Gemensam datatjänst för kommunerna

Uppgifterna om kommunernas byggda miljö finns härefter i en och samma webbtjänst. Byggare, husbolag eller till exempel de som bor i egnahemshus kan beställa uppdaterade uppgifter om byggnaden, planläggningen eller markanvändningen direkt ur kommunens databaser via den gemensamma Kommunala datatjänsten.

KOMMUNFÖRBUNDET INFORMERAR
12.4.2O18
Får publiceras genast

Gemensam datatjänst för kommunerna

Kommunala datatjänsten, som finansieras av Finlands kommunstiftelse, har nu öppnats på adressen www.kuntatietopalvelu.fi. Ungefär 30 kommuner har redan anslutit sig och publicerar maskinläsbar information via tjänsten. Till exempel uppdaterade detaljplaner från över hundra kommuner finns att tillgå.

– Det digitala samhället och en hållbar kommunal ekonomi kräver att kommunerna sköter sitt informationskapital med omsorg och öppnar datalager för allmänt bruk. Kommunerna kan ansluta sig till datatjänsten kostnadsfritt och kanalisera inkomsterna från den till den egna kommunen. Av den tillgängliga informationen kan också lokala företag utveckla nya produkter och tjänster, säger Matti Holopainen, utvecklingschef vid Kommunförbundet.

Information är kapital

– Ur kommunernas synvinkel är det självklart att det ekonomiska värdet av deras informationskapital ska tillfalla kommunerna. Att överföra kommunernas informationskapital till statens kopieregister är varken tekniskt eller ekonomiskt motiverat, säger Holopainen.

– Täckande, korrekta och uppdaterade adressuppgifter är ett grundläggande behov i samhället. Objektens adressuppgifter uppstår fullt ut i kommunernas processer. För att uppgifterna ska gå att sprida och användas är det nödvändigt att kommunerna öppnar gränssnitt från sina system till Kommunala datatjänsten, upplyser Holopainen.

Det går mycket snabbt att öppna gränssnitt från varje kommun i Finland med hjälp av kommunens egen systemleverantör, när kommunen så beslutar. Kommunstiftelsen betalar små kommuner motivationsbonus för att öppna adressuppgifterna i datatjänsten. Kommunen ansöker om motivationsbonus när den ansluter sig till tjänsten.

Informationen sprids på ett kontrollerat sätt

Kommunerna producerar viktiga datalager om den byggda miljön. I Kommunala datatjänsten sammanställs adressuppgifter, uppgifter om byggnader, detaljplaner, generalplaner, uppgifter om miljön och uppgifter om markegendom från alla kommuner samt uppgifter om fastigheter på detaljplaneområden i fråga om över fyra miljoner invånare. De nya stadsmodellerna är en viktig del av kommunernas digitala datalager om den byggda miljön.

– Kommunerna bör effektivisera de grundläggande processerna kring den byggda miljön med utgångspunkt i vilka behoven är för den kommunala ekonomin och en bred fastighetsskattebas. Samtidigt säkerställs att de uppgifter om kommunerna som publiceras i datatjänsten är så täckande och uppdaterade som möjligt.

I Kommunala datatjänsten kan kommunerna sprida uppdaterad maskinläsbar information på ett kontrollerat sätt. Kommunala datatjänsten fullföljer kraven på kontrollerad behandling av personuppgifter i EU:s dataskyddsförordning.

Användaren kan också beställa en uppföljningstjänst som meddelar när det område som följs upp får nya detaljplaner, undantagsbeslut, avgöranden som gäller planeringsbehov eller bygglov.

När informationen publiceras i Kommunala datatjänsten används dataformatet KommunGML, som kommunerna tillsammans har definierat och genomfört. Elektroniska tillstånds- och ansökningstjänster som bygger på KommunGML används redan i över 270 kommuner.
Kommunstiftelsen har finansierat den inledande fasen och stöder kommunerna när de öppnar gränssnitt. Målet är att alla kommuner ska ingå i Kommunala datatjänsten före år 2020.

Kommunerna styr utvecklingen av tjänsten. Den vidareutvecklas utgående från responsen från kunderna.

Matti Holopainen, utvecklingschef, Regioner och samhällen, Finlands Kommunförbund, tfn 050 563 4622

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Kuntaliitto laski oppivelvollisuuden pidentämisen kustannukset: Satojen miljoonien eurojen lisäkulut odotettavissa20.4.2018 10:00Tiedote

///KORJATTU 20.4.2018 KELLO 10.12 POISTETTU TOISESTA KAPPALEESTA SANA "UUSI"/// Suomen Kuntaliitto on laskenut oppivelvollisuuden pidentämisen kustannuksia. Jos yleinen oppivelvollisuus alkaisi 6-vuotiaana tai esiopetus 5-vuotiaana, toiminnan piiriin tulisi kokonainen ikäluokka, joista 13 500 olisi lapsia, jotka eivät aiemmin ole olleet varhaiskasvatuksen piirissä. Lisääntyvä lapsimäärä vaatisi mittavia investointeja, arviolta 300 miljoonaa euroa uusiin tiloihin sekä näiden ylläpitoon arviolta 12 miljoonaa euroa vuodessa.

Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen Kuopiossa: Alueille enemmän tilaa maakunta- ja sote-uudistuksen toteutuksessa13.4.2018 12:30Tiedote

Kuntien ja alueiden erityispiirteet ja vahvuudet olisi tunnistettava nykyistä paremmin maakunta- ja sote-uudistuksessa. Alueet ja kunnat ovat paitsi aluerakenteensa, voimavarojensa sekä väestö- ja työllisyyskehityksensä, myös haasteidensa ja ongelmien osalta hyvin erilaisia. Erilaisuuden unohtuminen näkyy muun muassa suurten kaupunkien aktiivisuutena ajankohtaisessa sote-ja maakuntakeskustelussa.

Kommunförbundet om ramförhandlingarna: Den kommunala ekonomin når sina mål – orosmomenten är en tillräcklig statsandelsfinansiering och kommunernas krympande roll i sysselsättningstalkot12.4.2018 13:11Tiedote

Kommunförbundet välkomnar åtgärderna för att främja sysselsättningen och att förbättra balansen mellan efterfrågan och utbud på arbetskraft. En besvikelse är att det ännu inte är fastslaget om till exempel de kommunbaserade försöken som gett utmärkta sysselsättningsresultat i Tammerfors- och Åboregionerna får fortsätta. Om försöken avslutas leder det till onödigt administrativt krångel och försvårar samordningen av kommunernas och arbets- och näringsförvaltningens resurser. Kommunförbundet kräver att sysselsättningsförsöken fortsätter och att handlingsmodellerna genom lagändringar görs till en bestående del av alliansmodellen för tillväxttjänsterna. Det skulle också ytterligare bidra till de arbetslösas möjligheter att uppfylla aktivitetsvillkoret, säger Kommunförbundets vice verkställande direktör Timo Reina

Kuntaliitto kehysriihestä: Kuntatalous saavuttaa tavoitteensa – valtionosuusrahoituksen riittävyys ja kuntien supistuva rooli työllisyystalkoissa päähuolina11.4.2018 22:06Tiedote

Kuntaliitto pitää tervetulleina kehysriihen toimia työllisyyden edistämiseksi ja kohtaanto-ongelmien lievittämiseksi. Pettymys on, että vieläkään ei ole varmuutta siitä, voivatko esimerkiksi Tampereen ja Turun seutujen erinomaisia työllistämistuloksia saavuttaneet kuntaperusteiset kokeilut jatkua. Kokeilujen lopettaminen aiheuttaa turhan hallinnollisen hässäkän ja estää kuntien sekä TE-hallinnon voimavarojen yhdistämisen. Kuntaliitto vaatii, että työllisyyskokeiluja jatketaan ja toimintamallit vakinaistetaan lainsäädäntömuutoksin osaksi kasvupalvelujen allianssimallia. Se tukisi entisestään myös työttömien mahdollisuuksia aktiivisuusehdon kartuttamiseen, huomauttaa Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina.