Globaalit ympäristökriisit ovat kohtalonkysymyksiä myös maa- ja metsätaloudelle

YK:n luonnon monimuotoisuussopimuksen 14. osapuolikokous pidetään Egyptissä 17.-29.11.2018. MTK osallistuu kokoukseen osana Suomen valtuuskuntaa. MTK:n kannalta kokouksen kiinnostavimpia aiheita ovat luonnon monimuotoisuuden ja ilmastonmuutoksen keskinäinen sidonnaisuus, pölyttäjien vähenemisen estäminen sekä vuoden 2020 jälkeisiä monimuotoisuustavoitteita koskevat keskustelut.

Varsinaista osapuolikokousta edeltäneessä ministeritason osuudessa hyväksyttiin julkilausuma, jossa korostetaan luonnon monimuotoisuuden valtavirtaistamisen tärkeyttä.

– Suomalaisessa maa- ja metsätaloudessa luonnon monimuotoisuuden huomioiminen on ollut osa normaalia toimintaa jo pitkään. Vaikka toimintatapojen kehittämistä tulee yhä edelleen täälläkin jatkaa, meillä on jo nykyisin hyviä käytäntöjä jaettavana eri toimialoille ja muille maailman maille, muistuttaa MTK:ta kokouksessa edustava lakimies Anna-Rosa Asikainen.

Julkilausumassa on nostettu esiin myös luonnon monimuotoisuuden turvaamisen ja kestävän kehityksen välinen yhteys. Yhdeksi MTK:n arvoksi määritelty ylisukupolvisuus ponnistaa juuri kestävän kehityksen ajatuksesta: tila halutaan jättää tuleville sukupolville paremmassa kunnossa kuin missä se itse saatiin. Kestävän kehityksen perusajatuksiin kuuluu asioiden tarkastelu ympäristöllisen, taloudellisen ja sosiaalisen ulottuvuuden kautta.

– Taloudellinen näkökulma ilmenee esimerkiksi viljelijöiden ja metsänomistajien työn kannattavuuden edistämisessä, sillä kannattavuus edistää ympäristöllisesti kestävien valintojen tekemistä. Sosiaalisen kestävyyden toteutuminen esimerkiksi omistusoikeuksia kunnioittamalla edesauttaa puolestaan luonnonsuojelun hyväksyttävyyttä, selostaa Asikainen.

Ilmastonmuutos on yksi keskeisimmistä luonnon monimuotoisuutta uhkaavista tekijöistä. Monimuotoisuuden ylläpitäminen on välttämätöntä, jotta kyky sopeutua muuttuvaan ilmastoon ja muutoksen seurauksiin säilytetään. Luonnon monimuotoisuuden turvaaminen ja ilmastoteot ovat osa MTK:n ympäristölupauksia.

–  Maa- ja metsätalous ovat luonnonvaroihin perustuvia elinkeinoja, joten sekä luonnon monimuotoisuus että ilmastonmuutos ovat meille kohtalonkysymyksiä. MTK haluaa tarjota ratkaisuja globaaleihin ympäristöongelmiin ja löytää tasapainoiset keinot yhteistyössä muiden kanssa, toteaa Asikainen.

Anna-Rosa Asikainen, lakimies, MTK, 040 920 9858

Kasvisten ensisadot valmistumassa14.6.2019 08:39:56 EESTTiedote

Uusi kasvisvuosi pyörähtää Suomessa käyntiin tuttuun tapaan kesäkuun puolivälissä, kun ensimmäisiä varhaisvihannesten satoja aletaan saada. Varhaiskaalit, mansikat, uuden sadon perunat, vihreät parsat, sipuli-, retiisi-, porkkana- ja naurisniput, raparperi ja mehevän raikas jäävuorisalaatti aloittavat kasviskesän. Lähellä tuotettuihin, primööreiksi kutsuttuihin esikoisiin kannattaa suhtautua erityisinä herkkuina. Mehukkuus, rapea suutuntuma ja makuvivahteet ovat erilaiset kuin vastaavissa, kauempaa tuoduissa ja varastoiduissa kasviksissa. Varhaisvihannesten ja -perunoiden teemaviikkoa vietetään viikolla 25 (17.–23.6.2019).

Hallitusohjelma luo mahdollisuuksia koko Suomen kehittämiselle3.6.2019 12:18:17 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n mukaan uusi hallitusohjelma pyrkii kehittämään tasapainoisesti koko Suomea, maaseutua unohtamatta. Hallitusneuvottelijat ovat ymmärtäneet, että suomalainen maaseutu ja sen elinkeinot tarvitsevat pitkäjänteisiä ja johdonmukaisia kannustimia. Tärkeää on, ettei yrittämisen verotusta lähdetty kiristämään millään lailla. Maatalouden kannattavuuden ja kilpailukyvyn parantamisen kannalta tärkeää on myös, ettei uusia kustannuksia nostavia velvoitteita aseteta maataloudelle ilman niiden kompensoimista. Järjestö korostaa, että maa- ja metsätalous ovat hiiltä sitovia elinkeinoja ja niitä kehittämällä on mahdollista yhdistää kestävä talouskasvu ja kunnianhimoinen ilmastopolitiikka. MTK suhtautuu odottavan myönteisesti myös hallituksen suunnitelmiin tie- ja tietoliikenneinfran kehittämiseen koko Suomen alueella.

Suomelle kaksi pohjoismaista Embla-ruokapalkintoa Islannissa: Ainoa Winery ja Hävikki-Battle1.6.2019 21:38:02 EESTTiedote

Lauantai-iltana 1.6.2019 palkittiin pohjoismaisen ruokakilpailun EMBLA:n voittajat Islannin Reykjavikissa. Ainoa Winery voitti palkinnon Pohjoismainen ruoka-artesaani ja Pohjoismainen ruokakasvattaja-palkinto myönnettiin Motivan konseptille Hävikki-Battle. Nyt toista kertaa järjestetyssä pohjoismaisessa ruokakilpailussa kilpaili yhteensä 48 ehdokasta, joista seitsemän Suomesta ja myös seitsemän Ahvenanmaalta.