Fujitsu

Fujitsun tutkimuksen mukaan yritysten it-palvelut kaipaavat lisää automaatiota

Jaa

-    Tietohallintojohdon pitäisi ohjata henkilöstön työpanosta kohti strategisia liiketoimintatavoitteita, mutta rutiiniylläpitotehtävät vievät tutkimuksen mukaan liikaa aikaa
-    Rahan ja ajan puute sekä järjestelmien monimutkaisuus ovat pääasialliset syyt siihen, miksi tietotekniikan automaatiosta ei saada kaikkia hyötyjä irti

6.9.2017 – Tietotekniikan automaation avulla henkilöstön työpanos voidaan siirtää rutiinityöstä liiketoiminnan kannalta tärkeämpiin tehtäviin, jolloin yritykset pystyvät paremmin vastaamaan muuttuviin liiketoimintavaatimuksiin. Tätä mieltä on suuri osa it-johtajista Fujitsun vastikään teettämän tutkimuksen mukaan. Suurin osa organisaatioista on myös yhtä mieltä siitä, että tietotekniikkaa on automatisoitava, jotta it-yksiköiden paineita saisi helpotettua. Samalla voidaan tuottaa uutta hyötyä liiketoiminnalle. Kuitenkin moni vastaaja myöntää, että heidän yrityksissään asia on vielä lapsenkengissä.

Paine it-infraa ja sen toimintaprosesseja kohtaan kasvaa nopeasti, eikä laantumisesta näy mitään merkkejä. Freeform Dynamics -tutkimusyrityksen mukaan vastaajat sanoivat paineen kasvavan “nopeasti” tai “tasaisesti”. Tämän seurauksena joillakin it-yksiköillä on vaikeuksia pysyä kehityksen mukana: Joka seitsemäs it-johtaja (14 prosenttia) kertoo oman yksikkönsä olevan “huono” tai “hyvin huono” tukemaan uusia tai muuttuvia liiketoimintatarpeita, ja lähes joka kymmenennellä on vaikeuksia hallita tietotekniikkaan liittyviä riskejä.

Monilla it-yksiköillä on vaikeuksia pysytellä muutosten mukana ja tehdä kehitystyötä, koska niitä painaa raskas rutiinitehtävien taakka. It-yksiköt kuluttavat enemmän työaikaa infra- tai alustaylläpitoon ja hallintaan kuin analysointiin ja suunnittelutehtäviin. Kolmannes (32 prosenttia) vastaajista oli sitä mieltä, että ihanteellisessa tilanteessa heidän operatiivinen henkilöstönsä käyttäisi vähemmän tai paljon vähemmän aikaa ylläpitotehtäviin. Sen sijaan yli puolet (56 prosenttia) vastaajista haluaisi käyttää enemmän aikaa suunnitteluun, ja edelleen heistä 50 prosenttia haluaisi paneutua enemmän koordinointiin ja yhteistyöhön muiden kanssa, jotta he pystyisivät kehittämään it-infraa ja prosesseja.

Toiminnallisia haasteita aiheuttavat monet tekijät. Työkalujen monimutkaisuus (68 prosenttia), it-infra ja alustat (76 prosenttia) ovat suurimmat hidasteet, mutta monet tietohallintoyksiköt kärsivät myös osaamisen puutteesta (61 prosenttia) sekä siitä, että ne joutuvat pitkälti luottamaan manuaalisiin prosesseihin ja räätälöityyn ohjelmointiin (61 prosenttia). Kaikkien näiden seikkojen vuoksi it-yksiköillä on avaintehtävissään vakavia kapasiteettiongelmia: yksi viidestä (21 prosenttia) kertoi, että ongelmanselvitys on heille iso ongelma, ja yhtä moni raportoi ongelmista uusien sovellusten ja palveluiden käyttöönotossa (19 prosenttia) sekä päivitysten ja asennusten toteutuksessa (18 prosenttia).

It-toimintoihin tarvitaan lisää yhtenäisyyttä ja automaatiota

Tutkimuksen tuloksista käy selvästi ilmi, että it-toiminnot on hoidettava yhtenäisemmin ja automatisoidummin, jotta tietohallintoyksiköihin kohdistuva paine helpottaa. Selvä enemmistö vastaajista pitää automaatiota ”hyvin tärkeänä” tai “kannattavana” koko toimintakaaren kannalta, resurssien provisionnista rutiinioperointiin ja jatkuvaan muutoshallintaan. Tästä huolimatta harvalla on asiaankuuluvia automaatiovalmiuksia . Vain 21 prosenttia vastaajista käyttää tällä hetkellä täysin automatisoituihin käytäntöihin perustuvaa resurssien provisiointia, ja vain 17 prosentilla on automatisoitu työkuormien live migration -toiminto. Edelleen vain 12 prosenttia kyselyyn vastanneista organisaatioista luottaa automatisoituun vianselvitykseen.

Rahan puute, järjestelmien mutkikkuus ja ajan riittämättömyys ovat automaation täysimittaisen hyödyntämisen pääasialliset esteet. Lähes kaksi viidestä (38 prosenttia) vastaajasta kertoi syyksi budjetin rajallisuuden ja muut prioriteetit, kun taas 29 prosenttia vastaajista huolestutti järjestelmien monimutkaisuus. Toisaalta monet organisaatiot ymmärtävät jo sen, miten uudenlainen integroitu palvelinkeskus (SDDC, software-defined data center) auttaisi niitä automaatiostrategian toetuttamisessa. Lähes neljännes (24 prosenttia) vastaajista on valmis ottamaan SDDC-konseptin käyttöön, ja toiset 24 prosenttia suunnittelee tekevänsä niin. Valtaosa vastaajista on yhtä mieltä siitä, että integroidut valmisratkaisut auttavat niitä minimoimaan käyttöönottoon kuluvan ajan, riskit ja kulut.

“It-organisaation automaatiotason ja palvelujen laadun välillä on selvä yhteys. Automaation myötä it-yksiköissä ollaan enemmän sovellus- ja liiketoimintakeskeisiä sen sijaan että keskityttäisiin järjestelmätason asiantuntemukseen, mikä on digitalisaation kannalta ratkaiseva menestystekijä. Uusi lähestymistapa tuottaa täysin integroidun, dynaamisen ja virtualisoidun ympäristön, jossa riittävä automaation taso on mahdollinen. Vaikka useissa organisaatioissa ymmärretään uusien SDDC-ympäristöjen hyödyt, ne tuppaavat silti välttelemään niihin siirtymistä. Fujitsun Integrated System Primeflex -portfolio tarjoaa joukon ennalta integroituja ratkaisuja, joiden avulla uudenlaiseen palvelinkeskukseen siirtyminen käy nopeasti”, toteaa johtaja Olivier Delachapelle Fujitsusta.

Lue lisää englanninkielisestä tiedotteesta: Fujitsu Study Underlines Need for More Automation in IT Operations

Tietoja julkaisijasta

Fujitsu
Fujitsu
Valimotie 16
00380 Helsinki

+ 358 29 302 3216http://www.fujitsu.com/fi/

Fujitsusta
Fujitsu on johtava japanilainen ict-yritys, joka tarjoaa laajan valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 155 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita yli sadassa maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n mahdollisuuksia muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 4,5 triljoonaa jeniä (40 miljardia USD) 31.3.2017 päättyneellä tilikaudella. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme tältä julkaisijalta, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Fujitsu

Fujitsu uudistaa palvelinmallistoaan digitaalisen maailman tarpeisiin9.8.2017 14:47Tiedote

Fujitsu tuo markkinoille täysin uudistetut kaksi- ja nelikantaiset PRIMERGY-palvelimet ja kahdeksankantaiset liiketoimintakriittiset PRIMEQUEST-palvelinjärjestelmät, jotka käyttävät Intelin skaalautuvia Xeon Scalable -suorittimia. Laitteet yhdistävät poikkeuksellisen korkean suorituskyvyn ja joustavat mahdollisuudet kokoonpanon muokkaamiseen. Järjestelmät on optimoitu niin, että ne pystyvät vastaamaan esimerkiksi edistyneen analytiikan ja tekoälyn luomiin vaihteleviin laskentatehon tarpeisiin kaikenkokoisissa yrityksissä. Fujitsun uutuusmallit ovat täydellinen perusta turvallisten, ketterien, monen pilvipalvelun datakeskusten rakentamiselle ihmiskeskeisessä ja digitaalisessa maailmassa. Nyt julkistettu palvelinuudistus on suurimpia tällä vuosikymmenellä. Tuoreiden palvelininnovaatioiden keihäänkärkenä on moninoodinen Fujitsu Server PRIMERGY CX400 M4, joka tarjoaa työkuormaan sovitettua laskentatehoa modulaarisesti kompaktissa kotelossa. PRIMERGY CX400 M4 yhdistää korttipalvelinten pien

Fujitsun CELSIUS-tehotyöasemien koko pienenee ja suojaus paranee5.7.2017 12:40Tiedote

Fujitsu julkistaa kolme uutta, suorituskykyistä CELSIUS-tehotyöasemaa. Uutuusmallit on paketoitu aiempaa pienempikokoisiksi, suorituskyky on kasvanut ja muut ominaisuudet on säilytetty ennallaan. Yksi laitteista on 15,6-tuumainen kannettava tehotyöasema, johon saa markkinoiden turvallisimman biometrisen tunnistuksen. Toinen puolestaan on markkinoiden pienin, 21 litran kokoinen mikrotorni ja yksi vain kymmenen litran kokoinen minitehotyöasema. Tehotyöasemat sopivat innovaattoreille, luoville suunnittelijoille ja visuaalisen alan ammattilaisille. Laitteiden NVIDIA Quadro -ammattilaisnäytönohjainten ja Intelin Xeon- ja Core i -suorittimien suorituskyvyn vuoksi ne kykenevät vaativien visuaalisten töiden käsittelyyn merkittävästi perustason laitteita paremmin. Laitteiden laajennettavuuden ja luotettavuuden ansiosta insinöörit, arkkitehdit ja erilaiset sisällöntuotannon ammattilaiset suosivat tehotyöasemia toimistossa ja liikkuessaan toimiston ulkopuolella. Uusi sulavalinjainen kannettava te

Fujitsun Finplex-ratkaisu luo digitaalisen pankkiekosysteemin5.7.2017 10:24Tiedote

Helsinki 5.7.2017 – Fujitsu tuo Finplex-finanssiratkaisunsa Euroopan markkinoille. Finplex sisältää joukon työkaluja, joiden avulla finanssialan yritykset voivat tarjota asiakkailleen houkuttelevia ja räätälöityjä verkkopalveluja. Näin Finplex tukee finanssiyritysten pitkän aikavälin kasvua. Fujitsun MetaArc-alustalla toimiva ratkaisu yksilöi palvelut yhdistämällä useita datalähteitä pilvestä, big dataa ja kehittyneitä tekniikoita − IoT, mobiili ja tekoäly mukaan lukien. Palvelut voi räätälöidä liiketoimintatavoitteiden, suunnitelmien, budjettien sekä tuote- ja palvelutarjoomien mukaan, ja siksi asiakkaiden on helppo ottaa ne käyttöön. Finplexin avulla innovatiiviset finanssipalvelut syntyvät nopeasti. Finplex-ratkaisut koostuvat Finplex-palvelualustasta ja sovellusrajapinnoista. Näitä yhdistämällä uusia palveluja voidaan toteuttaa aiempaa nopeammin ja tehokkaammin kevyillä kehitysresursseilla. Ratkaisu avaa finanssiyrityksille myös uusia mahdollisuuksia kehittää uusia palveluja yhteis

Fujitsu lahjoitti 20 tietokonetta Hope ry:lle19.6.2017 08:30Tiedote

Helsinki 19.6.2017 – Fujitsu Finland Oy on lahjoittanut 20 tietokonetta Hope – Yhdessä ja Yhteisesti -yhdistykselle. Fujitsu on tukenut Hopen toimintaa vuoden 2017 aikana monin tavoin. Yksi osa tukitoimintaa ovat olleet henkilöstölle järjestetyt vapaaehtoistempaukset, joissa fujitsulaiset tiimit ovat osallistuneet hyllytys- ja lajittelutehtäviin Hopen lajittelukeskuksessa Pitäjänmäellä. Lisäksi henkilöstö keräsi toukokuussa Hyvinvointipäivän yhteydessä peräti kolme rullakollista käytettyjä mutta hyväkuntoisia vaatteita ja tavaroita jaettavaksi edelleen Hopen asiakkaille. ”Vastuullisuus on tekoja ja vastuullinen toiminta on Fujitsun arvomaailmassa vahvasti läsnä. Haluamme olla rakentamassa meille kaikille turvallista ja antoisaa tulevaisuutta. Yrityksellemme on tärkeää toimia eettisesti ja avoimesti sekä kunnioittaa luontoa, ihmisiä ja yhteiskuntaa. Toivomme, että nyt Hopelle lahjoitetut laitteet pääsevät ahkeraan käyttöön ja niistä on vastaanottajilleen iloa ja hyötyä moniksi vuosiksi

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme