Global Drug Survey kokoaa tietoa päihteiden käyttötottumuksista ja päihdepolitiikan vaikutuksista ympäri maailman

Marraskuun 10. päivä 2021 käynnistyneen GDS2022:n tavoitteena on saavuttaa yli miljoonan osallistuvan vastaajan kokonaismäärä. GDS2022 käännetään tänä vuonna 10 eri kielelle – kuten jo useampana vuonna, myös Suomeksi. Tänä vuonna GDS:n yhtenä yhteistyökumppanina Suomessa on Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto, johon kuuluu yli 50 sote-alan järjestöä, jotka haluavat ehkäistä ja vähentää päihdehaittoja.

Tänä vuonna kysely keskittyy neljään pääalueeseen:

1. Huumelainsäädäntö: Miten lainsäädäntö vaikuttaa ihmisten päätöksiin käyttää tai olla käyttämättä huumeita tai lopettaa niiden käyttö?

2. Alkoholittomat ja vähäalkoholiset juomat: Kuka niitä juo ja miksi?

3. Miten tukea ihmisiä lopettamaan tupakointi kannabiksen käytön yhteydessä?

4. Seksi ja psykedeelit: Mitä tapahtuu, kun yhdistetään psykedeelit ja seksi, ja onko sillä vaikutuksia ihmisten seksuaalisiin mieltymyksiin?

Kansainvälisessä GDS-verkostossa on useita asiantuntijoita, jotka voivat antaa asiantuntijakommentteja ja taustoitusta eri aiheisiin.

– GDS2022-kyselyä varten on laadittu julkista keskustelua ja mediaa varten useita blogikirjoituksia. Keskustelemme mielellämme siitä, kuinka tuloksiamme voidaan käyttää päihdepolitiikan parantamiseen ja päihteisiin liittyvien riskien vähentämiseen, sanoo Global Drug Survey Suomen maakoordinaattori Aleksi Hupli.

Yhteiskuntatieteiden tohtori ja GDS:n Suomen maakoordinaattori
Aleksi Hupli
aleksihupli@gmail.com

Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto (EPT-verkosto) kokoaa yhteen 58 Suomen merkittävintä ehkäisevän päihdetyön asiantuntijajärjestöä.

Mikä kannabiksessa viehättää? Mikä huolettaa? Nuoret aikuiset vastaavat8.11.2021 08:50:00 EET | Tiedote

Järjestöt huolissaan: Yhä useampi huumeisiin kuollut on alle 25-vuotias nuori2.11.2021 08:48:35 EET | Tiedote

Huumeiden käyttö ja siitä aiheutuvat haitat ovat lisääntyneet koko 2000-luvun ajan. Erityisen silmiinpistävää on huumemyrkytyksiin kuolleiden määrän, etenkin alle 25-vuotiaiden nuorten osuuden, kasvaminen. Euroopan mittakaavassa Suomessa kuollaan huumeisiin poikkeuksellisen nuorina. Päihdepalveluiden saatavuutta tulee parantaa huumekuolemien ehkäisemiseksi, vaativat päihdetyötä tekevät toimijat.

Kaikkien kaupunki -kampanja muistuttaa kaupunkiturvallisuudesta ja yhteisöllisyydestä20.10.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Katukuvassa näkyvä päihteiden käyttö puhututtaa ja luo turvattomuuden tunnetta. Kaikkien kaupunki -kampanjalla halutaan lisätä ymmärrystä katukuvassa ja julkisissa tiloissa esiintyvien häiriöiden taustalla olevista tekijöistä sekä pohtia ratkaisumalleja ongelmien hillitsemiseksi. Harva viettää aikaa kadulla tai julkisissa tiloissa päihtyneenä huvikseen. Taustalla on usein pitkään jatkunutta ja ongelmaksi muodostunutta päihteiden käyttöä ja muita haasteita.

Miten tukea nuoria? Nuoret voivat pääosin hyvin, mutta ahdistuneisuus ja yksinäisyys on lisääntynyt20.5.2021 09:00:00 EEST | Tiedote