Gartner 2017: M-Files tiedonhallinnan visionääri

Älykkään tiedonhallinnan ohjelmistoja kehittävä M-Files Oy on nimetty visionääriksi Gartnerin tiedonhallintaa käsittelevässä globaalissa raportissa. Gartnerin raportin mukaan tiedonhallintapalveluiden tulee jatkossa olla entistä avoimempia, joustavampia ja laajennettavissa olevia – kuin myös helppokäyttöisiä loppukäyttäjille.

Maailman arvostetuin markkinatutkimuslaitos Gartner on listannut M-Filesin kuudetta kertaa tiedonhallintaraporttiin Magic Quadrant for Content Services Platforms. Gartner arvioi raportissaan 19 maailman johtavaa tiedonhallintapalveluiden ohjelmistotoimittajaa. Raportti julkaistiin aiemmin nimellä "Magic Quadrant for Enterprise Content Management".

Raportissa todetaan, että tiedonhallintapalvelut sekä niihin liittyvät ohjelmistot ja sovellusalustat (Content Services Platforms, CSP) ovat seuraava askel perinteisestä tiedonhallinnasta (Enterprise Content Management, ECM). Perinteisessä tiedonhallinnassa ohjelmistot ja järjestelmät ovat toimineet yksittäisinä, suljettuina tietovarastoina. Tiedonhallintapalveluiden aikakaudella ohjelmistot ja järjestelmät nähdään avoimina palveluina ja järjestelminä, joiden käyttöä voidaan helposti laajentaa ja mukauttaa tiedon määrän ja käyttötarpeiden kasvaessa. Tiedonhallintapalveluiden tulee olla integroitavissa muiden järjestelmien tietojen kanssa konnektoreiden tai ohjelmointirajapintojen (API) avulla. Lisäksi ne voidaan ottaa käyttöön paikallisesti, pilvipalveluina tai hybridimallisesti.

Raportissa todetaan myös, että vuonna 2016 tiedonhallintapalveluiden markkina kasvoi globaalisti 8 prosenttia liikevaihdon saavuttaessa 6,1 miljardia dollaria (USD) vakioidulla valuuttakurssilla.

"M-Files tarjoaa uuden lähestymistavan tiedonhallintaan, jolloin tiedon sijainnilla ei ole enää merkitystä. Käyttäjät löytävät nopeasti ja intuitiivisesti tarvitsemansa tiedon yrityksen eri liiketoimintasovelluksista. Uutta toimialalla on myös se, että tietoja, tiedostoja tai dokumentteja ei tarvitse enää siirtää järjestelmistä tai verkkolevyiltä uuteen järjestelmään, mikä tuo kustannussäästöjä ja nopeuttaa käyttöönottoa. Samalla M-Files poistaa tietosiilot sekä tarjoaa nopean ja helpon pääsyn oikeaan sisältöön liiketoiminnan kaikista keskeisistä järjestelmistä ja laitteista. Tekoälyn, analytiikan ja automatisoinnin avulla tiedonhallintaa voidaan tehdä älykkäästi, jolloin liiketoimintatietojen ja -prosessien hallinta on entistä tehokkaampaa ja yksinkertaisempaa. Gartnerin tunnustus onkin vahva viesti siitä, että teknologiamme tukevat uuden aikakauden tiedonhallintapalveluiden tarpeita", toteaa M-Files Oy:n toimitusjohtaja Miika Mäkitalo.

M-Filesin liikevaihto on kasvanut yli 500 prosenttia viiden edellisen vuoden aikana. Voimakkaan kotimaisen kysynnän lisäksi kasvun taustalla on uuden ajan tiedonhallintaratkaisujen maailmanlaajuinen tarve: M-Filesilla on tuhansia asiakkaita yli 100 maassa. Vuonna 2016 pilvipalveluiden osalta myynti kasvoi 220 % edelliseen vuoteen verrattuna. Jälleenmyynnin kautta saatu liikevaihto kasvoi liki 40 % vuoteen 2015 verrattuna. Vuonna 2016 M-Files sai lisäksi 33 miljoonan pääomasijoituksen. Tänä vuonna M-Files on avannut toimipisteet Ranskaan, Saksaan ja Australiaan. Lisäksi M-Files osti elokuussa 2017 kanadalaisen tekoälyyn erikoistuneen Apprenton.

Lisätietoja:

Lue Gartnerin 2017 Magic Quadrant for Content Services Platforms -raportti
kokonaisuudessaan.

Tietoja Gartnerin raporteista

Gartner ei mainosta mitään tutkimusjulkaisuissaan mainitsemaansa toimittajaa, tuotetta tai palvelua eikä kehota teknologian käyttäjiä valitsemaan vain parhaita arvosteluja tai muita tunnustuksia saaneita toimittajia. Gartnerin tutkimusjulkaisut sisältävät Gartnerin tutkimusorganisaation mielipiteitä, eikä niitä voi pitää tosina väittäminä. Gartner ei anna mitään suoria tai epäsuoria takuita koskien tätä tutkimusta, mukaan lukien takuut kaupallisesta hyödynnettävyydestä tai sopivuudesta tiettyyn tarkoitukseen.

Lähde: Gartner "Magic Quadrant for Content Services Platforms" by Karen A. Hobert, Michael Woodbridge, Joe Mariano, Gavin Tay, October 5, 2017.

M-Files tarjoaa älykkään tiedonhallinnan ohjelmistoratkaisuja, joiden avulla organisaatiot saavuttavat merkittäviä liiketoimintaetuja tehostamalla toimintaansa ja prosessienhallintaansa. M-Files toimii täysin uudella tavalla verrattuna perinteisiin järjestelmiin: M-Files yhdistää eri järjestelmät ja niissä olevan liiketoimintatiedon läpi koko organisaation häiritsemättä nykyisten järjestelmien käyttöä ja prosesseja ‒ ja ilman tietojen siirtämistä. M-Files poistaa tietosiilot sekä tarjoaa dynaamisen 360-asteen näkymän ja pääsyn kaikkeen liiketoimintatietoon riippumatta siitä, mihin järjestelmään tai paikkaan tieto on tallennettu (verkkolevyt, SharePoint, CRM, ERP ja muut liiketoimintajärjestelmät). Eri järjestelmien tuottama tieto on yhtenäisesti koko liiketoiminnan käytössä. Tietoa hallitaan intuitiivisesti ja tekoälyä hyödyntäen sisällön, metatietojen sekä merkityksen perusteella. Käyttäjät löytävät nopeasti oikean tiedon ajasta, paikasta ja laitteesta riippumatta.

Arvostetut kansainväliset markkinatutkimuslaitokset ovat nostaneet M-Filesin maailman johtavien toimijoiden joukkoon. Tuhannet yritykset yli 100 maassa käyttävät M-Filesia parantaakseen tietotyön laatua ja tuottavuutta sekä täyttääkseen tiedonhallintaan liittyviä standardeja ja vaatimuksia. M-Files on käytössä noin 1 200 organisaatiossa Suomessa. Asiakkaita ovat muun muassa SSAB, Nokian Renkaat, Caverion, Finavia, Fingrid, Rovio, Technopolis, Patria, R-kioski ja Liikennevirasto. Yhtiöllä on toimipisteet Suomessa, USA:ssa, Kanadassa, Isossa-Britanniassa, Saksassa, Ranskassa ja Australiassa. Lisätietoja: www.m-files.fi.

M-Files 2018 on maailman ensimmäinen ratkaisu, jonka avulla eri järjestelmien tietoja voidaan yhdistää ja hallita tekoälyn avulla13.12.2017 08:56Tiedote

M-Files 2018 tarjoaa pääsyn kaikkiin tietovarastoihin yhden käyttöliittymän kautta. Uuden järjestelmäriippumattoman lähestymistavan tiedonhallintaan mahdollistaa älykerrosteknologia, joka poistaa tietosiilot häiritsemättä nykyisten järjestelmien käyttöä ja prosesseja. Eri järjestelmissä oleva tieto on kaikkien käyttäjien saatavilla yhtenäisesti – myös mobiililaitteilla.