Gallerian kesänäyttelyssä nähdään kangasalalaisia maisemia

Kunnasta kaupungiksi – teoksia Kangasalan kaupungin kokoelmasta -näyttelyssä nähdään Kangasalan linkittyviä töitä muun muassa Kimmo Kaivannolta ja Reino Viirilältä. Näyttely on esillä Kangasala-talon galleriassa 31.5.–9.92018.

Kimmo Kaivanto: Ylistys luonnonjärjestykselle, 1971. Kuva: Elina Rauhala-Kari

Kaupungin taidekokoelmasta kootussa näyttelyssä nähdään kangasalaisia maisemia, niin järviä kuin keskustan katumaisemaakin. Teokset näyttelyyn valitsi Kimmo Pyykkö -taidemuseon intendentti Soila Kaipiainen.

Kuluva vuosi 2018 erityinen, sillä Kangasalan kunta muuttui vuoden alussa kaupungiksi. Uuden kaupungin kunniaksi halusin esitellä kaupungin taidekokoelmaa, hän kertoo.

Galleriassa on esillä useita teoksia, jotka Kangasalan kunta hankki vuonna 1971 koululaitoksen 100-vuotisjuhlan kunniaksi.

Tamperelaisen taidemaalari Kimmo Kaivannon (1932–2012) suurikokoinen öljytyö Ylistys luonnonjärjestykselle vuodelta 1971 on ollut esillä Kangasalan Kirkkoharjun koululla. Teos syntyi taiteilijan kulkiessa ristiin rastiin Kangasalaa, jolloin hänelle vähitellen hänelle kiteytyi vain yksi mahdollisuus Kangasala-teoksen luomiseksi. Hän pyrki luomaan ylistyksen sille suurenmoiselle luonnonjärjestelmälle, jonka muodostavat avaruus, ilmakehä, vesi, maa sekä mittaamattoman rikas eläin- ja kasvikunta.

Professori, taidemaalari Reino Viirilän (1901–1999) ranta-aiheinen öljytyö vuodelta 1971 hankittiin Liuksialan koululla. Viirilä tunnetaan erityisesti tamperelaisen kaupunkikuvauksen mestarina, jolle varsinkin Pispala oli läheinen kuvausympäristö.

Näyttelyn erikoisuutena on erään oppilaan äidin tekemä maalaus luokkakuvasta.

Maalausten lisäksi esillä on Kangasalan kaupungin mitalitaidetta. Joukossa on tärkeiden suomalaisten kuvanveistäjien Kangasalaan ja Pirkanmaahan linkittyviä töitä. Esillä on muun muassa Pro Kangasala -mitali.

Kunnasta kaupungiksi – teoksia Kangasalan kaupungin kokoelmasta Kangasala-talon galleriassa 31.5.–9.92018. Vapaa pääsy

Mediakuvat:

Kuvaajan nimi tiedoston nimessä on mainittava julkaistaessa.

Soila Kaipiainen
Intendentti
Kangasala-talo Oy
soila.kaipiainen @ kangasala-talo.fi

Kangasala-talo, Kuohunharjuntie 6 36200 Kangasala

Kimmo Kaivanto: Ylistys luonnonjärjestykselle, 1971. Kuva: Elina Rauhala-Kari

Samuli Heimosen näyttelyn viimeinen viikko Kimmo Pyykkö -taidemuseossa käynnistyi13.5.2019 10:14:57 EESTTiedote

Tiedote 13.5.2019. Vielä ehtii nähdä Samuli Heimosen puhutun ja pidetyn näyttelyn Monesta yksi. Suositun näyttelyn on nähnyt jo yli 7000 ihmistä. Heimosen näyttely on esillä Kimmo Pyykkö -taidemuseossa vielä tämän viikon. Taidemuseo on avoinna maanantaita lukuun ottamatta joka päivä. Lauantaina kansainvälisenä museopäivänä taidemuseoon on ilmainen sisäänpääsy kaikille.

Kesällä 2019 Kimmo Pyykkö -taidemuseossa avautuu Einar Ilmonin näyttely17.4.2019 08:30:00 EESTTiedote

TIEDOTE 17.4.2019. Kesäkuussa Kimmo Pyykkö -taidemuseossa avautuu kangasalalaisen kuvataiteilija Einar Ilmonin (1880-1946) odotettu näyttely. Taidemuseon kahteen kerrokseen sijoittuvassa näyttelyssä esitellään Ilmonin tyypillisimpiä teemoja; henkilökuvia, omakuvia, maisemia ja uskonnollisia aiheita. Ilmonin teosten rinnalle ripustetaan muutama teos myös hänen opettajaltaan Helene Schjerfbeckiltä. Schjerfbeckiä ja Ilmonia yhdisti paitsi tyylilliset pyrkimykset, maalaustapa ja aihevalinnat, myös sielullinen yhteys ja eristäytynyt elämätapa. Näyttelyssä on esillä noin 55 teosta.

Samuli Heimosen toinen taiteilijatapaaminen to 11.4. Kimmo Pyykkö -taidemuseossa5.4.2019 11:55:44 EESTTiedote

Samuli Heimosen Monesta yksi -näyttelyn on nähnyt jo liki 5000 ihmistä. Ensi torstaina 11.4. klo 17.30 on toinen mahdollisuus tavata taiteilija ja kuulla hänen itsensä kertomana näyttelystä sekä taiteellisista vaikutteistaan. Tilaisuus Kimmo Pyykkö -taidemuseon toisessa kerroksessa on kaikille avoin ja maksuton. Huomaathan kuitenkin, että tilaan mahtuu rajoitettu määrä ihmisiä.

Samuli Heimosen näyttely ja sen oheisohjelma tarjoavat jokaiselle jotakin26.2.2019 10:58:17 EETTiedote

TIEDOTE 25.2.2019. Kuvataiteilija Samuli Heimosen suosittu näyttely Monesta yksi on ollut avoinna kuukauden päivät ja sen on nähnyt jo yli 2000 kävijää. Näyttelyn monipuolinen oheisohjelma syventää näyttelykokemusta ja näyttelyn teemoja monin eri tavoin. Ensi viikolla ohjelmassa: museolehtorin kierros Samuli Heimosen näyttelyyn pidetään keskiviikkona 27.2. klo 13 ja yleisöopastus sunnuntaina 3.3. klo 13. Maaliskuun alussa voi tulla katsomaan, miten Samuli Heimosen maalaukset syntyvät, kun Heimonen ja kansanmuusikko Ville Ojanen kohtaavat Kangasala-talon lavalla ja huhtikuussa voi puolestaan osallistua vaikkapa mosaiikkikurssille.