Fysios ja Esperi yhteistyöhön ikääntyneiden toimintakyvyn ja elämänlaadun parantamiseksi.

Toiminta alkaa Fysioksen kotikäynnillä, jonka aikana fysioterapeutti tekee ikääntyneelle toimintakyvyn kartoituksen ja sen pohjalta yksilöllisen, pieniä päivittäisiä harjoitteita sisältävän kuntoutussuunnitelman. Samalla varmistetaan apuvälineiden oikea käyttö ja tarkistetaan, että ravitsemus on kohdallaan. Neljän viikon omatoimisen harjoittelun jälkeen alkaa kuntouttava jakso Esperi Hoivakoti Launeessa, Lahdessa. Jakson aikana kuntoutusta jatketaan ryhmässä fysioterapeutin ohjauksessa.

Kuntoutusjakson päätyttyä ja ikääntyneen kotiuduttua on hänen tarkoitus jatkaa yksilöllisen kuntoutussuunnitelman mukaisia harjoitteita toimintakyvyn ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi. Uusi toimintamalli otetaan lokakuusta alkaen käyttöön kaikille Esperi Hoivakoti Launeen lyhytaikaiseen palveluasumiseen saapuville asukkaille.

Ikääntynyt saattaa tarvita tilapäistä apua ja lyhytaikaista hoivaa monestakin eri syystä, esimerkiksi leikkauksen, sairauden tai omaishoitajan loman ajaksi. On tärkeää, että voimme silloin tarjota ikääntyneille hoivan ja asumisen lisäksi myös kuntoutusta. Tässä uudessa toimintamallissa kaikki voittavat, ikääntyneen tyytyväisyys ja elämänlaatu nousevat kohenevan voinnin myötä ja omaisten työtaakka kevenee, kun läheisen ikääntyneen kunto kasvaa. Pitkällä aikavälillä tämä malli tuo kunnalle myös säästöä”, toteaa Esperin aluejohtaja Annareetta Vaara.

Meillä on fysioterapeutteja, jotka ovat erikoistuneet ikäihmisten ja muistisairaiden kuntoutukseen. Monipuolisia ja toistuvia harjoitteita tekemällä ikäihmisen toimintakyky voi kohentua huomattavasti. Nyt käynnistyvä Kunnossa kotona -hanke Esperin ja Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän kanssa on osa uutta toimintamallia, jossa fysioterapeuttinen kuntoutus tuodaan osaksi ikääntyvän arkea”, iloitsee Fysioksen toimitusjohtaja Heikki Tiitinen.

Hyvinvointiyhtymälle on tärkeää mahdollistaa hankkeita, joiden avulla kehitetään ja parannetaan ikääntyneiden ja omaishoitajien palveluita. Yksi tunnistetuista ja merkittävistä ikääntyneiden ja heidän omaishoitajiensa hyvinvoinnin tekijöistä on ikääntyneiden kuntoutus”, kuvailee ikääntyneiden asiakasohjauksen tulosaluejohtaja Corinne Soini Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymästä.

Onnistuessaan uusi toimintamalli vähentää muun muassa turvattomuudesta syntyviä turhia päivystyskäyntejä sekä tasapainon horjumisesta johtuvien vammojen syntyä. Saatujen kokemusten myötä palvelua on tarkoitus laajentaa muille paikkakunnille vielä vuoden 2017 aikana.

Heikki Tiitinen, toimitusjohtaja, Fysios, 0400 648 663, heikki.tiitinen@fysios.fi
Annareetta Vaara, aluejohtaja, Esperi Care,050 342 6508, annareetta.vaara@esperi.fi

Fysios Group on Suomen suurin, kotimainen fysioterapiaketju. Fysios tarjoaa monipuolisia fysioterapiapalveluja terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Tavoitteena on parantaa ja ylläpitää ihmisen toimintakykyä ja liikkumista. Fysiokseen kuuluu 57 toimipistettä 26 paikkakunnalla ja se työllistää lähes 400 ammattilaista. www.fysios.fi

Esperi Care tarjoaa koteja ja monipuolisia asumispalveluita ikääntyneille, mielenterveyskuntoutujille sekä vammaisille. Teemme yhteistyötä yli 150 kunnan kanssa ja meillä on yli 4700 asukaspaikkaa ympäri Suomea. Työllistämme yli 4 700 sosiaali- ja terveysalan ammattilaista ja liikevaihtomme vuonna 2017 on yli 220 miljoonaa euroa. www.esperi.fi

Kunnossa kotona on Esperin ja Fysioksen yhteinen hanke, joka tähtää ikääntyneiden toimintakyvyn ylläpitämiseen. Hankkeessa yhdistetään aktiivinen kuntouttava toiminta hoivakodin hoitojaksolla ja kotona tehtävä harjoittelu.