Gasum øker aksjeandelen i Skangas til 70 %

Gasum Ltd øker aksjeandelen i Skangas til 70 %. Norske Lyse Gruppen vil fortsette som aksjonær i Skangas med en andel på 30 %. Den økte aksjeandelen vil styrke Gasums posisjon som den ledende leverandøren av LNG og utvikleren av det nordiske økosystemet for gass.

Utvikling av det nordiske økosystemet for gass er et viktig element i Gasums strategi, og spesielt LNG vil spille en stadig viktigere rolle på det nordiske gassmarkedet i fremtiden.Gasum skaffet seg aksjemajoriteten i Skangas da de i 2014 kjøpte en andel på 51 %. Den nye økningen i aksjeandelen vil gi Gasum større kapasitet for utvikling av det nordiske LNG-markedet.

«Viktigheten av LNG i Østersjøen og de nordiske landene øker raskt, og Gasum vil være ledende i denne veksten. Den økte aksjeandelen vil gi oss en enda bedre posisjon for å svare på den voksende etterspørselen etter LNG, og dermed bygge en bro mot et karbonnøytralt samfunn sammen med samarbeidspartnerne våre», sier Gasums administrerende direktør, Johanna Lamminen.

LNG kan brukes som drivstoff i både maritim transport og langtransport samt som energi eller råstoff til industriforetak. Distribusjon av LNG sjøveien eller på land gir mulighet for bruk av energieffektiv gass også i områder som ikke har rørledningsnett for gass. LNG er et kostnadseffektivt og miljøvennlig alternativ til oljebasert drivstoff. I tillegg til LNG kan de samme brukerstedene i dag og i fremtiden bruke fornybar flytende biogass (LBG), uten ekstra investeringer fra kunden.

Volumet av flytende naturgass og biogass som brukes i de nordiske landene øker i alle transport- og industrisektorer. LNG-infrastrukturen som Skangas utvikler sikrer effektiv forsyning av LNG til kundene våre over hele Norden. Ett eksempel på dette er LNG-terminalen i Tornio som åpner i Finland i februar 2018. Denne terminalen vil gi enda bedre tilgang til LNG i de nordlige delene av de nordiske landene.

«Den økte aksjeandelen er et klart og naturlig steg mot det vi ble enige om i forbindelse med den opprinnelige transaksjonen. Det stadig voksende økosystemet for gass i Norden er et bevis på den økende viktigheten av LNG i både Finland, Sverige og Norge. Gasum har nå en enda sterkere posisjon for videre utvikling», sier Lamminen.

For mer informasjon, kontakt:
Johanna Lamminen, administrerende direktør, Gasum Ltd
Telefon: +358 20 44 78 661, firstname.surname(a)gasum.com

Olga Väisänen, nestleder i kommunikasjonsavdelingen, Gasum Ltd
Telefon: +358 40 554 0578, firstname.surname(a)gasum.com
www.gasum.com

Gasum ja IKEA Suomi yhteistyöhön – Biokaasua ravintoloiden ruokahävikistä ja kaasutankkausasemia tavaratalojen yhteyteen25.9.2017 09:23Tiedote

Gasum on solminut kattavan, kiertotalouteen perustuvan yhteistyösopimuksen IKEA Suomen kanssa. Yhteistyön myötä Suomen IKEA-ravintoloiden ruokahävikistä tuotetaan biokaasua, ja samalla tavaratalojen yhteyteen rakennetaan Gasumin kaasutankkausasemat. Ensimmäinen asema nousee Espoon IKEA-tavaratalon yhteyteen loppuvuonna 2017. Lisäksi yhteistyö mahdollistaa tulevaisuudessa biokaasun hyödyntämisen polttoaineena sekä IKEA Suomen omassa toiminnassa että kuljetuskumppanien osalta.

Lisää kaasua Keski-Suomeen – Jyväskylään avattiin uusi kaasutankkausasema11.9.2017 12:00Tiedote

Suomen kaasutankkausverkosto on vuonna 2017 kasvanut usealla asemalla, ja elokuussa myös Keski-Suomen kaasuinfrastruktuuri vahvistui Jyväskylän uuden tankkausaseman myötä. Asemalla voi tankata paineistettua maa- ja biokaasua, jotka käyvät polttoaineeksi mm. henkilö-, jakelu- ja jäteautoihin sekä busseihin. Nesteytetty maakaasu soveltuu puolestaan raskaan liikenteen ajoneuvoihin. Asemaverkoston kehitys ja kaasuautojen määrän kasvu tukevat siirtymistä puhtaampiin liikenneratkaisuihin yksityisessä ja julkisessa liikenteessä.