Gemensam datatjänst för kommunerna

Uppgifterna om kommunernas byggda miljö finns härefter i en och samma webbtjänst. Byggare, husbolag eller till exempel de som bor i egnahemshus kan beställa uppdaterade uppgifter om byggnaden, planläggningen eller markanvändningen direkt ur kommunens databaser via den gemensamma Kommunala datatjänsten.

KOMMUNFÖRBUNDET INFORMERAR
12.4.2O18
Får publiceras genast

Gemensam datatjänst för kommunerna

Kommunala datatjänsten, som finansieras av Finlands kommunstiftelse, har nu öppnats på adressen www.kuntatietopalvelu.fi. Ungefär 30 kommuner har redan anslutit sig och publicerar maskinläsbar information via tjänsten. Till exempel uppdaterade detaljplaner från över hundra kommuner finns att tillgå.

– Det digitala samhället och en hållbar kommunal ekonomi kräver att kommunerna sköter sitt informationskapital med omsorg och öppnar datalager för allmänt bruk. Kommunerna kan ansluta sig till datatjänsten kostnadsfritt och kanalisera inkomsterna från den till den egna kommunen. Av den tillgängliga informationen kan också lokala företag utveckla nya produkter och tjänster, säger Matti Holopainen, utvecklingschef vid Kommunförbundet.

Information är kapital

– Ur kommunernas synvinkel är det självklart att det ekonomiska värdet av deras informationskapital ska tillfalla kommunerna. Att överföra kommunernas informationskapital till statens kopieregister är varken tekniskt eller ekonomiskt motiverat, säger Holopainen.

– Täckande, korrekta och uppdaterade adressuppgifter är ett grundläggande behov i samhället. Objektens adressuppgifter uppstår fullt ut i kommunernas processer. För att uppgifterna ska gå att sprida och användas är det nödvändigt att kommunerna öppnar gränssnitt från sina system till Kommunala datatjänsten, upplyser Holopainen.

Det går mycket snabbt att öppna gränssnitt från varje kommun i Finland med hjälp av kommunens egen systemleverantör, när kommunen så beslutar. Kommunstiftelsen betalar små kommuner motivationsbonus för att öppna adressuppgifterna i datatjänsten. Kommunen ansöker om motivationsbonus när den ansluter sig till tjänsten.

Informationen sprids på ett kontrollerat sätt

Kommunerna producerar viktiga datalager om den byggda miljön. I Kommunala datatjänsten sammanställs adressuppgifter, uppgifter om byggnader, detaljplaner, generalplaner, uppgifter om miljön och uppgifter om markegendom från alla kommuner samt uppgifter om fastigheter på detaljplaneområden i fråga om över fyra miljoner invånare. De nya stadsmodellerna är en viktig del av kommunernas digitala datalager om den byggda miljön.

– Kommunerna bör effektivisera de grundläggande processerna kring den byggda miljön med utgångspunkt i vilka behoven är för den kommunala ekonomin och en bred fastighetsskattebas. Samtidigt säkerställs att de uppgifter om kommunerna som publiceras i datatjänsten är så täckande och uppdaterade som möjligt.

I Kommunala datatjänsten kan kommunerna sprida uppdaterad maskinläsbar information på ett kontrollerat sätt. Kommunala datatjänsten fullföljer kraven på kontrollerad behandling av personuppgifter i EU:s dataskyddsförordning.

Användaren kan också beställa en uppföljningstjänst som meddelar när det område som följs upp får nya detaljplaner, undantagsbeslut, avgöranden som gäller planeringsbehov eller bygglov.

När informationen publiceras i Kommunala datatjänsten används dataformatet KommunGML, som kommunerna tillsammans har definierat och genomfört. Elektroniska tillstånds- och ansökningstjänster som bygger på KommunGML används redan i över 270 kommuner.
Kommunstiftelsen har finansierat den inledande fasen och stöder kommunerna när de öppnar gränssnitt. Målet är att alla kommuner ska ingå i Kommunala datatjänsten före år 2020.

Kommunerna styr utvecklingen av tjänsten. Den vidareutvecklas utgående från responsen från kunderna.

Matti Holopainen, utvecklingschef, Regioner och samhällen, Finlands Kommunförbund, tfn 050 563 4622

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Kommunförbundet och stora städer: Kommunal infartsparkering ska vara till för dem som använder den lokala kollektivtrafiken11.1.2019 15:38Tiedote

Under beredningen av lagen om transportservice har Kommunikationsministeriet i sista stund lagt till ett moment som medför en skyldighet att tillhandahålla infartsparkering på samma villkor för alla användare av mobilitets- eller kombinationstjänster. I praktiken innebär detta att också de som inte fortsätter sin resa med den lokala kollektivtrafiken, skulle ha rätt att använda infartsparkeringen.

Kuntaliitto ja suuret kaupungit: Kuntien toteuttama liityntäpysäköinti pidettävä paikallisen joukkoliikenteen asiakkaiden käytössä11.1.2019 11:53Tiedote

Liikenne- ja viestintäministeriö on lisännyt valmisteilla olevaan liikennepalvelulakiin viime hetkellä momentin, joka toteutuessaan velvoittaisi tarjoamaan liikenteen liityntäpysäköintiä samoin ehdoin kaikkien erilaisten liikkumis- ja yhdistämispalvelujen käyttäjille. Käytännössä tämä tarkoittaisi, että nekin, jotka eivät jatka matkaansa paikallisella joukkoliikenteellä, saisivat oikeuden käyttää liityntäpysäköintiä.

Kommunernas marknadsföringsundersökning 2018: Marknadsföringen till stöd för kommunens livskraft ökar9.1.2019 13:22Tiedote

Kommunernas marknadsföring har blivit mer systematisk och den har fått mer resurser visar Kommunförbundets marknadsföringsundersökning bland kommunerna. Kommunerna önskar öka livskraften och invånar- och företagsunderlaget i kommunen med hjälp av marknadsföringsmetoder. Nästan hälften av de som ansvarar för marknadsföringen i de kommuner som deltog i enkäten tror att satsningarna på marknadsföring kommer att öka de närmaste åren.

Suomen ensimmäiset kestävien ja innovatiivisten hankintojen muutosagentit valittu pilottiprojekteihin Varsinais-Suomeen, Pirkanmaalle ja Pohjois-Pohjanmaalle21.12.2018 09:08Tiedote

Kestäviä ja innovatiivisia julkisia hankintoja edistävä KEINO-osaamiskeskus valitsi kolme muutosagenttia Varsinais-Suomeen, Pohjois-Pohjanmaalle ja Pirkanmaalle ensi vuonna alkavaan pilottiprojektiin. KEINO-muutosagentin tehtävänä on neuvoa ja tukea alueensa hankintayksiköitä kestävissä ja innovatiivisissa hankinnoissa sekä luoda ja ylläpitää verkostoitumista hankintatoimijoiden kuten kuntien ja yritysten välillä.

Työterveyskonserni Taimin valmistelu etenee20.12.2018 13:00Tiedote

Kuntaliitto ja Keva tiedottavat 20.12.2018 Työterveyshuollon sairaanhoito-ja muut terveydenhuoltopalvelut, joiden järjestäminen on kunnille ja kuntayhtymille vapaaehtoista, tulee yhtiöittää kuntalain 126 §:n ja 150 §:n mukaisesti 1.1.2019 mennessä tai siitä toiminnasta tulee luopua. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kunta tai kuntayhtymä ei voi lainkaan myydä vapaaehtoista sairaanhoitopalveluita ulkopuolisille tahoille 31.12.2018 jälkeen muussa kuin yhtiömuodossa. Kunta, kuntayhtymä ja niiden tytäryhtiöt voivat kuitenkin edelleen työnantajan roolissa tuottaa omalla henkilöstölleen kokonaisvaltaiset työterveyshuollon palvelut kuten muutkin työnantajat. Kaikilla työnantajalla on nyt ja jatkossa työterveyshuoltolain velvoite järjestää omille työntekijöilleen työterveyshuoltopalvelut. Työterveyshuollon järjestämisen sekä vaikuttavuuden kehittämistarve ei ole sidottu sote-uudistukseen. Työterveyshuollon tarkoitus on ehkäistä työhön liittyviä sairauksia ja tapaturmia ja edistää työnteki