Ge säkerhet i julklapp

Julen för med sig givandets och tagandets glädje. För en del kan det vara svårt att hitta en lämplig julklapp till exempel till en närstående som är äldre, minnessjuk eller annars behöver stöd. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland påminner om att man också kan ge säkerhet i julklapp.

Bakom påminnelsen ligger SPEK:s pågående projekt Inkluderande Säkerhet för Specialgrupper (Osallistava Turvallisuus Erityisryhmille – OTE). I anslutning till projektet gjorde man en undersökning där man konstaterade att det finns betydande risker i de äldres och minnessjukas boendesäkerhet. Säkerheten kan emellertid förbättras med gemensam bedömning av boendesäkerheten samt korrigerande åtgärder, såväl med omsorg som med säkerhetsteknik.

Både äldre och minnessjuka människor vill stärka sin egen säkerhet, men förmågan att ta hand om säkerheten varierar. Man är intresserad för säkerhetsteknikens och digitaliseringens möjligheter. Bristen på information och knappa ekonomiska resurser kan ändå begränsa anskaffning av säkerhetsutrustning. Inom stärkandet av säkerheten finns det därför rum såväl för de anhörigas omsorg som för organisationers stöd, gåvor och donationer. Även bostadsbolag kan bidra genom att skaffa säkerhetsteknik.

Nyttig säkerhetsteknik som kan ges i julklapp är bland annat brandvarnare, släckningsfilt, spisvakt eller säkerhetsspis. Å andra sidan kan säkerheten förbättras genom att skaffa en ny vatten- eller kaffekokare, armaturer, led-ljus eller kanske en modern TV-apparat i stället för en gammal och eventuellt farlig apparat. Därtill kan säkerheten förbättras både med trygghetstelefon och med positioneringsutrustning. Anskaffningsbeslutet bör fattas i samråd med gåvans mottagare med beaktande av dennes åsikt. Förutom anskaffningen bör man komma ihåg apparaternas ändamålsenliga installation samt tillräcklig handledning i deras användning.

Å andra sidan ska man komma ihåg att tekniken i sig själv inte ger en känsla av trygghet, utan en äldre eller minnessjuk person kan sakna en annan människa som vilken människa som helst. Också den tid som man har gett till en närstående skapar trygghet.

Forskare Heikki Laurikainen, tfn 040 4177 977
Forskare Tarja Ojala, tfn 0400 715 168

Tulitöiden aiheuttamat suurpalot ovat romahtaneet 30 vuodessa – Tulityökoulutusta pidetään tärkeänä12.9.2018 13:33Tiedote

Ennen kuin tulitöiden turvallisuuskoulutus aloitettiin vuonna 1988, tulitöiden tekeminen aiheutti noin 40 prosenttia suurpaloista. Nykyisin hitsaus, laikkaleikkaus ja muut tulityöt aiheuttavat suurpaloista alle viisi prosenttia. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön teettämän kyselyn mukaan tulitöiden turvallisuuskoulutusta pidetään tärkeänä, joskin koulutuksen suhde työelämän realiteetteihin vaatii jatkuvaa kehittämistä.

”Jos kriisi puhkeaa tai sota syttyy” - Riskiviestintä informoi ja herättää epäilyksiä28.8.2018 14:35Tiedote

Om krisen eller kriget kommer -esite herätti keväällä paljon keskustelua niin julkaisumaassa Ruotsissa kuin Suomessakin. Onko kyseessä vain informaation jakaminen, vai yritetäänkö ihmisten asenteisiin piilovaikuttaa tai suorastaan rivien välistä kertoa jotain, mitä ei ääneen voi sanoa? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö järjesti maanantaina 27.8. keskustelutilaisuuden, jossa tutkija Minna Lundgren Keski-Ruotsin yliopiston Risk and Crisis Research Center -yksiköstä kertoi ruotsalaisten kotitalouksien varautumisesta ja kotitalouksille suunnatusta riskiviestinnästä.

Tulityölupa on sähköistynyt15.8.2018 12:20Tiedote

Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö tiedottaa 15.8.2018. Tulitöiden tekemisestä aiheutuneet suurpalot vähenivät radikaalisti sen jälkeen, kun tulityölupa ja tulitöiden turvallisuuskoulutus otettiin käyttöön. Nyt tulityölupa on astunut sähköiseen maailmaan. Aiemmin paperisena toiminut lupakäytäntö voidaan nyt toteuttaa sähköisesti vaikkapa kännykällä itse tulityöpaikalla. Näin olosuhteet voidaan dokumentoida valokuvina, prosessit nopeutuvat ja turvallisuus paranee.