Fujitsun uusi Sholark-malli kiihdyttää digitalisaatiota tekoälyllä ja data-analytiikalla

Fujitsu auttaa yrityksiä kiihdyttämään digitalisaatiota yhdistämällä tekoälyn, data-analytiikan ja liiketoiminnan päätöksenteon uuteen Sholark-malliin. Se nopeuttaa tekoälyhankkeiden toteuttamista merkittävästi.

Fujitsun Sholark luo sillan datan ja käyttäjän välille. Käyttäjät voivat tehdä helposti kyselyjä järjestelmään sen selainliittymän avulla ja hyödyntää näin tekoälyä osana tavanomaisia työtehtäviään. Sholark myös yksinkertaistaa toistuvien, työläiden ja vain vähän arvoa luovien tiedonhallintatehtävien automatisointia.

Sholark käsittelee suuria määriä strukturoitua, semistrukturoitua ja strukturoimatonta dataa reaaliaikaisesti. Data voi tulla eri lähteistä, kuten sosiaalisista verkostoista, tietokannoista, videoista, kuvista tai ääninäytteistä. Mallin avulla myös koneoppimista voidaan helposti käyttää prosessien automatisointiin. Sholark hyödyntää semanttista älyä yhteyksien löytämiseen ja merkityksellisten näkemysten luomiseen päätöksenteon tueksi.

Käyttötapauksia

Sholark voi esimerkiksi tehostaa asiakirjojen käsittelyprosessia, jonka yleensä hoitavat juristit. Tehtävien automatisoinnin myötä tulosten luokitteluun ja etsimiseen kuluu 60 prosenttia vähemmän aikaa kuin ihmisiltä.

Teknologiaa voidaan soveltaa myös rikosten tutkimiseen: Sholark voi kerätä automaattisesti strukturoimatonta tietoa vaikkapa sisäisistä ja ulkoisista tietolähteistä kuten rikosrekistereistä tai julkisista tapahtumista. Näin se nopeuttaa tutkimustyötä ja parantaa sen osumatarkkuutta. Poliisi voi nostaa samanaikaisesti käynnissä olevien tutkimusten määrää yli 40 prosenttia lisäämättä henkilöstöä.

Terveydenhuollossa Sholark auttaa lääkäreitä vastaamaan kliinisiin kysymyksiin potilaistaan hyödyntämällä Fujitsu Laboratoriesin kehittämiä HIKARI-tekniikoita potilastietojen käsittelyyn.

Useimmat yritykset haluavat pitää data-analytiikkaprosessinsa omissa käsissään, ja siksi Sholark perustuu täysin avoimen lähdekoodin teknologiaan. Modulaarisuus antaa käyttäjille mahdollisuuden lisätä malliin uusia avoimen lähdekoodin ratkaisuja omien vaatimustensa mukaisesti. Sholark voidaan yhdistää helposti nykyisiin ohjelmistoihin tai liittää perintötietovarastoihin.

“Sholarkin suurin etu on se, että toisin kuin useimmat tekoälyt se ei vaadi käyttäjiltään asiantuntemusta. Kuka tahansa voi oppia käyttämään sitä ja löytää yhteyksiä erillisten tietolähteiden välillä. Malli tunnistaa asiayhteydet huomattavasti nopeammin ja tehokkaammin kuin ihmiset. Olennaiset tiedot myös löytyvät aiempaa nopeammin. Näin yritykset voivat käyttää entistä enemmän aikaa arvoa luoviin tehtäviin tai tehostaa tehtävien käsittelyä”, sanoo Albert Mercadal, Fujitsun analytiikka- ja big data -toimintojen Euroopan-johtaja.

Fujitsun Sholark-malli on saatavissa välittömästi. Hinnoittelu vaihtelee maan ja kokoonpanon mukaan.

-          Kuvapankki: http://mediaportal.ts.fujitsu.com/pages/portal.php

-          Fujitsu-uutishuone: https://www.fujitsu.com/fi/about/resources/

-          Blogi: https://www.blogi.fujitsu.fi

-          Twitter: https://twitter.com/Fujitsu_FI

-          LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/fujitsu-finland/

-          Facebook: https://www.facebook.com/FujitsuSuomi

satu.pelttari@fi.fujitsu.com, p. 045 7880 9624

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yritys, joka tarjoaa laajan valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 140 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita yli sadassa maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n mahdollisuuksia muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 4,1 triljoonaa jeniä (39 miljardia USD) 31.3.2018 päättyneellä tilikaudella. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi

Fujitsu esittelee yhdessä luomisen voimaa Fujitsu Forumissa Münchenissä6.11.2018 16:07Tiedote

Fujitsu odottaa yli 10 000:tä kävijää vuoden 2018 Fujitsu Forum -asiakastapahtumaansa Münchenissä. Tänä vuonna tilaisuuden teemana on Co-creation for Success. Teema korostaa Fujitsun tapaa työskennellä saumattomasti yhdessä asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa ekosysteemissä, joka auttaa vapauttamaan luovaa ajattelua ja innovoimaan yhdessä digitaalisen muutoksen edistämiseksi. Tapahtuma esittelee, miten Fujitsun ainutlaatuinen Human Centric Experience Design -innovaatiomenetelmä auttaa luomaan uutta ja miten Fujitsu työskentelee asiakkaidensa kanssa hyödyntääkseen uutta, kehittyvää teknologiaa. Fujitsun kasvava osaamiskeskusten verkosto tukee ja kiihdyttää tätä työtä. Digitalisoituminen on tärkeää kaikenkokoisille yrityksille, toimivatpa ne millä aloilla tahansa. Fujitsu Forum esittelee innostavia ja luovia esimerkkejä innovatiivisista ratkaisuista tietoturvan, esineiden internetin, tekoälyn, data-analytiikan, lohkoketjujen ja ohjelmistorobotiikan aloilla. Kahden päivän aikana kävijät sa

Fujitsun uusilla PRIMERGY-palvelimilla tehoa ja laajennettavuutta pienten ja keskisuurten yritysten tarpeisiin6.11.2018 11:29Tiedote

Fujitsu tuo markkinoille uudet yksikantaiset PRIMERGY-palvelimet, joita pienet ja keskikokoiset yritykset voivat hankkia toimistokäyttöön huippuluokan matkapuhelinta edullisemmin. Fujitsun tähän mennessä suorituskykyisimpien yksikantaisten palvelinten mallistoon kuuluu hiljaisia ja pienikokoisia malleja, jotka mahtuvat kirjahyllyyn. Näin ne sopivat yhtä lailla muutaman hengen toimistoihin kuin datakeskuksiin. Neljännen sukupolven PRIMERGY-palvelimiin on tehty päivityksiä kautta linjan. Räkki- ja tornimallisissa (PRIMERGY RX1330 sekä PRIMERGY TX1320 ja TX1330) palvelimissa käytetään Intelin uutta Xeon E-2100 -suoritinta ja siinä Intelin Turbo Boost 2.0 -teknologiaa. Palvelinten kokoonpanoa on helppo muokata, minkä ansiosta ne voidaan sovittaa aina käyttöympäristöönsä. Silti laitteiden hinta on kilpailukykyinen. PRIMERGY-palvelimet auttavat organisaatioita digitalisoimaan toimintaansa mahdollistamalla entistä nopeamman tiedonsiirron. Uusissa malleissa on aiempaa enemmän tallennustilaa se

Fujitsun flash-optimoitu ETERNUS DX8900 S4 tuo petatavujen tallennuskapasiteettia datakeskuksiin26.10.2018 10:03Tiedote

Fujitsu tuo markkinoille seuraavan sukupolvenETERNUS DX8900 S4 -tallennusratkaisun, joka tuo datakeskuksiin flash-optimoitua petatavuluokan tallennusta. Uuden sukupolven järjestelmä yksinkertaistaa tallennusta: erilaisille työkuormille ei enää tarvita omia tallennuskerroksiaan ja erilliset tallennussiilot voidaan yhdistää yhdeksi järjestelmäksi. Näin helpotetaan siirtymistä kohti täysin flash-muisteihin perustuvaa tallennusta silloinkin, kun datakeskus käsittelee petatavuja. Yritysten pitää tallentaa tietomääriä, joita aiemmin voitiin vain kuvitella. Datamääriä kasvattavat muun muassa esineiden internet, verkon reunoille hajautettu tietojenkäsittely (edge computing), virtuaalinen todellisuus, kehittynyt analytiikka, robotiikka, koneoppiminen ja tekoäly. Ne kaikki tuottavat erittäin suuria määriä strukturoitua ja strukturoimatonta dataa. Petatavujen aika on siksi ovella. Datakeskukset kasvavat jatkuvasti yhä suuremmiksi, ja niihin tarvitaan lisää automaatiota ja virtualisointia. Tämän t

Fujitsu ja SSH.COM poistavat palvelullaan salasanaongelmat25.10.2018 15:26Tiedote

Fujitsu tuo markkinoille ratkaisun, jonka ansiosta työntekijöiden ei tarvitse enää pitää mielessään lukuisia erilaisia salasanoja. Identiteetinhallinta palveluna -ratkaisuun (IDaaS) lisätty SSH.COMin PrivX Cloud Access Gateway -tuote poistaa tietohallintojohtajilta monta päänsärkyä. Ylläpitoroolissa työskentelevien työntekijöiden on käytettävä päivittäin kasvavaa määrää tunnuksia eri järjestelmiin. Salasanojen on oltava monimutkaisia, jokaiselle palvelulle pitää olla omansa, ja niitä pitää muuttaa säännöllisesti. Fujitsun IDaaS-ratkaisuun integroitu PrivX on ‘avaimeton’, tarpeeseen perustuva ratkaisu, jonka avulla organisaatiot voivat antaa pääsyn järjestelmiinsä yhtenäisellä tavalla. Työntekijöiden unohtamien salasanojen ongelma on PrivX:n ansiosta historiaa. Pilvipohjainen ratkaisu myös torjuu tahalliset ja tahattomat tietomurtouhat poistamalla hallitsemattomat pääsytunnukset ja salasanat. Erittäin skaalautuva ja turvallinen ratkaisu hallinnoi SSH-varmenteita dynaamisesti, käyttörool

Fujitsun globaali selvitys: Yritysjohtajat tasapainottelevat sidosryhmien ristipaineissa – miltei puolet epäilee omia yhteiskunnallisia vaikutusmahdollisuuksiaan24.10.2018 14:19Tiedote

Työntekijät, asiakkaat ja ympäröivä yhteiskunta asettavat yritysjohtajille vaatimuksia, joihin heidän on vaikea vastata. Fujitsun teettämän globaalin selvityksen mukaan organisaatioille tärkeimpiä ovat työntekijät (60 %), minkä jälkeen tulevat asiakkaat (55 %) ja yhteiskunta (37 %). Odotusten tasapainottaminen ryhmien välillä huolettaa yritysjohtoa, sillä jokainen ryhmä vaikuttaa organisaation menestykseen.