Gasum ökar sitt aktieinnehav i Skangas till 70 %

22.6.2017 16:20 | Gasum Oy

Gasum Ltd ökar sitt aktieinnehav i Skangas till 70 %. Norska Lysekoncernen kommer att fortsätta att vara aktieägare i Skangas med en andel på 30 %. Det ökade aktieinnehavet kommer att stärka Gasums position som den ledande leverantören av flytande naturgas och utvecklare av det nordiska gasekosystemet.

Utveckling av det nordiska gasekosystemet är ett nyckelelement i Gasums strategi och i synnerhet flytande naturgas kommer att spela en allt viktigare roll på den nordiska gasmarknaden i framtiden.Gasum förvärvade majoriteten av aktierna (51 %) i Skangas 2014. Den aktuella ökningen av aktieinnehavet kommer att ge Gasum större kapacitet för utveckling av den nordiska marknaden för flytande naturgas.

“Betydelsen för flytande naturgas i Östersjön och de nordiska länderna ökar snabbt och Gasum vill visa vägen under denna tillväxt. Det ökade aktieinnehavet kommer att ge oss en ännu starkare position när det gäller att tillgodose den ökande efterfrågan av flytande naturgas och på så sätt bygga ett kolneutralt samhälle tillsammans med våra samarbetspartners”, säger Gasums VD Johanna Lamminen.

Flytande naturgas kan användas som drivmedel vid sjötransport och tunga vägtransporter samt som energikälla eller råvara för industriföretag. Distributionen av flytande naturgas medelst sjötransport eller på land möjliggör användning av energieffektiv gas även i områden där det inte finns rörledningsnät för gas. Flytande naturgas är ett kostnadseffektivt och miljövänligt sätt att ersätta oljebaserade bränslen. Utöver flytande naturgas kan samma användningsplatser även idag och i framtiden använda förnybar flytande biogas (LBG), utan att ytterligare investeringar krävs från kundens sida under övergången.

Volymerna av flytande naturgas och biogas som används i de nordiska länderna ökar i alla sektorer inom transport och industri. Den infrastruktur för flytande naturgas som Skangas utvecklar säkerställer en effektiv försörjning av flytande naturgas till våra kunder över hela Norden. Ett exempel på detta är terminalen för flytande naturgas i Torneå, Finland. Terminalen kommer att öppnas i februari 2018 och den kommer att ge ännu bättre tillgång till flytande naturgas i de norra delarna av de nordiska länderna.

“Det ökade aktieinnehavet är ett tydligt och naturligt steg i riktning mot det som vi redan hade kommit överens om i anslutning till den ursprungliga transaktionen. Det kontinuerligt växande nordiska gasekosystemet är ett bevis på den ökande betydelsen för flytande naturgas i Finland, Sverige och Norge. Gasum befinner sig nu i en ännu starkare position för ytterligare utveckling”, fortsätter Lamminen.

För ytterligare information, var vänlig kontakta:
Johanna Lamminen, verkställande direktör, Gasum Ltd

Telefon: +358 20 44 78 661, förnamn.efternamn@gasum.com

Olga Väisänen, vice VD, kommunikation, Gasum
Telefon: +358 40 554 0578, förnamn.efternamn@gasum.com

Energiföretaget Gasum är en finsk expert inom gassektorn (naturgas och biogas) som bygger broar för ett kolfritt samhälle på land och i havet. Gasum bidrar till skapandet av en hållbar energiekonomi genom att öka tillgången på finsk biogas, utveckla det nordiska gasekosystemet och säkra konkurrenskraften för gas prismässigt. Gasum importerar naturgas till Finland, producerar och uppgraderar biogas i Finland och Sverige och överför och levererar dessa för energiproduktion, till industrin, till bostäder och land- och sjötransport. Gasum är den ledande leverantören av biogas i de nordiska länderna. Gasums dotterbolag Skangas är den ledande nordiska experten på flytande naturgas (LNG) som kommer att fortsätta att stärka positionen och infrastrukturen för flytande naturgas och användningen av nya gaslösningar i Finland, Sverige och Norge. Gasumkoncernen har runt 400 anställda i Finland, Norge och Sverige. Företagets vinst 2016 uppgick till totalt 843 miljoner euro. www.gasum.com