Fysioterapia & kuntoutus -koulutuspäivät Helsingissä 28.-29.9.2022: Taipuva työelämä on tulevaisuuden voimavara

Suomen Fysioterapeuttien koulutuspäivien 28.-29.9.2022 teemoja ovat työkyky ja aivoterveys. Niillä on suuri merkitys sekä yksilön että yhteiskunnan näkökulmasta. Tarvitsemme työkykyistä väestöä, mutta samaan aikaan terveydelliset tekijät aiheuttavat miljardiluokan kustannuksia ja valtiontalous kaipaa säästöjä. Onko tilanne ratkaistavissa?

Tuki- ja liikuntaelinvaivat ovat toiseksi suurin syy työkyvyttömyyseläkkeisiin ja yksi merkittävimmistä pitkien sairauspoissaolojen aiheuttajista. Tästä aiheutuu yhteiskunnalle noin neljän miljardin euron vuosittainen kustannus. Lisäksi työkyvyttömyyteen leimautuminen on yksilötasolla hyvin haavoittavaa.

Alentunut työkyky ei tarkoita kyvyttömyyttä kaikkeen työhön

Yhdeksi koulutuspäivien keskeiseksi sisällöksi on nostettu työn muokkauksen mahdollisuudet. Työelämän on tultava vastaan, jotta työn tekeminen olisi mahdollista yhä useammalle. Tarvitaan rohkeita ratkaisuja ja edelläkävijöitä.

Vian, vamman, sairauden tai yksilöllisten ominaisuuksien alentamasta työkyvystä huolimatta jokainen voi olla täysin työkykyinen, toteaa johtaja Kari-Pekka Martimo työeläkevakuutusyhtiö Ilmarisesta. Hän pitää aiheesta puheenvuoron keskiviikkona 28.9. klo 11.15–12.00.

Erityisesti työfysioterapeuteilla on keskeinen rooli, jotta kuntoutus toteutuu oikea-aikaisesti ja kustannustehokkaasti. Aihetta käsittelee koulutuspäivillä muun muassa Työterveyslaitoksen johtava asiantuntija Nina Nevala torstaina 29.9. klo 10.15–10.45. Tämän lisäksi työ- ja toimintakyvystä keskustellaan paneelissa keskiviikkona klo 13.15–14.15.

Myös aivoilta vaaditaan taipuisuutta

Fyysisten haasteiden lisäksi nykypäivän työelämä haastaa aivoja ennennäkemättömällä tavalla. Ärsyketulva on valtava ja aivoilta vaaditaan entistä enemmän mukautuvuutta.

Neurotieteen apulaisprofessori Tiina Parviainen Jyväskylän yliopistosta puhuu keskiviikkona klo 14.20-15.00 aivojen ja hermoston plastisuudesta osana kuntoutusta.

Torstaina klo 14.00-14.45 kuulemme samaa aihepiiriä sivuten aivotutkija Sanna Lensua Jyväskylän yliopistosta. Hän kertoo fyysisen harjoittelun aivoja muokkaavista mekanismeista.

Entä mitä tästä kaikesta sanoo Jari Sarasvuo, joka avaa koulutuspäivät keskiviikkona 28.9. klo 9.40 esittämällä "Radikaaleja ajatuksia terveydestä"? Miten hänen mielestään nykyihminen on ohjelmoitu vikaantumaan?

Tervetuloa koulutuspäiville!

Toivotamme kaikki median edustajat tervetulleiksi koulutuspäiville – pressikortilla pääset ilman ennakkoilmoittautumista sisään luentotilaan! Muista kuitenkin ensin akkreditoitua messuille (https://link.webropolsurveys.com/Participation/Public/8320da47-c6cc-4fcc-ae73-6149731db867?displayId=Fin2621793 ), jotta pääset Messukeskuksen porteista sisään.

Tutustu päivien koko ohjelmaan täältä:

Fysioterapia & kuntoutus 2022 on alan suurtapahtuma Helsingin Messukeskuksessa. Sen järjestävät yhteistyössä Suomen Fysioterapeutit ja Expomark Oy.