Oy Galvatek Ab

Galvatek toimittaa kaksi pintakäsittelylaitosta ilmailuteollisuudelle Yhdysvaltoihin

Lahtelainen Galvatek toimittaa kemiallisen lentokoneiden apumoottoreiden puhdistuslaitoksen ja kemiallisen tarkastuslinjan Yhdysvaltoihin kahdelle eri asiakkaalle. Tilausten yhteisarvo on useita miljoonia euroja.
Galvatek toimittaa pintakäsittelylaitoksia ilmailuteollisuudelle maailmanlaajuisesti. Yhdysvaltoihin tilattiin  kaksi laitosta kahdelle eri asiakkaalle.
Galvatek toimittaa pintakäsittelylaitoksia ilmailuteollisuudelle maailmanlaajuisesti. Yhdysvaltoihin tilattiin kaksi laitosta kahdelle eri asiakkaalle.

Lahtelainen Galvatek Oy on saanut kaksi merkittävää ilmailuteollisuuden laitostilausta Yhdysvalloista. Suuremmalla laitoksella puhdistetaan lentokoneiden apumoottoreiden osia, kun ne puretaan määräajoin perusteellista huoltoa varten. Laitos on hyvin pitkälle automatisoitu eikä työntekijöiden tarvitse koskea osiin, kun ne puhdistetaan voimakkailla liuoksilla. Laitos on suunniteltu Suomessa ja asiakas oli vaikuttunut etenkin sen edistyksellisestä automaatiosta ja kustannustehokkuudesta.

Toinen laitos menee lentokoneiden ja helikoptereiden moottoreita valmistavalle yhtiölle. Laitoksen suorittaman kemiallisen käsittelyn avulla asiakas voi tarkastaa valettujen turbiinimoottorin siivekkeiden makrorakenteen ja laadun. Asiakas oli kiinnostunut Galvatekin kokemuksesta toimittaa pitkälle automatisoituja pintakäsittelylaitoksia ilmailuteollisuudelle. Ilmailuteollisuudessa prosessit ovat erittäin tarkasti määriteltyjä ja laitoksen pitää toimia tarkasti määrittelyjen mukaisesti.

– Galvatek on jo pitkään ollut globaalisti toimiva yhtiö. Esimerkiksi amerikkalaiset Boeing ja GE Aviation ovat tilanneet meiltä laitoksia eri puolille maailmaa, mutta nyt toimitamme kaksi laitosta Yhdysvaltojen maaperälle. Tämä on meille tärkeä avaus, sillä Yhdysvalloissa suositaan usein paikallisia toimijoita. Meidän laitoksemme ovat kuitenkin esimerkiksi automaatioltaan ja käyttäjäystävällisyydeltään edistyksellisempiä kuin amerikkalaisten toimijoiden hieman perinteisemmät laitokset, sanoo toimitusjohtaja Ulf Pråhl.

Uusi omistaja ja uudet tilat

Galvatek on jo vajaan vuoden kuulunut belgialaiseen John Cockerill -konserniin. John Cockerill -yhtiön liikevaihto on 1,2 miljardia euroa ja sillä on 6000 työntekijää. John Cockerill tuottaa laitteita ja palveluja raskaalle teollisuudelle, energia-alalle, eri maiden puolustusvoimille, ympäristöalan toimijoille sekä rautateille.

– John Cockerill -yhtiön osana olemme voineet avata uusia markkinoita sekä vahvistaa verkostojamme myynnissä ja alihankinnassa. John Cockerill -yhtiöllä on laajaa toimintaa globaalilla pintakäsittelymarkkinalla ja Galvatekilla on pintakäsittelyyn erikoistuneet sisaryhtiöt Sleti Rankassa ja joint venture -yritys Cockerill Tempro Kiinassa. Tämä kokonaisuus luo uusia mahdollisuuksia vahvistaa asemiamme erityisesti ilmailuteollisuuden globaaleilla markkinoilla, kertoo Pråhl.

Paikallisesti Lahdessa Galvatek muuttaa helmikuussa 2020 uusiin tiloihin. Nykyiset tilat sijaitsevat Vesijärvenkadulla ja uudet Sibeliustalon lähellä Vesijärven rannassa. Uudet, modernit tilat sopivat yhtiön tarpeisiin paremmin kuin vanhat.

Samaan aikaan Galvatek rekrytoi uutta henkilökuntaa. Osaajia kaivataan niin laitosten suunnitteluun, myyntiin, projektijohtamiseen kuin markkinointiinkin. Ilmailuteollisuuden tai pintakäsittelylaitosten yksityiskohtainen tuntemus ei ole välttämätöntä, vaan sopivan koulutuksen ja kokemuksen omaavat henkilöt perehdytetään tehtäväänsä.

Ulf Pråhl
ulf.prahl@galvatek.fi

Kuvat

Lataa
Galvatek toimittaa kaksi kemiallista pintakäsittelylaitosta kahdelle eri ilmailuteollisuuden asiakkaalle Yhdysvaltoihin.
Lataa

Oy Galvatek Ab
Vesijärvenkatu 38
15140 LAHTI

+358 (0)3 526 6600http://www.galvatek.fi/

Oy Galvatek Ab on maailman johtava ilmailuteollisuudessa käytettävien kemiallisten moottoripesulinjojen sekä ilmailu- ja alumiiniprofiiliteollisuuden automaattisten anodisiointilaitosten sekä pintakäsittelylaitosten yhteyteen toimitettavien vedenkäsittelylaitosten kokonaistoimittaja.

Yrityksen kotipaikka on Lahti, asiakkaita ovat lähes kaikki maailman merkittävimmät ilmailuteollisuuden yritykset. Yrityksen liikevaihdosta noin 90% tulee kansainvälisen ilmailuteollisuuden investointihankkeista.