Gallup: Suomalaiset näkevät nuorisopalvelujen merkityksen - perussuomalaiset kriittisimpiä

Suomalaiset edellyttävät, että nuorten syrjäytymistä ehkäistään panostamalla nuorisopalveluihin. Täysin tai jokseenkin tätä mieltä on TNS Kantarin gallupin mukaan 92 prosenttia kansalaisista.

Laadukkaat nuorisopalvelut saavat TNS Kantarin tuoreessa gallupissa laajan tuen suomalaisilta. Nuorisopalvelujen merkitys nähdään jopa isompana kuin ennen edellisiä eduskuntavaaleja.

Suurin yksimielisyys yli puoluerajojen on siitä, että nuorten syrjäytymistä on ehkäistävä panostamalla nuorisopalveluihin. Täysin tai jokseenkin tätä mieltä on 92 prosenttia kansalaisista ja joka toinen on täysin tätä mieltä.

Kansalaiset ovat laajasti samaa mieltä myös siitä, että laadukkaiden nuorisopalveluiden tuottamiseen tarvitaan koulutetut asiantuntijat. Täysin tai jokseenkin tätä mieltä on 85 prosenttia.

Valtaenemmistö näkee, että nuorisopalveluilla on tärkeä merkitys maahanmuuttajien kotoutumisessa. Täysin tai jokseenkin näin ajattelee 73 prosenttia suomalaisista.

Puoluekanta näkyy
mielipiteissä

Perussuomalaiset ovat selvityksen mukaan kautta linjan muita kriittisempiä suhtautumisessa nuorisopalveluihin.

Suurin ero ilmenee maahanmuuttajien kotoutumista koskevan väitteen kohdalla. Muista poiketen suuri osa perussuomalaisista, 44 prosenttia, on jokseenkin tai täysin eri mieltä väitteestä ”Nuorisopalveluilla on tärkeä merkitys maahanmuuttajien kotoutumisessa.” Perussuomalaisten ja vihreiden välinen näkemysero tämän väitteen kohdalla on erityisen selvä. Muiden puolueiden kannattajat ovat mielipiteineen lähempänä vihreitä.

Myös asuinpaikka ja ammatti vaikuttavat käsityksiin. Varsinkin pääkaupunkiseudulla moni ajattelee nuorisopalveluiden helpottavan merkittävästi kotoutumista. Samaa mieltä ovat useat johtajat sekä toimihenkilöväestöön (sekä ylemmät että alemmat toimihenkilöt) kuuluvat.

Tulokset ilmenevät TNS Kantarin gallupista, jonka tiedot kerättiin helmikuun lopussa 2019. Suhtautumista nuorisopalveluihin tutkittiin nyt kolmannen kerran samoin väittämin. Mukana oli myös liikuntapalveluja koskevia kysymyksiä.

Sekä liikunta- ja nuorisopalveluiden merkitys nähdään nyt suuremmaksi kuin ennen edellisiä eduskuntavaaleja vuonna 2015. Vuoden 2017 tutkimuksessa havaitun, näiden palvelujen kasvaneen arvostuksen voi sanoa vakiintuneen osaksi kansalaisten käsityksiä.

Tutkimus tehtiin Akavan Erityisalojen toimeksiannosta.

Toiminnanjohtaja Petteri Piirainen, Nuoriso- ja Liikunta-alan asiantuntijat ry, puh. 045 894 5757, petteri.piirainen@nuoli.info

Tutkimusjohtaja Sakari Nurmela, Kantar TNS Oy, puh. 040 578 5080, sakari.nurmela@kantar.com

Nuoriso- ja Liikunta-alan asiantuntijat ry on Akavan Erityisalojen jäsenyhdisys.

Taulukko: Nuorisopalveluihin liittyviä mielipiteitä puoluekannatuksen mukaan. Täysin samaa mieltä -osuuksia (%).

KOK  SDP  PS   KESK   VAS   VIHR
Nuorten syrjäytymistä ehkäistävä panostamalla nuorisopalveluihin  54  62  36  50  70  68
Nuorisopalvelujen laadun edellytys ovat koulutetut asiantuntijat   32 47 13 29  49  54
Nuorisopalveluilla on tärkeä merkitys

maahanmuuttajien kotoutumisessa

30 42  37  46  51

Anna Joutsenniemi, viestintäpäällikkö, Akavan Erityisalat, anna.joutsenniemi@akavanerityisalat.fi, 040 525 8582

Akavan Erityisalat on kulttuurin ja hallinnon sekä viestinnän ja hyvinvoinnin aloilla asiantuntija- ja lähijohtajatehtävissä toimivien ammattiliitto, johon kuuluu 22  jäsenyhdistystä.

Akavan Erityisalat: Odotamme investointeja luoviin aloihin, hyvinvointiin ja hyvään hallintoon16.9.2019 16:09:13 EESTTiedote

Akavan Erityisalat toivoo budjettiriihen ohjenuoraksi talousarvioesityksen kirjausta siitä, että tieto, osaaminen ja luovuus ovat Suomen tärkeimpiä kilpailutekijöitä. – Nyt peräänkuulutetaan investointeja. Me muistutamme investoinneista paitsi koulutukseen myös luoviin aloihin ja kulttuuriin, sanoo Akavan Erityisalojen toiminnanjohtaja Salla Luomanmäki. – Kirjasto-, museo- ja kulttuurialojamme tulee vahvistaa kansalaisten hyvinvointia lisäävinä peruspalveluina. Lisäksi tarvitsemme julkisen ja yksityisen sektorin innovatiivisia kumppanuuksia, jotka avaavat uusia palvelu- ja bisnesmahdollisuuksia, hyvänä esimerkkinä kulttuurimatkailun kasvava potentiaali. Kaikki nämä osin vielä hyödyntämättömät tiet tuovat hyvinvointia, elinvoimaa ja työpaikkoja maahamme. – Toivomme, että hallitus toteuttaa mahdollisimman ripeästi lupaamansa ”kulttuuriprosentin” eli kasvattaa kulttuurin ja taiteen määrärahojen osuutta valtion budjetissa yhteen prosenttiin. Elävä kulttuuri muodostaa sivistysyhteiskunnan i

Akavan Erityisalat ja Kieliasiantuntijat tukevat Norjan av-kääntäjiä9.8.2019 10:33:58 EESTTiedote

Noin 30 kansainvälisen käännöstoimisto BTI:n norjalaista av-kääntäjää on ilmoittanut, ettei ota BTI:ltä töitä vastaan. Syynä tähän ovat palkkioneuvottelut, jotka eivät ole edenneet. (linkki: https://www.klassekampen.no/article/20190807/ARTICLE/190809978 https://www.klassekampen.no/article/20190807/ARTICLE/190809978) Akavan Erityisalat ja sen jäsenyhdistys Kieliasiantuntijat ovat yhdessä muiden kääntäjiä edustavien suomalaisten liittojen kanssa ilmaisseet tukensa norjalaisille. Tukikannanotto on lähetetty Norjan av-kääntäjiä edustavalle NAVIO:lle sekä myös tiedoksi Suomen BTI:lle. Suomessa on voimassa 31.1.2020 saakka av-käännösyritysten työehtosopimus. Myös Tanskasta ja Ruotsista on julkaistu tuenilmaisuja norjalaiskääntäjille. https://journalistforbundet.dk/nyhed/dansk-opbakning-til-norske-teksteres-protestaktion https://journalistforbundet.dk/nyhed/dansk-opbakning-til-norske-teksteres-protestaktion https://www.sjf.se/aktuellt/201908/stod-till-de-norska-undertextarnas-protest-mot-laga