta, Thaimaasta ja Yhdysvalloista. Useimmat vastaajat työskentelivät organisaatioissa, liikevaihto oli 1–250 miljoonaa dollaria. Lähes joka viides vastaaja oli liikevaihdoltaan yli miljardin dollarin organisaatiosta.

Puh. 045 7880 9624, satu.pelttari@fi.fujitsu.com

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yhtiö, joka tarjoaa täyden valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 130 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita yli sadassa maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n voimaa muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 3,9 triljoonaa jeniä (35 miljardia USD) 31.3.2020 päättyneellä tilikaudella. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi

Fujitsun supertietokone vauhdittaa maailmankaikkeuden alkuperän tutkimusta Regensburgin yliopistossa17.7.2020 10:00:00 EESTTiedote

Regensburgin yliopisto on ensimmäinen Fujitsun A64FX-suorittimia käyttävän PRIMEHPC FX700 -laitteen käyttäjä Euroopassa. Suorittimet ovat energiatehokkaita ja yhteensopivia Armin tehopalvelinten Armv8.2-A SVE-ohjausarkkitehtuurin kanssa. Saksalaisyliopiston tutkijat hyödyntävät merkittävää laskentakapasiteetin harppausta kvanttiväridynamiikan tutkimisessa simulaatioilla. Työ tähtää alkeishiukkasten ja protonien sisäisen rakenteen ymmärtämiseen sekä maailmankaikkeuden tilan määrittämiseen heti alkuräjähdyksen jälkeen. Yliopisto käyttää supertietokonetta myös bioinformatiikan alueella, erityisesti syöpätutkimukseen ja immunologiaan. Uusi supertietokone PRIMEHPC FX700 on varustettu Arm-pohjaisella Fujitsun A64FX-suorittimella. Tämä kasvattaa QPACE4 (QCD Parallel Computing Engine 4) -supertietokonehankkeen laskentakykyä. Laitteessa käytetään Fugaku-supertietokoneeseen kehitettyä tekniikkaa. Fugaku nousi hiljattain maailman supertietokoneiden listan kärkeen. QPACE4 on neljäs supertietokone