Funktionsförmågan avgör om man kan rädda sig från en brand - Vem ansvarar för brandsäkerheten, när en funktionshindrad äldre person bor kvar i sitt hem?

Boendets brandsäkerhet är inte bara ett problem i glesbygden. I år har det inträffat tre branddödsfall i Helsingfors i vilka offret har varit funktionshindrad, i två av dessa fall över 70 år gammal. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland vill fästa uppmärksamhet vid säkerhetsansvaren, när äldre personer och specialgrupper bor kvar i sina hem. Under de tre första kvartalen har 30 människor omkommit i bränder.

Statsrådets färska principbeslut om strategin för inre säkerhet tar upp utmaningar inom brandsäkerheten. Enligt publikationen ”sker befolkningens åldrande inte jämnt över hela landet utan det är befolkningen i glesbygden som åldras. Följaktligen kommer antalet säkerhetsproblem i anslutning till åldrandet sannolikt att öka i Finland och syns i olika områden på olika sätt.”

– Utmaningen är inte bara landsortens problem utan den berör även städer. Den åldrande befolkningens mängd i städerna växer på samma sätt. Förutom indelningen i stad–glesbygd är det alltså viktigt att ta i beaktande människors möjligheter att agera i risksituationer, säger SPEKs expert Ira Pasi.

Under de tre första kvartalen har 30 människor omkommit i bränder. Till exempel i de tre branddödsfallen i Helsingfors var offren äldre människor. Förutom åldern har funktionsförmågan bidragit till döden. Alla omkomna var rörelsehindrade.

Antalet branddöda har sjunkit med cirka hälften jämfört med tre tidigare år under samma tid i genomsnitt. Man har uppnått en minskning i branddödsfall med långsiktiga lagstiftningsåtgärder och säkerhetskommunikation inom säkerhetsbranschen.

– Det viktigaste för fortsatt positiv utveckling är att man hittar boendelösningar för funktionsnedsatta och äldre personer, betonar Ira Pasi.

Äldreomsorgslagen prioriterar alternativet där äldre bor kvar i sina egna hem. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland är oroad över att brandsäkerheten inte tas i beaktande när funktionshindrade bor i sina hem ensamma eller med en annan nästan lika funktionshindrad. Boendesäkerheten måste beaktas mera ingående när man fattar beslut om en – ofta äldre – persons boende.

– En rörelsehindrad person kan inte lämna sitt brinnande hem, varken i Kuhmo eller i Helsingfors, påminner Ira Pasi.

Människor kommer ofta inte att tänka på olycksrisken, och många har inte heller begrepp om vad som påverkar deras egen funktionsförmåga.  De som hör till sårbara grupper måste alltså kunna identifieras bättre än tidigare. De måste erbjudas stöd och metoder till att förbättra boendesäkerheten. Dessa är just de grupper som riskerar att marginaliseras. Marginalisering skapar inte bara riskpersoner utan också offer.

Expert Ira Pasi, tfn 040 595 4140

Brandkårsungdomsarbete fostrar säkerhetsmedvetna unga4.1.2018 12:00Tiedote

När brandkårsungdomsarbetet är som bäst är det en innovativ verksamhet som främjar säkerheten i samhället runt brandstationen. Ungdomsarbetet fostrar säkerhetsmedvetna unga. Brandkårerna som ordnade En Dag På Brandstationen evenemanget fick söka stipendium för att utveckla sin brandkårsungdomsverksamhet. Stipendierna beviljades av LokalTapiola, och i valet av stipendiemottagare medverkade förutom bolaget även representanter från Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland som koordinerar En Dag På Brandstationen evenemanget och utvecklar brandkårsungdomsarbetet i Finland.

Palokuntanuorisotyö kasvattaa turvallisuusmyönteisiä nuoria4.1.2018 12:00Tiedote

Palokuntanuorisotyö parhaimmillaan on innovatiivista, paloasemaa ympäröivän yhteisön turvallisuutta edistävää toimintaa. Nuorisotyö myös kasvattaa nuorten turvallisuusmyönteisyyttä. Päivä Paloasemalla -tapahtuman marraskuun lopussa järjestäneet paloasemat saivat hakea stipendiä palokuntanuorisotoimintansa kehittämiseen. Stipendit myönsi LähiTapiola, ja yhtiön lisäksi stipendinsaajia oli valitsemassa edustajat Suomen Pelastusalan Keskusjärjestöstä, joka koordinoi Päivä Paloasemalla -tapahtumia ja kehittää palokuntanuorisotyötä Suomessa.

Pärjäisitkö häiriötilanteessa 72 tuntia ilman apua?18.12.2017 12:30Tiedote

Yhteiskunnan häiriötilanteissa omatoimisella varautumisella on suuri merkitys sekä kansalaisille että viranomaisille. Miten pitää toimia, kun esimerkiksi sähkökatkon takia vettä ei yhtäkkiä tulekaan kraanasta tai lämmitys ei toimi? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEK) toimesta on luotu uusi 72 tuntia -varautumiskonsepti, jossa käydään konkreettisesti läpi arjesta selviytymistä ennen viranomaisten apua.

Skulle du klara dig i en störningssituation 72 timmar utan hjälp?18.12.2017 12:30Tiedote

I samhällets störningssituationer har egen beredskap en stor betydelse både för medborgare och för myndigheter. Hur ska man agera när det plötsligt inte kommer vatten eller när uppvärmningen inte fungerar t.ex. på grund av ett strömavbrott? Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland (SPEK) har skapat ett nytt beredskapskoncept 72 timmar i vilket man konkret går igenom hur man klarar sig i vardagen utan myndigheternas hjälp.