Google ja Yrittäjät kouluttavat pk-yrittäjiä digitalisaatioon

Google ja Suomen Yrittäjät järjestävät digikoulutusta yrittäjille kymmenellä paikkakunnalla. - Riittävät digitaidot ovat tämän päivän yrittäjän henkivakuutus, Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

74 prosentilla suomalaisyrityksistä on verkkosivut, 56 prosentilla sosiaalisen median kanava, 45 prosenttia käyttää pilvipalveluja ja 14 prosentilla on verkkokauppa. Tiedot käyvät ilmi syyskuussa julkaistusta Pk-yritysbarometrista.

- Asiakkaiden tavoittaminen ja palveleminen online-kanavissa on pk-yritystenkin suurin kasvun moottori ja keino uusien liiketoimintamahdollisuuksien luomiselle. Uuden teknologian käyttö on myös usein helppo keino parantaa pk-yritysten kannattavuutta, sillä se on nykyisin helposti saatavilla. Siksi digitaaliset perustaidot ovat jatkuvasti tärkeämpiä, Googlen maajohtaja Antti Järvinen sanoo.

- Tämä ei tarkoita sitä, että kaikkien pitäisi oppia koodaamaan. On tärkeää, että voisimme parantaa ymmärrystä siitä, miten digitaalisuus ja teknologian mahdollisuudet vaikuttaa omaan työhömme ja elinympäristöömme - ymmärryksen kautta muutokseen on helpompi suhtautua positiivisesti ja uusiin mahdollisuuksiin tarttua, Järvinen jatkaa.

Valmis lista yrityksen digikehittämiseen

Googlen ja Suomen Yrittäjien maksuttomassa koulutuksessa käydään läpi käytännönläheisesti yrityksen digiasioita, alkaen tuotekehityksestä ja aina tulosriville asti.
Koulutus sopii yrittäjälle, joka pohtii yrityksen digimarkkinointia tai vaikkapa verkkokaupan perustamista tai kehittämistä. Osallistuminen ei vaadi syvällistä digitaalisen liiketoiminnan tai markkinoinnin osaamista - tärkeintä on halu ymmärtää ja kehittää omaa yritystoimintaa.
Koulutus jakautuu kuuteen eri digitaalisuuden osa-alueeseen. Yrittäjä saa vinkkejä ja tekee käytännön tehtäviä. Koulutuksen jälkeen yrittäjällä on valmis lista yrityksensä digikehittämiseen.

Kouluttajana toimii yrittäjä ja pitkän linjan digiammattilainen Saskia Salomaa.

Koulutukset 10 paikkakunnalla:

• 11.12. Rovaniemi
  • 12.12. Oulu
  • 28.1. Kouvola
  • 29.1. Joensuu
  • 10.2. Jyväskylä
  • 10.2. Tampere
  • 11.2. Turku
  • 17.3. Helsinki
  • 18.3. Espoo
  • 19.3. Hämeenlinna

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 383 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Suomen Yrittäjät ei näe työ- ja elinkeinoministeriön kaavailemaa kansallista yritysvastuulakia tehokkaana ratkaisuna ongelmaan, joka pitää sisällään ihmisoikeuksien toteutumisen tai ympäristöön kohdistuvien haittavaikutusten arvioimista liiketoiminnassa. Mikäli yritysvastuun osalta halutaan luoda velvoittavaa sääntelyä, tulee se toteuttaa EU-tasolla. Vain suomalaisia yrityksiä koskeva sääntely heikentää suomalaisten yritysten kilpailuasemaa eurooppalaisiin verrokkeihin verrattuna.