GOS Consulting Oy

GOS Consulting ja Deutsche Bank kehittivät yhteistyössä uuden rahoitusratkaisun Suomen rahoitusmarkkinoille – Arttuasunnoille 115 miljoonan euron rahoitus.

GOS Consultingin ja Arttuasunnot -konsernin yhteistyö loi mahdollisuuden saada rahoituksen Deutsche Bankilta, joka on yksi maailman suurimmista investointipankeista. Tämän myötä syntyi uusi rahoitusvaihtoehto pitkien korkotukilainojen markkinoille Suomessa. Käytännössä tämä tarkoittaa merkittävää rahoitusvaihtoehtoa kotimaisten pankkien rinnalle merkittävissä rahoitusjärjestelyissä. GOS Consulting toimii haastavien yritysrahoitusratkaisujen järjestelijänä Suomessa. Uuden kansainvälisen toimijan, Deutsche Bankin myötä, tämä tuo lisämahdollisuuksia myös erittäin suuriin rahoitushankkeisiin toimialasta riippumatta.
Marko Nieminen - GOS Consulting

GOS ja Deutsche Bank ovat useamman vuoden keskustelleet ARA markkinoista ja nyt keskustelut ovat konkretisoituneet Arttuasunnot konsernin rahoitustarpeen ratkaisun myötä. Arttuasunnot on yleishyödyllinen toimija, joka rakentaa ja vuokraa palveluntuottajille erityisasumiseen liittyviä kiinteistöjä. Yleishyödyllisen toiminnan luonteen vuoksi rahoitusmarkkina on ajoittain muodostunut haastavaksi isommissa investoinneissa. ”Rahoitusratkaisujen osalta olemme olleet lähtökohtaisesti kuntien varassa. Olemme 11 vuoden aikana kasvaneet erittäin merkittäväksi kansalliseksi toimijaksi (jälleenhankinta-arvo 267,6 milj). Tämä tarkoittaa sitä, että myös rahoitustarpeemme ovat huomattavia, kun kasvamme edelleen ja tuotamme erityisasumisen kiinteistöjä uusille alueille. Tilanne Suomessa yleishyödyllisten toimijoiden rahoittamiseen on kuitenkin epäterve ja näin ollen oli etsittävä muita ratkaisuja. Heti ensimmäinen palaveri GOSsin Marko Niemisen kanssa toi tunteen, että tämä onnistuu”, kertoo Arttuasuntojen toimitusjohtaja Tino Nurmi.

Rahoitusjärjestely on 115 miljoonan euron suuruinen ja pitää sisällään sekä nykyisten lainojen konvertointia että uutta lainakantaa. ”Ensimmäinen uusi kohteemme rakennetaan Helsinkiin. Kyseessä on 45 paikkainen seniorikohde, josta löytyy niin yksiöitä kuin kaksioitakin. Tämä valmistuu jo tämän vuoden aikana. Seuraavista kohteista tiedotamme tuonnempana. Joka tapauksessa erityisasumisen tarve on nykyisellään jo valtava ja edelleen tulevaisuudessa kasvava”, Tino Nurmi avaa. ”Olemme sopineet alustavasti GOSin ja Deutsche Bankin kanssa yhteistyön jatkamisesta uusien rahoitustarpeiden osalta. GOSin palveluiden käyttäminen on meille jatkossakin siis erittäin tärkeää jo ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että oma osaamisemme on rakentamisessa. Oma osaamisemme tai aikamme ei riitä tällaisten rahoitusten järjestämiseen. Olemme erittäin tyytyväisiä GOSilaisten ratkaisukeskeisyyteen ja vahvaan ammattitaitoon, joka mahdollisti ensimmäisenä Suomessa tällaisen rahoitusratkaisun”, Tino kiittelee.

GOS partner Marko Nieminen johtaa yhteistyötä eri pankkien suuntaan. Rahoitusjärjestely oli useammastakin seikasta johtuen poikkeuksellinen ja haastava. ”Olimme tehneet useita onnistuneita rahoitusjärjestelyjä Arttuasunnoille jo aikaisemmin kotimaisten rahoittajien kautta. Uusi järjestely oli kuitenkin kokonaisuutena ja tulevaisuus huomioiden niin mittava, että kotimaisten rahoittajien rinnalle haluttiin myös uusia vaihtoehtoja. Gos avasi keskustelut Deutche Bankin kanssa joka kiinnostui hankkeesta. Pala palalta alettiin rakentaa rahoituskokonaisuutta hyödyntäen Gossin itse kehittämiä analyysi-, mallinnus- sekä rahoitusalustatyökaluja. GOS suunnitteli rahoitusratkaisun sekä tuotti rahoitusmateriaalin yhdessä Arttuasuntojen erittäin osaavan henkilökunnan kanssa. Tämän jälkeen hanke esiteltiin Deutsche Bankin vastuuhenkilöille”, Marko Nieminen kertoo.

Suomessa on aikaisemmin totuttu siihen, että kotimaiset pankit toimivat rahoittajina tiettyjen raamien mukaan. Uusien ratkaisujen rakentaminen voi olla työlästä, erityisesti kun osapuolia on useita. Kun mukana on myös valtio, niin asiat vaativat viranomaismietintää sekä paljon juridiikkaa ja lausuntoja. ”Kyseessä on pitkä 40-vuotinen korkotukilaina, joka jo sinänsä kuulostaa poikkeukselliselta. Näissä lainoissa on erikseen valtion täytetakaus, jolloin tämän hankkeen osalta aikaa kului kokonaisuudessa tavallista enemmän, koska rahoitusjärjestelyn mahdollistamiseksi oli luonnollisesti valmisteltava ja saatava useampia viranomaispäätöksiä. Arttuasuntojen kanssa pidetystä ensimmäisestä palaverista aikaa tähän pilottiin meni kaiken kaikkiaan lähes kaksi vuotta, jatkuvasti asiaa edistäen”, Marko taustoittaa.

Nyt tilanne on se, että ratkaisut on löydetty ja rahoitusjärjestelyn ensimmäinen vaihe on tehty. Tulevaisuudessa vastaavan tyyppiset rahoitusjärjestelyt pystytään hoitamaan GOSin ja eri rahoituskumppanien yhteistyöllä huomattavasti nopeammin. ”Ensinnäkin on erittäin hienoa, että pystyimme auttamaan Arttuasuntoja tässä, sekä jo aikaisemmissa, rahoitusjärjestelyissä. Tämän vaikutuksesta he pystyvät investoimaan erityisasumisen kiinteistöjen rakentamiseen ja sitä kautta auttamaan ihmisiä. Toisekseen, mieltä lämmittää se, että tämä yhteistyö Deutsche Bankin kanssa on ollut erinomaista ja aina on edetty ratkaisukeskeisesti. Tulemme jatkossakin tekemään yhteistyötä erilaisissa rahoitusjärjestelyissä, toimialasta riippumatta ”, Marko summaa.

”Meille Deutsche Bankissa tämä on kunnia että Arttuasunnot-konserni ja heidän neuvonantaja valitsi meidät rahoituskumppaniksi ja että Suomen valtio vahvisti meidät hyväksyttäväksi lainanantajaksi ARA-asuntosektorille. Sosiaalisesti tuettu asuminen on tärkeä kasvuala Deutsche Bank–konsernille, osana kunnianhimoisia kestävän kehityksen rahoitustavoitteitamme. Näemme itsemme olevan pitkäaikainen ja tärkeä rahoituskumppani ARA-asuntosektorilla nyt ja tulevaisuudessa”, sanoo Matt Sadd, Managing Director Deutsche Bank FIC Financing Team.

GOS Consulting yhteyshenkilöt:
Marko Nieminen – marko.nieminen@gos.fi
Aki Tusa – aki.tusa@gos.fi

Deutsche Bank yhteyshenkilöt:
Patrik Hedberg – patrik.hedberg@db.com
Matt Sadd – matt.sadd@db.com

GOS Consulting Oy
Hallituskatu 13-17 D
90100 Oulu

GOS Consulting on vuonna 2015 perustettu, nopeasti kasvava rahoituksen ja taloushallinnon asiantuntijayritys, jonka toimipisteissä Oulussa, Turussa ja Helsingissä työskentelee tällä hetkellä n. 40 ammattilaista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta GOS Consulting Oy