Glögikauden kylmin vinkki: Tänä vuonna glögi nautitaan kylmänä ja ystävän seurassa

Koko Suomen virallinen glögikausi käynnistyy, kun glögit ilmestyvät Alkojen hyllyihin kautta maan. Tänä jouluna glögi maistuu niin kylmänä kuin kuumana. Ja erityisesti ystävän kanssa nautittuna.
Ystävän Glögi Puolukka & Punaherukka

Glögit saapuvat Alkon myymälöihin syyskuun lopussa syksyn pimentyvien ja viilentyvien iltojen vanavedessä. Perinteiseen tapaan glögi nautitaan höyryävän kuumana joulumausteiden kera. Tosin tänä vuonna yhä trendikkäämpää on nauttia glögiä myös kylmänä tai drinkin ainesosana.

”Tänä vuonna tuomme valikoimaan Alkon oman, alkoholittoman Ystävän Glögin. Glögi saa makunsa ja hienon punaisen värinsä suomalaisista upeista marjoistamme puolukoista ja punaherukoista. Pullokoko on 0,5 litraa. Jo nimensä mukaisestikin glögin voi jakaa ja nauttia ystävän kanssa - kylmänä tai kuumana”, kertoo tuoteviestintäpäällikkö, Master of Wine, Taina Vilkuna.

Ei ainoastaan perinteisiä glögimakuja

Perinteiset joulumausteiset punaiset glögit ovat edelleen suosituimpia ja ne muodostavat Alkon myynnistä suurimman osan. Valkoviiniglögit ovat nekin vakiinnuttaneet paikkaansa. Kokeilunhaluisimmille on perinteisten makujen rinnalle noussut modernimman otteen makuja kirsikkakonvehdeista pähkinäsuklaaseen ja cola-aromista pinkkiin kuohuviiniglögiin.

Alko huomioi valikoimassaan myös alkoholittomat vaihtoehdot, vegaaniset glögit sekä luomuvaihtoehdot. Kaikkiaan Alkon valikoimassa on tänä syksynä 23 erilaista glögiä.

”Tämän vuoden glögivalikoimaa alettiin suunnitella jo ennen viime joulua ja tuotevalinnat tehtiin huhtikuun alussa. Kun kevät on parhaimmillaan, tuoksuu meillä maisteluhuoneessa glögi. Virittäydymme tunnelmaan joululauluja soittamalla”, kertoo Vilkuna.

Alkon glögimyynnistä 90 prosenttia tehdään loka-joulukuussa, vaikka muutama glögi löytyykin valikoimasta läpi vuoden.

”Kun sää viilenee ja illat pimenevät, asiakkaat ryhtyvät kyselemään glögien perään. Ja toki, mitä lähemmäs joulua mennään, sitä enemmän on kysyntää”, toteaa Vilkuna.

”Suomalaiset ovat glögikansaa ja glögi kiinnostaa tasaisesti vuodesta toiseen. Viimeiset kymmenen vuotta glögien myynti on ylittänyt miljoona litraa lähes joka vuosi.”

Kun myyntitilastoja tarkastellaan viimeisimmän kymmenen vuoden ajalta, ostetaan eniten glögiä Ahvenanmaalla, Pohjanmaalla, Pohjois-Karjalassa ja Keski-Suomessa.

Omia alkoholitottumuksia kyseenalaistetaan

Kiinnostus alkoholittomia juomia kohtaan on trendi, joka ei näytä laantuvan, päinvastoin. Alkoholittomaan elämäntapaan uteliaisuudella suhtautuva sober curious -ajattelu lisääntyy.

”Sober curious on ajatusmalli, jossa alkoholittomuuteen suhtaudutaan uteliaasti ja omia alkoholitottumuksia kyseenalaistetaan: miksi käytän alkoholia ja mikä rooli sillä on eri tilanteissa”, taustoittaa Vilkuna.

Vilkunan mukaan Ilmiö liittyy vastuulliseen kuluttamiseen ylipäänsä, myös alkoholijuomien käytössä halutaan tehdä tietoisia valintoja.

Viime vuonna Alko myi alkoholittomia juomia 571 000 litraa – melkein lasillisen jokaista suomalaista kohden ja yli kolminkertaisesti esimerkiksi vuoteen 2014 verrattuna.

Ystävän Glögi Puolukka & Punaherukka
Alkoholittoman Ystävän Glögin voi nauttia kylmänä tai kuumana. Ystävän kera.

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 366 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2020 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 57 miljoonaa.