Gramex aikaistaa 11 miljoonan euron korvaustilityksen koronan takia

Koska muusikoilla ja tuottajilla on suuri rahantarve, Gramex auttaa tilanteessa aikaistamalla korvausten tilitystä.

Gramex pyrkii aikaistamaan tekijänoikeuskorvausten kevättilityksen noin kuukaudella. Koska muusikoilla ja tuottajilla on suuri rahantarve, Gramex jakaa noin 11 miljoonaa euroa korvauksia aikaistetusti.

"Koska korona on vienyt muusikoiden keikkatulot, rahantarve taiteilijaperheissä on suuri", sanoo Gramexin oikeudenhaltijayksikköä vetävä johtaja Tuomas Talonpoika. "Tahdomme auttaa vaikeassa tilanteessa."

Yhteinen päätös

Aikaistaminen on etätöihin siirtyneelle toimistolle iso haaste, ja päätös tehtiin yhdessä.

"Koska korvaukset maksetaan normaalisti noin kuudessa kuukaudessa, kokonaisen kuukauden leikkaaminen pois työajasta on henkilökunnalle iso puserrus, etenkin etätöissä."

"Auttaakseen tässä tilanteessa henkilökuntamme painaa nyt täysillä, ja haluan kiittää heitä tästä", sanoo Talonpoika.

Huhtikuun loppuun mennessä

Gramex jakaa aikaistetulla aikataululla huhtikuun loppuun mennessä yhteensä  noin 11 miljoonaa euroa. Siitä noin 6 miljoonaa tulee kotimaahan ja loppu pääosin muualle Eurooppaan. Korvauksia saa noin 9000 Gramexin omaa asiakasta. Lisäksi osa korvauksista kulkee Gramexin ulkomaisten sisarjärjestöjen kautta.

Korvausten tarkasta maksuviikosta tiedotetaan korvauksen saajille sähköpostilla ja Faceboookissa. Se tapahtuu välittömästi, kun asia varmistuu.

Korvaukset piti alkuperin maksaa 24.5 mennessä. Aikataulun nopeuttamisen mahdollistaa henkilöstön vahvan panoksen ohella viime vuosien kehitystyö ja tulevaisuuteen painottunut suunnittelu.

Etsitään keinoja auttaa

"Gramex kartoittaa jatkuvasti muitakin keinoja, joilla voimme auttaa sekä korvauksia maksavia että saavia asiakkaitamme vaikeassa tilanteessa", sanoo Gramexin toimitusjohtaja Ilmo Laevuo.

"Keinomme ovat rajalliset, mutta teemme sen mitä voimme. Esimerkiksi, Gramex on aiemmin tiedottanut, että taustamusiikkiluvalla saa nyt myös striimata musiikkia omilta kotisivuiltaan. Tällä haluttiin helpottaa palveluiden siirtämistä verkkoon."

Mediayhteydenotot: +358 50 518 9894http://www.gramex.fi

Tekijänoikeusjärjestö Gramex edustaa esittäviä taiteilijoita ja äänitetuottajia. Gramexilla on yli 56 000 asiakassopimusta oikeudenhaltijoiden kanssa sekä Gramexilla noin 31 000 korvauksia maksavaa asiakasta. Gramexilta saa lupia äänitemusiikin ja musiikki-videoiden käyttöön. Koska musiikki tekee hyvää, me tahdomme tehdä musiikin käytön helpoksi. Median yhteydenotot: +358 50 518 9894

Gramexilta vuosikatsaus ja vuosivideo17.6.2020 10:47:38 EESTTiedote

Gramex julkaisi tänään vuosikatsauksensa. Sen rinnalla julkaistiin ensimmäisen kerran myös lyhyt vuosivideo. Voit tutustua näihin tiedotteen lopussa olevasta linkistä. Vuonna 2019 Gramexissa panostettiin erityisesti taloudellisen tehokkuuden ja toiminnan läpinäkyvyyden kehittämiseen sekä kansainväliseen metadatayhteistyöhön. Gramexilla oli vuoden lopussa 56 174 asiakassopimusta oikeudenhaltija-asiakkaiden kanssa ja asiakkaana yli 31 000 musiikkia käyttävää liikepaikkaa. Oikeudenhaltija-asiakassopimusten määrä kasvoi yli kahdella tuhannella. Gramex toimii näiden kahden asiakasryhmänsä välissä palvelevana linkkinä, joka sekä helpottaa musiikin käyttöä että kerää korvauksia palkaksi musiikin ammattilaisille. Kolmannes äänitealan tuloista Gramex-korvauksia kerättiin 23,6 miljoonaa euroa. Tämä on merkittävä tulo musiikkialalle. IFPIn julkaiseman Global Music Report -julkaisun mukaan Gramex-korvaukset ovat liki kolmannes (29,5 %) Suomen koko äänitealan tuloista. Gramexin toiminnan tehokkuude

Gramexilta liki 20 miljoonaa euroa musiikille11.2.2020 12:08:18 EETTiedote

Tekijänoikeusjärjestö Gramex jakoi viime vuonna 19,8 miljoonaa euroa korvauksia musiikille. Tästä meni 9,6 miljoonaa muusikoille ja 10,2 miljoonaa euroa tuottajille. Korvauksia sai suoraan 16 119 Gramexin asiakasta. Lisäksi tehtiin 21 216 maksusuoritusta taiteilijoille ulkomaisten järjestöjen kautta. Musiikkituottajat IFPI:n Global Music Report -julkaisun perusteella Gramex-korvaukset olivat vuonna 2018 vajaa kolmannes Suomen koko äänitealan tuloista. Viime vuodesta näitä lukuja ei vielä ole käsillä, mutta vastaavassa suuruusluokassa liikutaan. Gramex on äänitemusiikin esittäjien ja musiikkituottajien tekijänoikeusjärjestö. Sillä on yli 56 000 asiakassopimusta edustamiensa oikeudenhaltijoiden kanssa ja noin 31 000 musiikin käyttäjäasiakasta. Gramex kerää korvauksia äänitemusiikin käytöstä mm. sähköisessä mediassa sekä kauppojen, ravintoloiden ja asiakastilojen taustamusiikkina.