Ge säkerhet i julklapp

Julen för med sig givandets och tagandets glädje. För en del kan det vara svårt att hitta en lämplig julklapp till exempel till en närstående som är äldre, minnessjuk eller annars behöver stöd. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland påminner om att man också kan ge säkerhet i julklapp.

Bakom påminnelsen ligger SPEK:s pågående projekt Inkluderande Säkerhet för Specialgrupper (Osallistava Turvallisuus Erityisryhmille – OTE). I anslutning till projektet gjorde man en undersökning där man konstaterade att det finns betydande risker i de äldres och minnessjukas boendesäkerhet. Säkerheten kan emellertid förbättras med gemensam bedömning av boendesäkerheten samt korrigerande åtgärder, såväl med omsorg som med säkerhetsteknik.

Både äldre och minnessjuka människor vill stärka sin egen säkerhet, men förmågan att ta hand om säkerheten varierar. Man är intresserad för säkerhetsteknikens och digitaliseringens möjligheter. Bristen på information och knappa ekonomiska resurser kan ändå begränsa anskaffning av säkerhetsutrustning. Inom stärkandet av säkerheten finns det därför rum såväl för de anhörigas omsorg som för organisationers stöd, gåvor och donationer. Även bostadsbolag kan bidra genom att skaffa säkerhetsteknik.

Nyttig säkerhetsteknik som kan ges i julklapp är bland annat brandvarnare, släckningsfilt, spisvakt eller säkerhetsspis. Å andra sidan kan säkerheten förbättras genom att skaffa en ny vatten- eller kaffekokare, armaturer, led-ljus eller kanske en modern TV-apparat i stället för en gammal och eventuellt farlig apparat. Därtill kan säkerheten förbättras både med trygghetstelefon och med positioneringsutrustning. Anskaffningsbeslutet bör fattas i samråd med gåvans mottagare med beaktande av dennes åsikt. Förutom anskaffningen bör man komma ihåg apparaternas ändamålsenliga installation samt tillräcklig handledning i deras användning.

Å andra sidan ska man komma ihåg att tekniken i sig själv inte ger en känsla av trygghet, utan en äldre eller minnessjuk person kan sakna en annan människa som vilken människa som helst. Också den tid som man har gett till en närstående skapar trygghet.

Forskare Heikki Laurikainen, tfn 040 4177 977
Forskare Tarja Ojala, tfn 0400 715 168

Livskraftiga brandkårer bidrar till att säkerställa räddningstjänster för medborgare7.6.2018 10:37Tiedote

Även om man i en del av brandkårerna speciellt i glesbygden kämpar med tynande verksamhet, kan man ändå konstatera att det i allmänhet går bra för brandkårerna. Enligt de undersökningar som Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland låtit utföra intresserar brandkårsverksamheten speciellt unga, och till och med 57 % kunde tänka sig att börja med brandkårsverksamheten. Brandkårister motiveras av viljan att hjälpa, aktivitet och kompetensutveckling. I brandkårer lär man sig viktiga säkerhetsfärdigheter för vardagens överraskande situationer, såsom primärsläckning och återupplivning. I Finland finns cirka 33 000 brandkårister.

Palokuntien elinvoimaisuus turvaa osaltaan pelastuspalvelut kansalaisille7.6.2018 10:31Tiedote

Vaikka osassa palokunnista erityisesti harva-asutusalueille kamppaillaan toiminnan hiipumisen kanssa, niin pääosin voidaan todeta, että palokunnilla menee hyvin. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön teettämien tutkimusten mukaan palokuntatoiminta kiinnostaa erityisesti nuoria ja jopa 57 % voisi ajatella aloittavansa palokuntaharrastuksen. Palokuntalaisia motivoi auttamisen halu sekä toiminta ja osaamisen kehittäminen. Palokunnissa oppiikin hyvin tärkeitä turvallisuustaitoja arjen yllättävissä tilanteissa selviämiseen, kuten alkusammutusta ja elvytystä. Palokuntalaisia on Suomessa noin 33 000.

Ullakon palo-osastointi voi pelastaa rivitalon täystuholta1.6.2018 10:41Tiedote

Vanhemmissa rivitaloissa ullakko voi olla talon päästä päähän ulottuva yhtenäinen avoin tila. Tämä tarkoittaa sitä, että yhdessä asunnossa alkanut tulipalo saattaa levitä ullakon kautta koko rakennukseen. Seurauksena voi olla rivitalon täystuho. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö suosittelee ullakon jakamista osiin palon leviämistä estävin rakentein kaikkiin sellaisiin rivitaloihin, joissa sitä ei ole tehty.