Ge säkerhet i julklapp

Julen för med sig givandets och tagandets glädje. För en del kan det vara svårt att hitta en lämplig julklapp till exempel till en närstående som är äldre, minnessjuk eller annars behöver stöd. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland påminner om att man också kan ge säkerhet i julklapp.

Bakom påminnelsen ligger SPEK:s pågående projekt Inkluderande Säkerhet för Specialgrupper (Osallistava Turvallisuus Erityisryhmille – OTE). I anslutning till projektet gjorde man en undersökning där man konstaterade att det finns betydande risker i de äldres och minnessjukas boendesäkerhet. Säkerheten kan emellertid förbättras med gemensam bedömning av boendesäkerheten samt korrigerande åtgärder, såväl med omsorg som med säkerhetsteknik.

Både äldre och minnessjuka människor vill stärka sin egen säkerhet, men förmågan att ta hand om säkerheten varierar. Man är intresserad för säkerhetsteknikens och digitaliseringens möjligheter. Bristen på information och knappa ekonomiska resurser kan ändå begränsa anskaffning av säkerhetsutrustning. Inom stärkandet av säkerheten finns det därför rum såväl för de anhörigas omsorg som för organisationers stöd, gåvor och donationer. Även bostadsbolag kan bidra genom att skaffa säkerhetsteknik.

Nyttig säkerhetsteknik som kan ges i julklapp är bland annat brandvarnare, släckningsfilt, spisvakt eller säkerhetsspis. Å andra sidan kan säkerheten förbättras genom att skaffa en ny vatten- eller kaffekokare, armaturer, led-ljus eller kanske en modern TV-apparat i stället för en gammal och eventuellt farlig apparat. Därtill kan säkerheten förbättras både med trygghetstelefon och med positioneringsutrustning. Anskaffningsbeslutet bör fattas i samråd med gåvans mottagare med beaktande av dennes åsikt. Förutom anskaffningen bör man komma ihåg apparaternas ändamålsenliga installation samt tillräcklig handledning i deras användning.

Å andra sidan ska man komma ihåg att tekniken i sig själv inte ger en känsla av trygghet, utan en äldre eller minnessjuk person kan sakna en annan människa som vilken människa som helst. Också den tid som man har gett till en närstående skapar trygghet.

Forskare Heikki Laurikainen, tfn 040 4177 977
Forskare Tarja Ojala, tfn 0400 715 168

Brandkårsungdomsarbete fostrar säkerhetsmedvetna unga4.1.2018 12:00Tiedote

När brandkårsungdomsarbetet är som bäst är det en innovativ verksamhet som främjar säkerheten i samhället runt brandstationen. Ungdomsarbetet fostrar säkerhetsmedvetna unga. Brandkårerna som ordnade En Dag På Brandstationen evenemanget fick söka stipendium för att utveckla sin brandkårsungdomsverksamhet. Stipendierna beviljades av LokalTapiola, och i valet av stipendiemottagare medverkade förutom bolaget även representanter från Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland som koordinerar En Dag På Brandstationen evenemanget och utvecklar brandkårsungdomsarbetet i Finland.

Palokuntanuorisotyö kasvattaa turvallisuusmyönteisiä nuoria4.1.2018 12:00Tiedote

Palokuntanuorisotyö parhaimmillaan on innovatiivista, paloasemaa ympäröivän yhteisön turvallisuutta edistävää toimintaa. Nuorisotyö myös kasvattaa nuorten turvallisuusmyönteisyyttä. Päivä Paloasemalla -tapahtuman marraskuun lopussa järjestäneet paloasemat saivat hakea stipendiä palokuntanuorisotoimintansa kehittämiseen. Stipendit myönsi LähiTapiola, ja yhtiön lisäksi stipendinsaajia oli valitsemassa edustajat Suomen Pelastusalan Keskusjärjestöstä, joka koordinoi Päivä Paloasemalla -tapahtumia ja kehittää palokuntanuorisotyötä Suomessa.

Skulle du klara dig i en störningssituation 72 timmar utan hjälp?18.12.2017 12:30Tiedote

I samhällets störningssituationer har egen beredskap en stor betydelse både för medborgare och för myndigheter. Hur ska man agera när det plötsligt inte kommer vatten eller när uppvärmningen inte fungerar t.ex. på grund av ett strömavbrott? Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland (SPEK) har skapat ett nytt beredskapskoncept 72 timmar i vilket man konkret går igenom hur man klarar sig i vardagen utan myndigheternas hjälp.

Pärjäisitkö häiriötilanteessa 72 tuntia ilman apua?18.12.2017 12:30Tiedote

Yhteiskunnan häiriötilanteissa omatoimisella varautumisella on suuri merkitys sekä kansalaisille että viranomaisille. Miten pitää toimia, kun esimerkiksi sähkökatkon takia vettä ei yhtäkkiä tulekaan kraanasta tai lämmitys ei toimi? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEK) toimesta on luotu uusi 72 tuntia -varautumiskonsepti, jossa käydään konkreettisesti läpi arjesta selviytymistä ennen viranomaisten apua.