Fujitsun uusi Sholark-malli kiihdyttää digitalisaatiota tekoälyllä ja data-analytiikalla

Fujitsu auttaa yrityksiä kiihdyttämään digitalisaatiota yhdistämällä tekoälyn, data-analytiikan ja liiketoiminnan päätöksenteon uuteen Sholark-malliin. Se nopeuttaa tekoälyhankkeiden toteuttamista merkittävästi.

Fujitsun Sholark luo sillan datan ja käyttäjän välille. Käyttäjät voivat tehdä helposti kyselyjä järjestelmään sen selainliittymän avulla ja hyödyntää näin tekoälyä osana tavanomaisia työtehtäviään. Sholark myös yksinkertaistaa toistuvien, työläiden ja vain vähän arvoa luovien tiedonhallintatehtävien automatisointia.

Sholark käsittelee suuria määriä strukturoitua, semistrukturoitua ja strukturoimatonta dataa reaaliaikaisesti. Data voi tulla eri lähteistä, kuten sosiaalisista verkostoista, tietokannoista, videoista, kuvista tai ääninäytteistä. Mallin avulla myös koneoppimista voidaan helposti käyttää prosessien automatisointiin. Sholark hyödyntää semanttista älyä yhteyksien löytämiseen ja merkityksellisten näkemysten luomiseen päätöksenteon tueksi.

Käyttötapauksia

Sholark voi esimerkiksi tehostaa asiakirjojen käsittelyprosessia, jonka yleensä hoitavat juristit. Tehtävien automatisoinnin myötä tulosten luokitteluun ja etsimiseen kuluu 60 prosenttia vähemmän aikaa kuin ihmisiltä.

Teknologiaa voidaan soveltaa myös rikosten tutkimiseen: Sholark voi kerätä automaattisesti strukturoimatonta tietoa vaikkapa sisäisistä ja ulkoisista tietolähteistä kuten rikosrekistereistä tai julkisista tapahtumista. Näin se nopeuttaa tutkimustyötä ja parantaa sen osumatarkkuutta. Poliisi voi nostaa samanaikaisesti käynnissä olevien tutkimusten määrää yli 40 prosenttia lisäämättä henkilöstöä.

Terveydenhuollossa Sholark auttaa lääkäreitä vastaamaan kliinisiin kysymyksiin potilaistaan hyödyntämällä Fujitsu Laboratoriesin kehittämiä HIKARI-tekniikoita potilastietojen käsittelyyn.

Useimmat yritykset haluavat pitää data-analytiikkaprosessinsa omissa käsissään, ja siksi Sholark perustuu täysin avoimen lähdekoodin teknologiaan. Modulaarisuus antaa käyttäjille mahdollisuuden lisätä malliin uusia avoimen lähdekoodin ratkaisuja omien vaatimustensa mukaisesti. Sholark voidaan yhdistää helposti nykyisiin ohjelmistoihin tai liittää perintötietovarastoihin.

“Sholarkin suurin etu on se, että toisin kuin useimmat tekoälyt se ei vaadi käyttäjiltään asiantuntemusta. Kuka tahansa voi oppia käyttämään sitä ja löytää yhteyksiä erillisten tietolähteiden välillä. Malli tunnistaa asiayhteydet huomattavasti nopeammin ja tehokkaammin kuin ihmiset. Olennaiset tiedot myös löytyvät aiempaa nopeammin. Näin yritykset voivat käyttää entistä enemmän aikaa arvoa luoviin tehtäviin tai tehostaa tehtävien käsittelyä”, sanoo Albert Mercadal, Fujitsun analytiikka- ja big data -toimintojen Euroopan-johtaja.

Fujitsun Sholark-malli on saatavissa välittömästi. Hinnoittelu vaihtelee maan ja kokoonpanon mukaan.

-          Kuvapankki: http://mediaportal.ts.fujitsu.com/pages/portal.php

-          Fujitsu-uutishuone: https://www.fujitsu.com/fi/about/resources/

-          Blogi: https://www.blogi.fujitsu.fi

-          Twitter: https://twitter.com/Fujitsu_FI