Globaalit ympäristökriisit ovat kohtalonkysymyksiä myös maa- ja metsätaloudelle

YK:n luonnon monimuotoisuussopimuksen 14. osapuolikokous pidetään Egyptissä 17.-29.11.2018. MTK osallistuu kokoukseen osana Suomen valtuuskuntaa. MTK:n kannalta kokouksen kiinnostavimpia aiheita ovat luonnon monimuotoisuuden ja ilmastonmuutoksen keskinäinen sidonnaisuus, pölyttäjien vähenemisen estäminen sekä vuoden 2020 jälkeisiä monimuotoisuustavoitteita koskevat keskustelut.

Varsinaista osapuolikokousta edeltäneessä ministeritason osuudessa hyväksyttiin julkilausuma, jossa korostetaan luonnon monimuotoisuuden valtavirtaistamisen tärkeyttä.

– Suomalaisessa maa- ja metsätaloudessa luonnon monimuotoisuuden huomioiminen on ollut osa normaalia toimintaa jo pitkään. Vaikka toimintatapojen kehittämistä tulee yhä edelleen täälläkin jatkaa, meillä on jo nykyisin hyviä käytäntöjä jaettavana eri toimialoille ja muille maailman maille, muistuttaa MTK:ta kokouksessa edustava lakimies Anna-Rosa Asikainen.

Julkilausumassa on nostettu esiin myös luonnon monimuotoisuuden turvaamisen ja kestävän kehityksen välinen yhteys. Yhdeksi MTK:n arvoksi määritelty ylisukupolvisuus ponnistaa juuri kestävän kehityksen ajatuksesta: tila halutaan jättää tuleville sukupolville paremmassa kunnossa kuin missä se itse saatiin. Kestävän kehityksen perusajatuksiin kuuluu asioiden tarkastelu ympäristöllisen, taloudellisen ja sosiaalisen ulottuvuuden kautta.

– Taloudellinen näkökulma ilmenee esimerkiksi viljelijöiden ja metsänomistajien työn kannattavuuden edistämisessä, sillä kannattavuus edistää ympäristöllisesti kestävien valintojen tekemistä. Sosiaalisen kestävyyden toteutuminen esimerkiksi omistusoikeuksia kunnioittamalla edesauttaa puolestaan luonnonsuojelun hyväksyttävyyttä, selostaa Asikainen.

Ilmastonmuutos on yksi keskeisimmistä luonnon monimuotoisuutta uhkaavista tekijöistä. Monimuotoisuuden ylläpitäminen on välttämätöntä, jotta kyky sopeutua muuttuvaan ilmastoon ja muutoksen seurauksiin säilytetään. Luonnon monimuotoisuuden turvaaminen ja ilmastoteot ovat osa MTK:n ympäristölupauksia.

–  Maa- ja metsätalous ovat luonnonvaroihin perustuvia elinkeinoja, joten sekä luonnon monimuotoisuus että ilmastonmuutos ovat meille kohtalonkysymyksiä. MTK haluaa tarjota ratkaisuja globaaleihin ympäristöongelmiin ja löytää tasapainoiset keinot yhteistyössä muiden kanssa, toteaa Asikainen.

Anna-Rosa Asikainen, lakimies, MTK, 040 920 9858

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.

MTK kommentoi VTT:n rokotetiedotetta: Suomalaisilla siipikarjatiloilla ei ole tarvetta käyttää antibiootteja eikä antibiootteja korvaavaa rokotetta9.1.2019 14:46Tiedote

VTT tiedotti 9.1.2019 kehittäneensä uuden menetelmän, jolla pystyttäisiin kustannustehokkaasti valmistamaan rokotetta lintujen erilaisten suolistomikrobien aiheuttamia infektiota vastaan. Tiedotteessa viitataan siihen, että kaikki kotimaiset kanat voitaisiin nyt rokottaa näitä suolistobakteereita vastaan. Tiedote on näiltä osin harhaanjohtava. VTT:n kehittämän siipikarjan suolistorokotteen markkinat ovat ulkomailla, ei kotimaassa.