Fujitsu

Fujitsun tutkimuksen mukaan yritysten it-palvelut kaipaavat lisää automaatiota

Jaa

-    Tietohallintojohdon pitäisi ohjata henkilöstön työpanosta kohti strategisia liiketoimintatavoitteita, mutta rutiiniylläpitotehtävät vievät tutkimuksen mukaan liikaa aikaa
-    Rahan ja ajan puute sekä järjestelmien monimutkaisuus ovat pääasialliset syyt siihen, miksi tietotekniikan automaatiosta ei saada kaikkia hyötyjä irti

6.9.2017 – Tietotekniikan automaation avulla henkilöstön työpanos voidaan siirtää rutiinityöstä liiketoiminnan kannalta tärkeämpiin tehtäviin, jolloin yritykset pystyvät paremmin vastaamaan muuttuviin liiketoimintavaatimuksiin. Tätä mieltä on suuri osa it-johtajista Fujitsun vastikään teettämän tutkimuksen mukaan. Suurin osa organisaatioista on myös yhtä mieltä siitä, että tietotekniikkaa on automatisoitava, jotta it-yksiköiden paineita saisi helpotettua. Samalla voidaan tuottaa uutta hyötyä liiketoiminnalle. Kuitenkin moni vastaaja myöntää, että heidän yrityksissään asia on vielä lapsenkengissä.

Paine it-infraa ja sen toimintaprosesseja kohtaan kasvaa nopeasti, eikä laantumisesta näy mitään merkkejä. Freeform Dynamics -tutkimusyrityksen mukaan vastaajat sanoivat paineen kasvavan “nopeasti” tai “tasaisesti”. Tämän seurauksena joillakin it-yksiköillä on vaikeuksia pysyä kehityksen mukana: Joka seitsemäs it-johtaja (14 prosenttia) kertoo oman yksikkönsä olevan “huono” tai “hyvin huono” tukemaan uusia tai muuttuvia liiketoimintatarpeita, ja lähes joka kymmenennellä on vaikeuksia hallita tietotekniikkaan liittyviä riskejä.

Monilla it-yksiköillä on vaikeuksia pysytellä muutosten mukana ja tehdä kehitystyötä, koska niitä painaa raskas rutiinitehtävien taakka. It-yksiköt kuluttavat enemmän työaikaa infra- tai alustaylläpitoon ja hallintaan kuin analysointiin ja suunnittelutehtäviin. Kolmannes (32 prosenttia) vastaajista oli sitä mieltä, että ihanteellisessa tilanteessa heidän operatiivinen henkilöstönsä käyttäisi vähemmän tai paljon vähemmän aikaa ylläpitotehtäviin. Sen sijaan yli puolet (56 prosenttia) vastaajista haluaisi käyttää enemmän aikaa suunnitteluun, ja edelleen heistä 50 prosenttia haluaisi paneutua enemmän koordinointiin ja yhteistyöhön muiden kanssa, jotta he pystyisivät kehittämään it-infraa ja prosesseja.

Toiminnallisia haasteita aiheuttavat monet tekijät. Työkalujen monimutkaisuus (68 prosenttia), it-infra ja alustat (76 prosenttia) ovat suurimmat hidasteet, mutta monet tietohallintoyksiköt kärsivät myös osaamisen puutteesta (61 prosenttia) sekä siitä, että ne joutuvat pitkälti luottamaan manuaalisiin prosesseihin ja räätälöityyn ohjelmointiin (61 prosenttia). Kaikkien näiden seikkojen vuoksi it-yksiköillä on avaintehtävissään vakavia kapasiteettiongelmia: yksi viidestä (21 prosenttia) kertoi, että ongelmanselvitys on heille iso ongelma, ja yhtä moni raportoi ongelmista uusien sovellusten ja palveluiden käyttöönotossa (19 prosenttia) sekä päivitysten ja asennusten toteutuksessa (18 prosenttia).

It-toimintoihin tarvitaan lisää yhtenäisyyttä ja automaatiota

Tutkimuksen tuloksista käy selvästi ilmi, että it-toiminnot on hoidettava yhtenäisemmin ja automatisoidummin, jotta tietohallintoyksiköihin kohdistuva paine helpottaa. Selvä enemmistö vastaajista pitää automaatiota ”hyvin tärkeänä” tai “kannattavana” koko toimintakaaren kannalta, resurssien provisionnista rutiinioperointiin ja jatkuvaan muutoshallintaan. Tästä huolimatta harvalla on asiaankuuluvia automaatiovalmiuksia . Vain 21 prosenttia vastaajista käyttää tällä hetkellä täysin automatisoituihin käytäntöihin perustuvaa resurssien provisiointia, ja vain 17 prosentilla on automatisoitu työkuormien live migration -toiminto. Edelleen vain 12 prosenttia kyselyyn vastanneista organisaatioista luottaa automatisoituun vianselvitykseen.

Rahan puute, järjestelmien mutkikkuus ja ajan riittämättömyys ovat automaation täysimittaisen hyödyntämisen pääasialliset esteet. Lähes kaksi viidestä (38 prosenttia) vastaajasta kertoi syyksi budjetin rajallisuuden ja muut prioriteetit, kun taas 29 prosenttia vastaajista huolestutti järjestelmien monimutkaisuus. Toisaalta monet organisaatiot ymmärtävät jo sen, miten uudenlainen integroitu palvelinkeskus (SDDC, software-defined data center) auttaisi niitä automaatiostrategian toetuttamisessa. Lähes neljännes (24 prosenttia) vastaajista on valmis ottamaan SDDC-konseptin käyttöön, ja toiset 24 prosenttia suunnittelee tekevänsä niin. Valtaosa vastaajista on yhtä mieltä siitä, että integroidut valmisratkaisut auttavat niitä minimoimaan käyttöönottoon kuluvan ajan, riskit ja kulut.

“It-organisaation automaatiotason ja palvelujen laadun välillä on selvä yhteys. Automaation myötä it-yksiköissä ollaan enemmän sovellus- ja liiketoimintakeskeisiä sen sijaan että keskityttäisiin järjestelmätason asiantuntemukseen, mikä on digitalisaation kannalta ratkaiseva menestystekijä. Uusi lähestymistapa tuottaa täysin integroidun, dynaamisen ja virtualisoidun ympäristön, jossa riittävä automaation taso on mahdollinen. Vaikka useissa organisaatioissa ymmärretään uusien SDDC-ympäristöjen hyödyt, ne tuppaavat silti välttelemään niihin siirtymistä. Fujitsun Integrated System Primeflex -portfolio tarjoaa joukon ennalta integroituja ratkaisuja, joiden avulla uudenlaiseen palvelinkeskukseen siirtyminen käy nopeasti”, toteaa johtaja Olivier Delachapelle Fujitsusta.

Lue lisää englanninkielisestä tiedotteesta: Fujitsu Study Underlines Need for More Automation in IT Operations

Tietoja julkaisijasta

Fujitsu
Fujitsu
Valimotie 16
00380 Helsinki

+ 358 29 302 3216http://www.fujitsu.com/fi/

Fujitsusta
Fujitsu on johtava japanilainen ict-yritys, joka tarjoaa laajan valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 155 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita yli sadassa maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n mahdollisuuksia muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 4,5 triljoonaa jeniä (40 miljardia USD) 31.3.2017 päättyneellä tilikaudella. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme tältä julkaisijalta, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Fujitsu

Fujitsu helpottaa suorituskykyloikkaa Flashiin uuden sukupolven ETERNUS-tallennuslaitteilla1.2.2018 12:56Tiedote

Helsinki, 1.2.2018 – Fujitsu tuo markkinoille seuraavan sukupolven pelkkää Flash-muistia käyttävistä ETERNUS AF S2 -tallennuslaitteista ja keskitason ETERNUS DX S4 -hybriditallennusjärjestelmistä. Uudet tallennuslaitteet vastaavat digitaalisen liiketoiminnan kasvun, jatkuvuuden ja tehokkuuden synnyttämiin korkean suorituskyvyn vaatimuksiin. Laitteiden mukana tulevat työkalut tekevät migraatiosta helpon siirryttäessä ETERNUS-levyjärjestelmiin. ETERNUS AF 250 S2 ja AF650 S2 sopivat alustaksi suurta suorituskykyä vaativille sovelluksille. Laitteissa on aiempaa suuremmat välimuistit, nopeammat suorittimet, 32 gigatavun kuitukanavateknologia sekä moniytimisten ja monisäikeisten suorittimien hyödyntämiseen optimoituja algoritmeja. Edellisestä versiosta 30 prosenttia kasvanut suorituskyky auttaa asiakasyrityksiä konsolidoimaan tallennusjärjestelmiään, vastaamaan datamäärien nopeaan kasvuun sekä pitämään analyytikka- ja liiketoimintakriittisten sovellusten, kuten SAP HANAn, vasteajat lyhyinä.

Fujitsu toimittaa Tukholman kouluille ict-palvelut ja digitaalisen oppimisympäristön23.1.2018 12:00Tiedote

Helsinki 23.1.2018 − Tukholman kaupunki on valinnut Fujitsun uudeksi ict-palveluntarjoajaksi kaupungin 780 koululle ja esikoululle. Fujitsu toteuttaa modernin tietoteknisen ympäristön, joka edistää Tukholman tavoitetta olla maailman edistynein kaupunki vuoteen 2040 mennessä. Kaupungin koululaisten digitaalista oppimista tukevat jatkossa Digital Workplace Services -palvelut, jotka sisältävät seuraavan sukupolven käyttötukipalvelun, Social Command Centerin, yli 108 000 opiskelijalle ja opettajalle. Sopimus on voimassa välittömästi ja se jatkuu vuoden 2023 loppuun asti sekä optiona vuoden 2029 loppuun asti. Tukholma päätyi Fujitsuun, koska palvelujen korkea laatu vastasi kaupungin vaatimuksia ja strategisia tavoitteita. Fujitsu ymmärsi parhaiten digitaalisen oppimisympäristön haasteet ja mahdollisuudet sekä pystyi esittelemään kaupungille tulevaisuuden ict-ratkaisun. Tukholman Digital Learning -vision tavoitteena on tarjota inspiroiva ympäristö opiskelijoille ja opettajille sekä tukea opi

Fujitsu perustaa Mikkeliin tiedonhallinnan osaamiskeskuksen21.12.2017 10:00Tiedote

Helsinki, 21.12.2017 – Fujitsu Finland Oy perustaa Mikkeliin osaamiskeskuksen, jonka tavoitteena on tukea ja edistää Fujitsun tiedonhallinnan hankkeita Suomessa ja Euroopassa. Tiedonhallinta on keskeisessä roolissa, kun yritykset ja organisaatiot uudistavat toimintamallejaan osana digitaalista transformaatiota. Yksi merkittävä tavoite on tuottavuuden parantaminen. Mikkelin osaamiskeskus liittyy osaksi marraskuussa julkistettua Fujitsun dokumenttien ja sisällön hallintaan erikoistunutta osaamiskeskusta, jossa työskentelee noin sata asiantuntijaa Suomessa ja muissa Euroopan maissa. Uusi osaamiskeskus sijoittuu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun campus-alueelle, ja se tekee tiivistä yhteistyötä Mikkelin kaupungin ja kehitysyhtiö Miksei Oy:n1 kanssa. Fujitsun nykyiset Etelä-Savon alueella työskentelevät henkilöt siirtyvät uuteen toimipisteeseen. Iso osa henkilöstöstä rekrytoidaan uusina. Asianhallinnan ja arkistoinnin ict-ammattilaisten rekrytoinnit käynnistyvät vuoden 2018 alussa. Osaami

Fujitsun PRIMEQUEST-palvelimet optimoivat datakeskuksen15.12.2017 08:30Tiedote

Helsinki, 15.12.2017 – Fujitsu tuo markkinoille uudet suorituskykyiset PRIMERGY- ja PRIMEQUEST -palvelimet digiajan liiketoimintaan. Intelin skaalautuvia Xeon-suorittimia käyttävät uutuudet muuntuvat hyvin erilaisiin tehtäviin datakeskuksessa, kuten laskentakapasiteetiksi, tallennukseen tai verkon tai palvelinten hallintaan. Fujitsu PRIMEQUEST 3800E- ja PRIMEQUEST 3400E-palvelimet ovat erittäin suorituskykyisiä laitteita vaativiin ja liiketoiminnan kannalta tärkeimpiin ympäristöihin. Ne yksinkertaistavat palvelinarkkitehtuuria tehtävissä, joissa vaaditaan korkeaa laskentatehoa ja käytettävyyttä. Seitsemän U-yksikön korkuisissa koteloissa toimitettavien uutuusmallien teho on kasvanut ja koko pienentynyt. Tämän vuoksi laitteet kuluttavat vähemmän virtaa, mikä pienentää käyttökustannuksia ja säästää ympäristöä. Laitteiden kehittyneet luotettavuus-, käytettävyys- ja huollettavuusominaisuudet varmistavat niiden poikkeuksellisen luotettavuuden tärkeissä liiketoimintasovelluksissa. Näitä ovat

Fujitsu ja luotonhallintayritys Intrum tekivät 100 miljoonan euron it-palvelusopimuksen8.12.2017 08:30Tiedote

Helsinki 8.12.2017 – Fujitsu ja luotonhallintayritys Intrum ovat allekirjoittaneet seitsemän vuoden sopimuksen it-palveluista. Sopimus sisältää konesalipalvelut, pilvi- ja hybridipalvelut, tietoturvan sekä 24/7 Service Deskin, joka tarjoaa käyttäjätuen yli 8 000 Intrumin työntekijälle 23 maassa. Sopimuksen arvo on noin 100 miljoonaa euroa. Intrum syntyi kesäkuussa 2017, kun Intrum Justitia ja Lindorff yhdistyivät luotonhallintapalvelujen eurooppalaiseksi markkinajohtajaksi, jolla on yli 100 000 asiakasta. Koska Intrum toimii monessa maassa ja sillä on useita liiketoimintayksikköjä, tietoteknisen ympäristön yhdenmukaistaminen, modernisointi ja tehostaminen olivat sopimuksen keskeisiä tavoitteita. Intrum valitsi Fujitsun tietotekniikkakumppanikseen, koska vuonna 2012 alkanut yhteistyö Lindorffin kanssa on toiminut hyvin. Tehokkaat ja joustavat it-palvelut ovat Intrumille välttämättömät, jotta yritys voi kiihdyttää globaalia kasvuaan ja pienentää samalla it-kustannuksiaan. Fujitsu tarjoaa

Fujitsu ohensi ja virtaviivaisti suositun E-sarjan yrityskannettavia5.12.2017 08:30Tiedote

Fujitsu tuo markkinoille suosituimman LIFEBOOK E -sarjansa uudet yrityskannettavat. Laitteet on muotoiltu edeltäjiään ohuemmiksi, virtaviivaisemmiksi ja helposti huollettaviksi. Intelin uusimpia suorittimia käyttävissä laitteissa on uusi, aiempaa nopeampi ja tarkempi sormenjälkitunnistin, jolla voi kirjautua laitteeseen. Uusi LIFEBOOK E5 -sarja on suunniteltu suuryritysten tarpeisiin. Sarjan mallit käyttävät samaa porttitoistinta kuin LIFEBOOK U7 -perheen mallit, ja niissä voi käyttää myös USB-C-telakkaa. E5-laitteita saa Intelin kahdeksannen sukupolven neliytimisillä tai seitsemännen sukupolven kaksiytimisillä suorittimilla. Edullisemman LIFEBOOK E4 -sarjan laitteet käyttävät seitsemännen sukupolven kaksiytimisiä suorittimia. Niiden kanssa voi käyttää USB-telakkaa. Molemmissa laitteissa on uusi tarkka ohjauslevy, joka tukee jopa kolmen sormen kosketusta. Kannettavien rannetuki on muotoiltu ergonomisesti. Uutuuslaitteissa on 4G/LTE-yhteys, VGA-näyttöliitin ja täysikokoinen lähiverkon l

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme