Gemalto toimittaa Norjaan kattavan ajokorttiratkaisun

Toimitukset voivat kattaa jopa 1,5 miljoonaa korttia seuraavan kuuden vuoden aikana

Amsterdam, Pays-Bas, 6. joulukuuta 2006 – Gemalto (Euronext NL0000400653 GTO), maailman johtava yritys digitaalisen turvallisuuden alalla, ilmoittaa tänään tulleensa valituksi toimittamaan Norjan ajokortit. Nämä polykarbonaatista valmistetut korkean turvatason kortit perustuvat Setec-teknologiaan*. Sopimus Norjan viranomaisten kanssa kattaa ajokorttien toimituksen ja yksilöinnin, sekä korttien postituksen Norjan kansalaisille. Nelivuotinen sopimus astuu voimaan 1. tammikuuta 2007 ja sisältää mahdollisuuden kahteen lisävuoteen. Norjassa myönnetään vuosittain noin 250 000 ajokorttia.

Gemalto toimittaa Norjaan polykarbonaatista valmistetut ajokortit, joissa on käytetty korkean turvallisuustason turvapainantaa, kuten mikrotekstiä, UV-värejä ja sateenkaaripainatusta. Lisäksi kortit yksilöidään paikallisesti Norjassa laser-tekniikkaa hyödyntäen. Koko tuotantoprosessi edustaa alan korkeinta turvallisuustasoa.

“Gemalto on arvostettu korkean turvatason ID-dokumenttien asiantuntija,” kommentoi Sonja Sporstøl, Norjan tienkäyttöhallinnosta. ”Gemalton valintaan vaikutti myös se, että yhtiö pystyy hallitsemaan turvallisesti ajokortin koko toimitusketjun tuotannosta yksilöintiin. On yksi asia toimittaa pelkkä tuote, mutta kokonaan toinen asia toimittaa myös palveluratkaisu, ja Gemalto toimittaa meille molemmat.”

“Norja on jo aiemmin valinnut meidät elektronisen passiratkaisunsa toimittajaksi, joten tämä uusi sopimus osoittaa luottamusta korkean turvatason ID-ratkaisuihimme”, lisää Jacques Seneca, Gemalton Euroopan alueen toimintojen johtaja. ”Tämä laajennettu sopimus on seurausta johdonmukaisesta ja laadukkaasta työstämme vuosien saatossa, sekä luotettavasta yhteistyöstämme Norjan viranomaisten kanssa.”

Tämä uusi menestys vahvistaa entisestään Gemalton asemaa ajokorttien ja ajoneuvojen rekisteröintijärjestelmien toimittajana – Gemalton ratkaisut ovat käytössä jo El Salvadorissa, Suomessa ja Intiassa. Lisäksi Gemalto on toimittanut teiden turvallisuutta parantavia korkean turvatason ratkaisuja ajopiirturijäjestelmiin Ranskaan, Espanjaan, Alankomaihin, Luxemburgiin, Portugaliin, Sloveniaan, Slovakiaan ja Tanskaan.

*  Setec on osa Gemalto-konsernia (yrityskauppa vuonna 2005). Setec-teknologiaa käytetään korkeaa turvallisuutta edellyttävissä tuotteissa, kuten biometrisissä ja visuaalisissa passeissa, sähköisissä ja visuaalisissa henkilökorteissa, ajokorteissa ja terveyskorteissa.

Gemalto
Gemalto (Euronext NL 0000400653 GTO) on johtava yritys digitaalisen turvallisuuden markkinoilla. Sen pro forma
-liikevaihto vuonna 2005 oli 2,2 miljardia dollaria. Liiketoimintaa yhtiöllä on 120 maassa. Työntekijöitä on 11 000, joista 1500 työskentelee tuotekehityksessä. Yhtiö kehittää yksilöllisiä, turvallisia ja helppokäyttöisiä digitaalisia ratkaisuja maailmaan, jonka tietoverkoissa liikkuu paljon erittäin arvokasta tietoa, kuten rahaa tai henkilöllisyyteen liittyviä tietoja.

Gemalto kehittää turvallisia alustoja sekä mukana kuljetettavia, turvallisia ja yksilöllisiä tuotteita, kuten erilaisia älykortteja, SIM-kortteja, biometrisia passeja ja lukijoita jne. Yli miljardi ihmistä eri puolilla maailmaa käyttää yhtiön tuotteita ja palveluja, joita ovat esimerkiksi matkapuhelimen liittyvät palvelut, pankkipalvelut, sähköiset viranomaispalvelut, henkilöllisyyden hallintaan liittyvät palvelut, multimediaan liittyvät palvelut, digitaalisen median käyttöoikeudet ja tietoturvapalvelut. Gemalto perustettiin Axalton ja Gemplus International S.A:n fuusion seurauksena kesäkuussa 2006.

Lisätietoja: www.gemalto.com