Future City Challenge toi kaupunkilaisten arkeen uusia innovaatioita

Koko Suomen kattavasta innovaatiokilpailu Future City Challengesta muodostui todella haastava ja tiukka kilpailu, ja voiton vei Heads’n Tails -tiimi Koulut kuntoon -ratkaisulla.

Suomi elää älystä blogi, Kim Johnsson - 14.2.2018: Future City Challenge -kilpailun voittajatiimi Heads’n Tails voitti kisan Koulut kuntoon -ratkaisulla, jonka tavoitteena on nimensä mukaisesti laittaa koulut kuntoon ja varmistaa kouluihin ja päiväkoteihin sisäilmaltaan terve työympäristö. Tiimiin kuuluivat Antti Ryysy (vas.), Tuukka Martikainen ja Kari Lehtomaa sekä Jussi Nikki ja Olli Paavola.

Tämän vuoden ensimmäisestä koko Suomen kattavasta innovaatiokilpailu Future City Challengesta (FCC2018) muodostui todella haastava ja tiukka kilpailu. Yleensä hackathon-tyyppisissä kilpailuissa ideat toteutetaan konseptitasolla. FCC2018-kilpailussa tiimien tuli valmistella toimiva ratkaisu, jossa hyödynnetään useita eri osaamisalueita ja teknologioita. Tarjosimme osallistujien käyttöön uusimmat työkalut, tarvittavat resurssit ja projektitiimin tuen. Kisaan osallistujille annettiin pääsy kaupunkien avoimeen dataan Etteplanin IoT-asiantuntijaorganisaation tuella. Digita tarjosi maan kattavan LoRaWAN-teknologiaan perustuvan IoT-verkkonsa ja annoimme kilpailijoiden käyttöön IBM Cloud-innovaatioalustan, joka sisältää mm. IBM Watson -tekoälyn ja IoT-alustan, joka sisältää mm. IBM Watson -tekoälyn ja IoT-alustan.

Kilpailuun osallistui arviomme mukaan yhteensä noin 280-300 henkilöä eri puolelta Suomea, eli tämä on koskettanut isoa joukkoa ihmisiä. Halusimme kannustaa mukaan tiimejä, joilla on liiketoiminta- ja teknologiaosaamista sekä luovaa ongelmanratkaisukykyä. On ollut hienoa huomata, millaisia osaajia meillä on suomalaisissa yrityksissä, startupeissa sekä opiskelijoissa.

Koko projekti polkaistiin käyntiin lokakuussa 2017 yhdessä Digitan ja Etteplanin kanssa. Mukaan kaupungeista lähtivät Helsinki, Espoo, Vantaa, Oulu, Jyväskylä ja Tampere, jotka palkitsivat omasta näkökulmastaan parhaat ratkaisut. Tuomareina toimivat elinkeinojohtajat Tuula Antola Espoosta, Timo Antikainen Tampereelta, José Valanta Vantaalta ja Marja-Leena Rinkineva Helsingistä sekä tuomariston puheenjohtajana toimitusjohtaja Rasmus Roiha Ohjelmistoyrittäjät ry:stä.

Kaupungit toivoivat kilpailijoilta konkreettisia ratkaisuja, miten helpottaa asukkaiden jokapäiväistä arkea. Tämä tavoite erottaa myös kilpailun muista vastaavanlaisista. Kaupungeilla oli loistavia haasteita:

• Helsingin visiona oli toimiva kaupunki,
  • Oulu toivoi toiminnallista kaupunkikeskustaa,
  • Jyväskylä haastoi kehittämään resurssiviisasta kaupunkia,
  • Tampere rohkaisi innovoimaan uusia ratkaisuja matkustusliikenteeseen,
  • Vantaa kutsui mukaan kehittämään tulevaisuuden digitalisoituvaa kaupunkia, jossa ihmisten hyvinvointi ja kokemus osallisuudesta ovat keskiössä,
  • ja Espoon haaste oli, miten rakennetaan taloudellisesti, sosiaalisesti, kulttuurisesti ja ekologisesti kestävää Espoota älykkäästi toimivilla palveluilla.

Näin järjestäjien näkökulmasta ylitimme kaikki odotukset. Tämä on ollut huikea matka alusta loppuun ja uskon, että tulevaisuudessa tulemme varmasti järjestämään jotain vastaavaa. Kaupunkien haasteiden perusteella kilpailijat lähtivät tiimeissä ideoimaan luovia ratkaisuja haasteisiin. Uskon, että monet tämän kilpailun ratkaisut tulevat varmasti tavalla tai toisella palvelemaan kaupunkien asukkaita ja sehän oli koko kilpailun tarkoitus.

Katso voittajatiimiin video täältä.

Kilpailijat saivat käyttöönsä IBM Cloud -innovaatioalustan. Tutustu Watson on IBM Cloud -pilviratkaisuihin täältä.

Kim Johnsson
Liiketoiminnan kehityspäällikkö, IBM Suomi
kim.johnsson@fi.ibm.com

IBM julkisti vuoden 2018 toisen vuosineljänneksen tulokset18.7.2018 23:16Tiedote