Gasum nostaa omistusosuuttaan Skangasista 70 prosenttiin

Gasum Oy nostaa omistusosuuttaan Skangasista 70 prosenttiin. Norjalainen Lyse-konserni jatkaa Skangasin omistajana 30 prosentin osuudella. Omistusosuuden nostaminen vahvistaa Gasumin asemaa Pohjoismaiden johtavana LNG:n tarjoajana ja pohjoismaisen kaasuekosysteemin kehittäjänä.

Pohjoismaisen kaasuekosysteemin kehittäminen on keskeinen osa Gasumin strategiaa ja erityisesti LNG:llä on tulevaisuudessa yhä merkittävämpi asema pohjoismaisella kaasumarkkinalla. Gasumista tuli Skangasin enemmistöomistaja 51 prosentin osuudella vuonna 2014 ja nyt tapahtuva omistusosuuden nosto tuo Gasumille uusia edellytyksiä pohjoismaisen LNG-markkinan kehittämiseen.

”LNG:n merkitys Itämerellä ja Pohjoismaissa kasvaa nopeasti, ja Gasum haluaa olla kasvun suunnannäyttäjä. Omistusosuuden kasvattamisen myötä olemme entistä paremmassa asemassa vastaamaan LNG:n kasvavaan kysyntään ja näin rakentamaan siltaa kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa yhdessä kumppaniemme kanssa”, Gasumin toimitusjohtaja Johanna Lamminen sanoo.

LNG soveltuu niin meriliikenteeseen kuin raskaaseen maantieliikenteeseen sekä teollisuuden käyttöön. Koska LNG:tä voidaan kuljettaa joustavasti, se mahdollistaa energiatehokkaan kaasun hyödyntämisen myös kaasuverkon ulkopuolisilla alueilla. LNG on kustannustehokas ja ympäristöystävällinen tapa korvata öljypohjaisia polttoaineita. LNG:n ohella samoissa käyttökohteissa voidaan käyttää nyt ja tulevaisuudessa uusiutuvaa nesteytettyä biokaasua (LBG), jonka käyttöön siirtyminen ei vaadi asiakkaalta lisäinvestointeja.

Nesteytetyn maa- ja biokaasun käyttömäärät ovat kasvussa Pohjoismaissa kaikilla kuljetuksen ja teollisuuden aloilla. Skangasin rakentama LNG-infrastruktuuri varmistaa LNG:n tehokkaan toimittamisen asiakkaillemme kaikkialla Pohjoismaissa. Yksi esimerkki tästä on ensi vuoden helmikuussa avautuva Tornion LNG-terminaali, joka mahdollistaa LNG:n entistä paremman saatavuuden Pohjoismaiden pohjoisilla alueilla.

”Omistusosuuden kasvattaminen on selkeä ja luonnollinen askel, josta on sovittu jo alkuperäisen yrityskaupan yhteydessä. Koko ajan laajentuva pohjoismainen kaasuekosysteemi on osoitus LNG:n merkityksen kasvusta niin Suomessa, Ruotsissa kuin Norjassa. Gasumin asema on nyt entistä vahvempi kaasuekosysteemin kehittämiseen edelleen”, Lamminen jatkaa.

Johanna Lamminen, toimitusjohtaja, Gasum Oy
puh. +358 20 44 78 661, etunimi.sukunimi(a)gasum.com

Olga Väisänen, johtaja, viestintä, Gasum Oy
puh. +358 40 554 0578, etunimi.sukunimi(a)gasum.com
www.gasum.com

Gasum ja IKEA Suomi yhteistyöhön – Biokaasua ravintoloiden ruokahävikistä ja kaasutankkausasemia tavaratalojen yhteyteen25.9.2017 09:23Tiedote

Gasum on solminut kattavan, kiertotalouteen perustuvan yhteistyösopimuksen IKEA Suomen kanssa. Yhteistyön myötä Suomen IKEA-ravintoloiden ruokahävikistä tuotetaan biokaasua, ja samalla tavaratalojen yhteyteen rakennetaan Gasumin kaasutankkausasemat. Ensimmäinen asema nousee Espoon IKEA-tavaratalon yhteyteen loppuvuonna 2017. Lisäksi yhteistyö mahdollistaa tulevaisuudessa biokaasun hyödyntämisen polttoaineena sekä IKEA Suomen omassa toiminnassa että kuljetuskumppanien osalta.

Lisää kaasua Keski-Suomeen – Jyväskylään avattiin uusi kaasutankkausasema11.9.2017 12:00Tiedote

Suomen kaasutankkausverkosto on vuonna 2017 kasvanut usealla asemalla, ja elokuussa myös Keski-Suomen kaasuinfrastruktuuri vahvistui Jyväskylän uuden tankkausaseman myötä. Asemalla voi tankata paineistettua maa- ja biokaasua, jotka käyvät polttoaineeksi mm. henkilö-, jakelu- ja jäteautoihin sekä busseihin. Nesteytetty maakaasu soveltuu puolestaan raskaan liikenteen ajoneuvoihin. Asemaverkoston kehitys ja kaasuautojen määrän kasvu tukevat siirtymistä puhtaampiin liikenneratkaisuihin yksityisessä ja julkisessa liikenteessä.