Globaali kemianteollisuus kasvussa

Kemianteollisuudessa avautuu nyt uusia mahdollisuuksia kysynnän muutosten ja uusien teknologioiden myötä.

Useimmat analyytikot ennustavat kemianteollisuuden kasvua erityisesti Kiinassa ja kehittyvissä talouksissa. Monikansallinen kemianyhtiö BASF arvioi maailmanlaajuisen kemikaalituotannon (ilman lääkkeitä) kasvavan jopa 4,4 % vuonna 2021. Tämä on koronaviruspandemiaa edeltäneiden vuosien keskiarvoa korkeampi kasvuprosentti ja merkitsee vahvaa elpymistä pandemiasta aiheutuneen taantuman jälkeen, jolloin maailmanlaajuinen kemikaalien tuotanto supistui 0,4 prosentilla vuonna 2020 (verrattuna 1,9 prosentin kasvuun vuonna 2019).

Maatalouskemikaalien kysynnän odotetaan olevan suurinta Aasian ja Tyynenmeren alueella, missä on vahvat maatalousperinteet. Etenkin Intia, Sri Lanka, Kiina ja Vietnam ovat voimakkaasti riippuvaisia ​​maataloudesta ja siihen liittyvistä teollisuudenaloista.

Teollisuus- ja laitossiivoussegmentin markkinaosuus oli suurin (8,6 %) vuonna 2019, ja sen ennustetaan kasvavan 4,0 % ennustejaksolla. Pinnoitteet, liimat, tiivistysaineet ja elastomeerit sisältävä CASE-segmentti on myös nousemassa potentiaalisesti tuottoisaksi alueeksi, ja sen osuus oli 3,4 % vuonna 2019. Myös rakennuskemikaalien odotetaan nousevan yhdeksi merkittävistä tuotesegmenteistä, joilla on merkittävä kasvuennuste vuosien 2020 ja 2027 välille.

Kuluttajakemikaalien sektorille ennustetaan myös tervettä kasvua, erityisesti kosmetiikka- ja aromisegmenteissä. Aasian ja Tyynenmeren alue on aromikemikaalien suurin markkina-alue. Sen osuus alan liikevaihdosta oli 29,6 % vuonna 2019, ja useimmat lähteet ennustavat jatkuvaa johtavaa markkina-asemaa, joka johtuu suurelta osin Kiinan, Intian ja Japanin hajuste-, elintarvike- ja juomateollisuudesta.

Useimmilla tärkeimmillä markkinoilla, kuten Yhdysvalloissa, Euroopassa ja Kiinassa, kuluttajien keskuudessa on kasvava kysyntä "vihreille" ja eettisille tuotteille. Myös jatkuva teknologisten innovaatioiden käyttöönotto näkyy joka segmentissä ja luo sekä mahdollisuuksia että riskejä.

– Kemianteollisuus sekä moni muu ala elpyvät pikkuhiljaa, mutta olemme vasta lähtötelineillä. Esimerkiksi kemianteollisuutta uhkaavat osaaja-, raaka-aine- sekä komponenttipulat, jotka asettavat haasteita kasvulle. Koko globaali teollisuus taistelee näiden ongelmian kanssa. Tämä aiheuttaa valtavia kustannuspaineita, ja vain murto-osa osa yrityksistä pystyy nostamaan hintojaan. Kilpailu on kovaa, ja yrityksissä kannattaakin olla riskienhallinta hyvin mietittynä osana strategiaa.

Lue koko julkaisu täältä.