Genesta vei vuokralaispalvelut uudelle tasolle – yhteiskäyttöautoksi Tesla

Kiinteistösijoitusyhtiö Genesta on hankkinut keskustakohteeseensa Tesla Model S:n. Sähköllä kulkeva yhteiskäyttöauto helpottaa vuokralaisten arkea ympäristövastuullisella tavalla.
Tesla Model S:n käyttöoikeus kuuluu BLVRD21-kiinteistön vuokralaisten hoitovuokraan. Auto on Genestan ensimmäinen yhteiskäyttöauto Suomessa.

Bulevardi 21:stä vastaava Investment Manager Anna Pihlajaniemi kertoo ajatuksen saaneen alkunsa halusta tarjota lisäarvoa vuokralaisille.

– Mietimme keväällä kiinteistöpäällikkö Mika Mikkolan kanssa, mitä kivaa voisimme vuokralaisillemme tarjota, ja yhteiskäyttöauto tuntui hyvältä ajatukselta. Harkinnassa oli aluksi toinen sähköauto, mutta kokeiltuani Teslaa tiesin, että sen on oltava juuri se, Pihlajaniemi toteaa.

Osa auton kuluista katetaan markkinointibudjetista, osa vuokralaisten maksamalla hoitovastikkeella. Tarkoituksena on ennen kaikkea helpottaa vuokralaisten arkea ja lisätä heidän viihtyvyyttään.

– Keskustassa parkkipaikat ovat kiven alla, joten on kätevää, että parkkihallissa on laina-auto esimerkiksi palavereissa käymiseen. Kun omaa autoa ei tarvitse työajoon, voi työmatkat kulkea pyörällä ja julkisilla. Haluamme kannustaa vuokralaisiamme ympäristöystävällisiin vaihtoehtoihin, sanoo Pihlajaniemi.

Sähköinen yhteiskäyttöauto tukee vastuullisuustyötä

Bulevardi 21:n parkkihallissa komeileva Tesla on Genestan ensimmäinen yhteiskäyttöauto Suomessa. Myös latauspiste on ensimmäinen, sillä niille ei – ainakaan toistaiseksi – ole ollut kysyntää. Norjassa, jossa sähköautoja on väkilukuun suhteutettuna eniten maailmassa, Genestalla on jopa 20:n latauspisteen kiinteistöjä.

– Tähän suuntaan varmasti mennään myös täällä. Haluamme ehdottomasti olla mukana luomassa markkinaa ja mahdollisuutta ympäristöystävällisille yhteiskäytön konsepteille, toteaa Genestan vastuullisuuskonsultti Lauri Tähtinen.

Sähköisen yhteiskäyttöauton lisäksi Genesta tukee vuokralaistensa ympäristötyötä myös muilla keinoilla.

– Meillä on monissa kohteissamme polkupyöräparkit ja -korjauspisteet, minkä lisäksi tarjoamme vuokralaisillemme Vihreää vuokrasopimusta, joka antaa selkeät tavoitteet muun muassa hiilijalanjäljen pienentämiseen, Tähtinen kertoo.

Uusi menopeli otettu innolla vastaan

Kiinteistössä toimivan kasvuyrityksen, Nosto Solutionsin, henkilöstö toivottaa yhteiskäyttöauton lämpimästi tervetulleeksi.

– Työntekijöistämme iso osa tulee fillarilla töihin, mutta onhan tapaamisiin kivempi mennä tuliterällä Teslalla. Arvostamme sitä, että vuokranantajamme käyttää rahaa uudenlaiseen markkinointiin lehtimainonnan sijaan. Tässä näkyy ennakkoluuloton ja innovatiivinen asenne, tuumaa tuotesuunnittelusta vastaava Tuukka Häkkinen.

Samoilla linjoilla on Noston perustaja Juha Valvanne.

– Sähköllä käyvä yhteiskäyttöauto sopii erittäin hyvin kaltaisemme start up -yrityksen henkeen. Paitsi että tästä on iloa meille, Teslasta voi olla myös välillistä hyötyä rekrymarkkinoilla: kun kilpailu parhaista osaajista käy kuumana, tämänkaltaiset vetovoimatekijät saattavat ratkaista pelin meidän hyväksemme, Valvanne uskoo.

Myös naapurikerroksessa toimivalla MicroMedialla ollaan tyytyväisiä vuokranantajan hankintaan.

– Meillä on ollut itselläkin ajatuksissa panostaa yhteiskäyttöautoon, ja tässä näkee nyt hyvin, kuinka homma käytännössä toimii. Monet meillä tulevat kävellen, pyörällä tai julkisilla töihin, mutta tarvitsevat autoa asiakaskäynteihin, joten järjestely on oikein kätevä. Se, että kyseessä on sähköauto, sopii vieläpä erityisen hyvin arvomaailmaamme, toteaa MicroMedian toimitusjohtaja Timo Häkkinen.

Pihlajaniemi toivoo, että vuokralaiset innostuvat käyttämään Teslaa ahkerasti.

– Näkisin mielelläni yhteiskäyttöautoja jokaisessa kiinteistössämme. Pääkaupunkiseudulla yhteiskäyttö varmasti vain yleistyy, ja toimitilavuokraajana haluamme olla kehityksen etulinjassa tarjoamassa asiakkaillemme viihtyisiä tiloja hyvillä palveluilla, sanoo Pihlajaniemi.

ANNA PIHLAJANIEMI
Investment Manager
anna.pihlajaniemi@genesta.fi

Kuvat

Lataa
Strategiajohtaja Timo Koivusaari MicroMedialta (oik.) perehtyy uuteen yhteiskäyttöautoon Teslan asiantuntijan avustuksella.
Lataa
BLVRD21-kiinteistön vuokralaiset saivat perehdytyksen yhteiskäyttöauton toimintaan.
Lataa
Teslan asiantuntija esittelee Model S:n hienouksia tuleville käyttäjille. Yhdellä latauksella ajaa noin 350 kilometriä.
Lataa
Bulevardi 21 -kiinteistön latauspiste on Genestan ensimmäinen Suomessa. Norjassa, jossa sähköautoja on väkilukuun suhteutettuna eniten maailmassa, Genestalla on jopa 20:n latauspisteen kiinteistöjä.

Erottajankatu 7 A

Genesta on riippumaton kiinteistösijoitus- ja kiinteistörahastoyhtiö. Keskitymme sijoitustoiminnassamme pohjoismaisiin toimitilakiinteistöihin. Salkussamme on monipuolinen valikoima toimisto-, liike- ja logistiikkakiinteistöjä. Toimistomme sijaitsevat Tukholmassa, Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Luxemburgissa.

Merimiehenkatu 36 D

www.genesta.eu/fi