Global Drug Survey kokoaa tietoa päihteiden käyttötottumuksista ja päihdepolitiikan vaikutuksista ympäri maailman

Marraskuun 10. päivä 2021 käynnistyneen GDS2022:n tavoitteena on saavuttaa yli miljoonan osallistuvan vastaajan kokonaismäärä. GDS2022 käännetään tänä vuonna 10 eri kielelle – kuten jo useampana vuonna, myös Suomeksi. Tänä vuonna GDS:n yhtenä yhteistyökumppanina Suomessa on Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto, johon kuuluu yli 50 sote-alan järjestöä, jotka haluavat ehkäistä ja vähentää päihdehaittoja.

Tänä vuonna kysely keskittyy neljään pääalueeseen:

1. Huumelainsäädäntö: Miten lainsäädäntö vaikuttaa ihmisten päätöksiin käyttää tai olla käyttämättä huumeita tai lopettaa niiden käyttö?

2. Alkoholittomat ja vähäalkoholiset juomat: Kuka niitä juo ja miksi?

3. Miten tukea ihmisiä lopettamaan tupakointi kannabiksen käytön yhteydessä?

4. Seksi ja psykedeelit: Mitä tapahtuu, kun yhdistetään psykedeelit ja seksi, ja onko sillä vaikutuksia ihmisten seksuaalisiin mieltymyksiin?

Kansainvälisessä GDS-verkostossa on useita asiantuntijoita, jotka voivat antaa asiantuntijakommentteja ja taustoitusta eri aiheisiin.

– GDS2022-kyselyä varten on laadittu julkista keskustelua ja mediaa varten useita blogikirjoituksia. Keskustelemme mielellämme siitä, kuinka tuloksiamme voidaan käyttää päihdepolitiikan parantamiseen ja päihteisiin liittyvien riskien vähentämiseen, sanoo Global Drug Survey Suomen maakoordinaattori Aleksi Hupli.

Yhteiskuntatieteiden tohtori ja GDS:n Suomen maakoordinaattori
Aleksi Hupli
aleksihupli@gmail.com

Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto (EPT-verkosto) kokoaa yhteen 58 Suomen merkittävintä ehkäisevän päihdetyön asiantuntijajärjestöä.

Alkoholittomuus voi tuntua vapauttavalta – raitistelu on kasvava trendi16.12.2021 09:40:24 EET | Tiedote

Tammikuussa 2022 käyntiin pyörähtävä Tipaton tammikuu -kampanja kannustaa pohtimaan omia alkoholin käyttöön liittyviä tottumuksia. Kampanjan yhteistyökumppanina ensi tammikuussa on muun muassa sosiaalisessa mediassa suosiota niittävä Darravapaa. Darravapaa on Laura Wathénin ja Katri Ylisen perustama yhteisö, joka rohkaisee kyseenalaistamaan alkoholinormatiivista yhteiskuntaa. "Alkoholin juominen on edelleen aikuisten välisissä illanvietoissa ja juhlimiskulttuurissa usein normi ja alkoholin pois jättäminen rikkoo tuota normia", sanoo Laura Wathén.