Gasum on tuonut vuonna 2017 kymmenien miljoonien ajokilometrien edestä lisää puhdasta polttoainetta Suomen liikenteeseen

Kaasuautojen määrä on Suomessa ennätyksellisessä kasvuvauhdissa, ja Gasum edistää puhtampaa liikennettä laajentamalla bio- ja maakaasun tankkausasemaverkostoa. Lähivuosien aikana yhtiö tulee avaamaan kaikkiaan 35 uutta tankkausasemaa, ja suunnitteilla on uusia asemia muun muassa pääkaupunkiseudulle, Turkuun, Ouluun, Lahteen, Seinäjoelle ja Kuopioon.

Maakaasun ja biokaasun lisäksi nesteytetty maakaasu (LNG) tarjoaa merkittävän keinon vähentää päästöjä raskaassa liikenteessä. Yhden rekan päästöt vastaavat useiden kymmenien henkilöautojen päästöjä. LNG-käyttöiset raskaan liikenteen ajoneuvot yleistyvätkin ja tankkausasemaverkosto laajenee jatkuvasti ympäri Eurooppaa. Vantaalle lokakuussa avautuva Tuupakan kaasutankkausasema on kolmas asema Suomessa, joka tarjoaa polttoainetta sekä kevyen että raskaan liikenteen tarpeisiin.

Pääkaupunkiseudulla on kahdeksan kaasutankkausasemaa. Asemaverkostoa täydensi entisestään kesällä avautunut Vantaan Petikon asema, joka tarjoaa paineistettua bio- ja maakaasua polttoaineeksi henkilö-, jakelu- ja esimerkiksi jäteautoihin. Kaasuautoilijat ovat ottaneet Petikon uuden aseman hyvin vastaan.

Uusien kaasutankkausasemien käyttöönotto istuukin Vantaan kaupungin ympäristöstrategiaan, jossa haetaan ratkaisuja kasvihuonekaasujen määrän vähentämiseksi. ”Uusien kaasutankkausasemien avaaminen mahdollistaa fossiilisia polttoaineita korvaavien polttoaineiden käytön lisäämisen. Tämä muiden energiaratkaisujen ohella auttaa vähentämään kasvihuonekaasujen määrää ja edistää Vantaan hiilineutraalius-tavoitteen saavuttamista”, kertoo Vantaan kaupungin ympäristöjohtaja Katariina Rautalahti.

Kaasuautoilu kasvattaa kiihtyvää tahtia suosiotaan

”Liikenteeseen halutaan yhä enemmän uusiutuvaa energiaa, ja biokaasu on yksi houkuttelevimmista vaihtoehdoista perinteisille polttoaineille. Biokaasu kasvattaa jatkuvasti suosiotaan yhä useamman yrityksen ja yksityisautoilijan polttoaineena, ja kaasuajoneuvojen myynti on ollut koko vuoden hienossa kasvussa. Gasum on innolla mukana edistämässä puhtaampaa liikennettä ja kiertotaloutta. Tankkausasemaverkostomme avulla tuodaan kymmeniä miljoonia kilometrejä puhdasta liikkumista Suomeen jo tänä vuonna”, iloitsee Gasumin toimitusjohtaja Johanna Lamminen.

Kokemukseen kaasuautojen kasvavasta suosiosta yhtyy myös Helkama-Auton myynti- ja kenttäjohtaja Kimmo Vainio: ”Maahantuomamme kaasuautomallit Škoda Octavia ja Škoda Citigo ovat selkeästi kasvattaneet suosiotaan vuonna 2017. Kaasukäyttöinen auto on polttoainekuluiltaan erinomaisen edullinen vaihtoehto sekä yksityisasiakkaille että yhteisöille ja yrityksille. Jatkuvasti kehittyvä tankkausasemaverkosto tulee myös jatkossa vahvistamaan vähäpäästöisten kaasuautojen asemaa suomalaisessa liikenteessä.”

Vantaan Tuupakan asema tulee palvelemaan myös raskasta liikennettä, ja on tervetullut lisä pääkaupunkiseudun tankkausasemaverkostoon. Tällä hetkellä raskaan liikenteen käyttämää LNG:tä voi tankata Suomessa Vantaan lisäksi Helsingin Vuosaaressa, Turussa ja Jyväskylässä. Logistiikkayritys Containershipsin Head of Land Operations Janne Ritakoski kertoo uuden aseman olevan merkittävä panostus puhtaampaan logistiikkaan: ”Haluamme tarjota logistisen ketjun lähettäjältä vastaanottajalle mahdollisimman puhtaasti ja pienillä päästöillä koko itämeren alueella. Gasumin investoinnit tankkausverkostoon ovat meille mahdollistaja omissa investoinneissamme kaasukäyttöiseen kalustoon Suomessa ja tukevat LNG strategiaamme. Vantaan LNG-asema kehätien varressa sopii toimintaamme erinomaisesti.”

Jukka Metsälä, johtaja, biokaasu, Gasum Oy, puh. 040 563 3756, etunimi.sukunimi(a)gasum.com

Olga Väisänen, johtaja, viestintä, Gasum Oy, puh. 040 554 0578, etunimi.sukunimi(a)gasum.com

Lue lisää puhtaammasta liikenteestä Gasumin asiakas- ja sidosryhmälehti Gasetista.

Energiayhtiö Gasum on suomalainen kaasualan (maa- ja biokaasu) asiantuntija, joka rakentaa siltaa kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa maalla ja merellä. Yhtiö edistää kestävän energiatalouden syntyä lisäämällä biokaasun tarjontaa, kehittämällä pohjoismaista kaasuekosysteemiä ja huolehtimalla kaasun hintakilpailukyvystä. Yhtiö tuo Suomeen maakaasua, tuottaa ja jalostaa biokaasua Suomessa ja Ruotsissa sekä siirtää ja toimittaa niitä energiantuotantoon, teollisuudelle, kotitalouksille ja maa- ja meriliikenteelle. Gasum on Pohjoismaiden johtava biokaasun tarjoaja. Gasumin tytäryhtiö Skangas on nesteytetyn maakaasun (LNG) johtava pohjoismainen osaaja, joka jatkaa LNG:n aseman ja infrastruktuurin vahvistamista ja uusien kaasuratkaisuiden hyödyntämistä Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Gasum-konsernissa työskentelee noin 400 henkeä, Suomessa, Norjassa ja Ruotsissa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2016 oli 843 milj. euroa. www.gasum.fi