Gasum ja IKEA Suomi yhteistyöhön – Biokaasua ravintoloiden ruokahävikistä ja kaasutankkausasemia tavaratalojen yhteyteen

Gasum on solminut kattavan, kiertotalouteen perustuvan yhteistyösopimuksen IKEA Suomen kanssa. Yhteistyön myötä Suomen IKEA-ravintoloiden ruokahävikistä tuotetaan biokaasua, ja samalla tavaratalojen yhteyteen rakennetaan Gasumin kaasutankkausasemat. Ensimmäinen asema nousee Espoon IKEA-tavaratalon yhteyteen loppuvuonna 2017. Lisäksi yhteistyö mahdollistaa tulevaisuudessa biokaasun hyödyntämisen polttoaineena sekä IKEA Suomen omassa toiminnassa että kuljetuskumppanien osalta.

Gasum on ottanut jälleen uuden harppauksen kiertotalouden ja puhtaamman liikenteen puolesta. Gasumin ja IKEA Suomen yhteistyön myötä kaikkien Suomen IKEA-ravintoloiden ruokahävikistä aletaan tuottaa ympäristöystävällistä biokaasua. Biokaasu on puhdas ja sataprosenttisesti uusiutuva kotimainen polttoaine, jota tuotetaan biohajoavista raaka-aineista, kuten kotien, kauppojen ja teollisuuden biohajoavista jätteistä.

”Vähäisenkin ruokajätteemme hyödyntäminen tankkausasemilla on kestävä teko puhtaan energiamuodon, biokaasun, puolesta. Haluamme näyttää yrityksenä hyvää esimerkkiä ottamalla käyttöön uusia kiertotalouden keinoja, ja toivottavasti inspiroida samalla myös sekä kuluttajia että muita yrityksiä konkreettisiin ympäristötekoihin”, kertoo IKEA Suomen vastuullisuuspäällikkö Tiina Suvanto.

Suomessa tuotettu biokaasu on helppo ja edullinen tapa vähentää liikenteen hiilidioksidi- ja pienhiukkaspäästöjä. Liikennekäytössä biokaasu vähentää polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä jopa 85 prosenttia. Gasumin tarjoama biokaasu on myös ainoa Suomessa myytävä liikennepolttoaine, jolle on myönnetty sekä pohjoismainen Joutsenmerkki että Avainlippu-tunnus.

Maailman ensimmäiset IKEA-tavaratalojen kaasutankkausasemat Suomeen

Yhteistyön tavoitteena on rakentaa Suomen IKEA-tavaratalojen yhteyteen kaasutankkausasemat. Ensimmäinen tankkausasema avataan Espoon tavaratalon yhteyteen loppuvuodesta 2017. IKEA-tavaratalot Suomessa ovat maailmanlaajuisesti ensimmäisiä IKEA-yksiköitä, joiden yhteyteen rakennetaan kaasutankkausasemia.

”Kumppanuus IKEA Suomen kanssa on hieno esimerkki siitä, miten kiertotalouden saralla voidaan tehdä kokonaisvaltaista yhteistyötä, josta kaikki osapuolet hyötyvät. Avaamalla kaasutankkausasemia tavaratalojen yhteyteen tuodaan entistä parempi mahdollisuus puhtaampaan liikenteeseen niin kuluttajille kuin logistiikkatoimijoille”, kertoo Gasumin biokaasu-liiketoimintayksikön johtaja Jukka Metsälä.

”Ympäristöystävällinen biokaasu on liikenteen polttoaineena vailla vertaa – se on täysin uusiutuva, kotimainen ja edullinen. Uskon, että nyt solmittavan yhteistyön myötä luodaan pohja pitkäkestoiselle kumppanuudelle, joka tukee kaasuautomarkkinan vauhdikasta kehittymistä”, Metsälä jatkaa.

Ympäristöystävällistä logistiikkaa kiertotalouden keinoin

Kiertotalous luo yrityksille erinomaisen mahdollisuuden hyödyntää ajoneuvoissa polttoaineena omista biojätteistään tuotettua biokaasua. IKEA-ravintoloiden biojätteen hyödyntäminen raaka-aineena biokaasun tuotannossa sekä tavaratalojen yhteyteen nousevien kaasutankkausasemien lisäksi yhteistyö mahdollistaa biokaasun hyödyntämisen tulevaisuudessa sekä IKEA Suomen omassa toiminnassa että kuljetuskumppanien osalta.

”Kaasutankkausasemien myötä kumppaneillamme on entistä paremmat edellytykset uudistaa omaa kalustoaan kulkemaan ympäristöystävällisellä biokaasulla. Lisäksi tavoitteenamme on vähitellen uudistaa IKEA Suomen henkilöstön käytössä olevat autot  sekä IKEA-bussit ympäristöystävällisellä polttoaineella toimiviksi ajoneuvoiksi.”, Suvanto toteaa.

Gasum on avannut kuluneen vuoden aikana neljä uutta kaasutankkausasemaa Suomeen. Tällä hetkellä Suomessa on 36 kaasutankkausasemaa, joista Gasumin operoimia on 24.

Jukka Metsälä, johtaja, biokaasu, Gasum Oy, puh. 040 5633 756 etunimi.sukunimi(a)gasum.com

Olga Väisänen, johtaja, viestintä, Gasum oy, puh. 040 554 0578 etunimi.sukunimi(a)gasum.com

IKEA Viestintä, puh. 040 451 78 56
pr.finland(a)IKEA.COM