Fysioterapia&kuntoutus 2018: Ikäihmisten kaatumisia voi ja pitää ehkäistä – fysioterapiasuosituksesta uusia keinoja

”Kaatuilu ei kuulu normaaliin vanhenemiseen. Kaatumisia voi ja pitää ehkäistä”, muistuttaa erikoistutkija, FT, fysioterapeutti Saija Karinkanta UKK-instituutista. Hän esittelee Fysioterapia & kuntoutus -tapahtumassa uutta fysioterapiasuositusta kaatumisten ja kaatumisvammojen ehkäisyyn. Suositus kokoaa yhteen näytön vaikuttavista keinoista ehkäistä iäkkäiden kaatumisia ja niistä aiheutuvia vammoja.

Fysioterapia & kuntoutus tapahtuma 3.-4.10 Messukeskus

”Kaatumisen vaarassa olevien henkilöiden tunnistaminen ja ehkäisytoimien suunnittelu sekä toteutus vaativat usein monien ammattilaisten yhteistyötä. Fysioterapeutilla on keskeinen rooli etenkin liikkumis- ja toimintakyvyn arvioinnissa, ylläpitämisessä ja parantamisessa”, Karinkanta korostaa.

Saija Karinkannan puheenvuoro Fysioterapia & kuntoutus -tapahtumassa to 4.10. kello 12.00.

Empatia ja avun vastaanottaminen auttavat jaksamaan

Sanna ja Jari Mönkkönen kertovat messuilla omakohtaisia kokemuksia onnettomuuden ja sitä seuraavien hoitojaksojen vaikutuksesta ihmiselämään. Voimistelija Jari Mönkkönen loukkaantui vakavasti voimisteluharjoituksissa kesällä 2016. Onnettomuus vei liikuntakyvyn ja Jari Mönkkönen pääsi kotiin vasta yli vuosi onnettomuuden jälkeen.

”Kun ihminen ja hänen lähipiirinsä ovat kokeneet jotain tosi raskasta, on tärkeää ymmärtää kokonaisuus ja saada pienet palaset asettumaan yhteen. Siinä tilanteessa ammattilaisten empatiakyky on hyvin tärkeää. Apua pitää myös osata ottaa vastaan”, kertoo Sanna Mönkkönen kokemuksistaan.

”On myös hyvä koko ajan muistaa, että vaikka tapahtuisi jotain järisyttävää, siitä on mahdollista selvitä ja löytää elämäänsä jotain hyvääkin. Toistemme avulla me voimme selviytyä.”

Sanna ja Jari Mönkkönen kertovat tarinansa torstaina 4.10. kello 13.00.

Digitaalisuus muuttaa terveydenhuoltoa

”Kasvava terveydenhuollon ongelma on pyöröovi-syndrooma, eli sairaalakierre. Potilas hakeutuu sairaalaan hoitoon, saa hoitoa sen hetkisten oireiden perusteella ja sitten hänet kotiutetaan. Sairaalakierrettä on tutkittu Suomessa viimeisimmäksi fysioterapian näkökulmasta”,kertoo IBM Finlandin terveydenhuollon yksikön myyntijohtaja Pekka Leppänen.

Leppänen ennakoi, että tulevaisuudessa asiakkaiden vointia ja toimia seurataan heidän kodeissaan olevien älykkäiden sensoreilla varusteltujen laitteiden avulla. Datan avulla hoitohenkilökunnalle voidaan antaa eväät tehdä luotettavia päätöksiä kotiutuksesta tai ohjauksesta muualle jatkohoitoon.

Leppäsen puheenvuoro Internet of Caring Things messuilla ke 3.10 kello 10.

Uusi messutapahtuma kokoaa ammattilaiset ja yleisön

Uusi fysioterapian ja kuntoutuksen suurtapahtuma kutsuu kaikki alan ammattilaiset sekä yleisön tutustumaan alan uusimpiin suuntauksiin ja palveluihin. Tapahtuma järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 3.-4.10.2018. Tapahtuma on Suomen Fysioterapeutit ry:n 75-vuotisjuhlavuoden päätapahtuma.

Messuilla on mukana noin 200 näytteilleasettajaa. Alueen kolmella ohjelmalavalla on joka päivä tarjolla mielenkiintoisia tietoiskuja ja sekä perusteellisempia Key Note -puheenvuoroja. Lisäksi messukeskuksessa järjestetään samaan aikaan vanhustyön ja vanhuusiän erikoistapahtuma Hyvä Ikä.

Fysioterapeuteille uusinta tietoa koulutuspäivillä

Messujen yhteydessä järjestetään myös Suomen Fysioterapeuttien koulutuspäivät,jotka tuovat tapahtumaan alan huippuasiantuntijat. Teemoina ovat muun muassa vuorovaikutus, kliininen käytäntö, vaikuttavuus, etäkuntoutus ja yrittäjyys. Koulutuspäiville on erillinen ilmoittautuminen ja tapahtuma on maksullinen.

Suomen Fysioterapeutit ry järjestää koulutuspäivien yhteydessä pressitilaisuuden 3.10. klo 12:00 alkaen. Tilaisuuden ohjelma ja kutsu

Tutustu Fysioterapia & kuntoutus -messujen ohjelmaan

Tutustu Suomen Fysioterapeuttien koulutuspäivän ohjelmaan

Median edustajat ovat tervetulleita Hyvä ikä ja Fysioterapia & kuntoutus -tapahtumaan. He voivat akkreditoitua ennakkoon tapahtuman verkkosivuilla ja he saavat tapahtumassa pressipaketin.

Tapahtumakokonaisuuden järjestävät yhteistyössä Expomark Oy ja Suomen Fysioterapeutit ry

Lisätietoja:

Tomi Niemi, toimitusjohtaja, Expomark Oy, p. 040 765 6248, tomi.niemi@expomark.fi

Hanna Häkkinen, koulutuspäällikkö, Suomen Fysioterapeutit ry, p. 0207 199 593, hanna.hakkinen@suomenfysioterapeutit.fi

Median palvelut:
Taina Hiekkataipale, markkinointipäällikkö, Expomark Oy, 040 550 5950, taina.hiekkataipale@expomark.fi

Marita Lax, tapahtumakoordinaattori, Expomark, p. 040153 5866, marita.lax@expomark.fi

Fysioterapia & kuntoutus tapahtuma 3.-4.10 Messukeskus
Saija Karinkanta
Sanna ja Jari Mönkkönen
Pekka Leppänen

Expomark Oy on järjestänyt teollisuuden ja terveyden alan messutapahtumia vuodesta 1988. Olemme Suomen Messujen tytäryhtiö. 9 hengen tiimimme toimipaikkana on Jyväskylä.

Tapahtumiamme ovat mm. Pohjoinen Teollisuus Oulussa, Hyvä Ikä ja Fysioterapia & Kuntoutus Helsingissä, Energia-messut sekä Apuväline-messut Tampereella.

Kaukolämpöverkon valvontajärjestelmä startup-yritysten Älykäs energia -kilpailun voittajaksi Energia 2018 -tapahtumassa Tampereella25.10.2018 16:42Tiedote

Salossa toimiva ohjelmistoyritys Soficta on voittanut Aistio District Monitoring -ratkaisullaan Business Finlandin, World Energy Council Finlandin ja Expomarkin startup-yrityksille järjestämän älykäs energia -aiheisen kilpailun. Kilpailulla on haluttu nostaa esiin startup-yrityksiä, joilla on kasvupotentiaalia ja uutta tarjottavaa ripeästi uudistuvalle energia-alalle. Kisa ratkesi raadin valitseman kärkiviisikon pitchausten jälkeen yleisöäänestyksellä Energiamessuilla Tampereella torstaina 25.10.2018.

WEC Finlandin Energiapäivä 23.10. Energia 2018 -tapahtumassa Tampereella: Suomella ja Euroopalla vielä paljon tehtävää maailman energiakäänteessä24.10.2018 02:27Tiedote

Suomella ja Euroopalla on vielä paljon tehtävää maailmanlaajuisen ilmastonmuutoksen hidastamiseksi. Uusia ratkaisuja ja teknologioita tarvitaan, sillä toistaiseksi sovituilla toimenpiteillä päästään vain 40–45 % päästövähennyksiin vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 1990 tasoon. Euroopan komission energiaosaston varapääjohtaja Gerassimos Thomas kehottaa kohdistamaan katseet jo vuoteen 2050, sillä toistaiseksi sovituilla toimenpiteillä saavutetaan siihen mennessä vasta 60% tavoitteeksi asetetun 80-95% vähennysten sijasta. EU:n energiapolitiikan päätavoitteet liittyvät kestävän kehityksen lisäksi energian toimitusvarmuuteen ja kilpailukykyyn. - Meidän on tehtävä paljon enemmän ja katsottava vuoden 2030 jälkeen, jotta Eurooppa voi päästä Pariisin sopimuksen tavoitteeseen. Tämä edellyttää peräti 200 miljardin vuotuisia investointeja pääosin yksityisin varoin. Investointeja varten on luotava vakaa sääntely-ympäristö ja rahoitusmahdollisuuksia, Thomas totesi. Hän muistutti Euroopan oleva

Suomen ja Euroopan rooli maailman energiakäänteessä16.10.2018 07:59Tiedote

Vuoden kattavin energia-alan ammattilaistapahtuma Energia 2018 kokoaa Tampereen Messu- ja urheilukeskukseen 23.–25.10. energia-alan keskeiset vaikuttajat, päättäjät ja eri teknologioiden edustajat. Tapahtuman aloittaa World Energy Council Finlandin yhteistyössä työ- ja elinkeinoministeriön kanssa koostama Energiapäivä, jossa edustava joukko asiantuntijoita hakee ratkaisuja energia-alan akuutteihin haasteisiin hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneeli IPCC:n raportin sähköistämässä ilmapiirissä.