Gramex isännöi tekijänoikeusjärjestöjen kansainvälisen liiton kokousta

Esittäviä taiteilijoita edustavien tekijänoikeusjärjestöjen kansainvälinen järjestö SCAPR pitää tällä viikolla kokouksensa Helsingissä tekijänoikeusjärjestö Gramexin vieraana.

SCAPR (Societies' Council for the Collective Management of Performers' Rights) on voittoa tavoittelematon kansainvälinen organisaatio, jonka toimisto on Brysselissä. SCAPR edustaa 62 tekijänoikeusjärjestöä 45 maasta. Mukana on sekä pelkästään muusikoita edustavia järjestöjä että Gramexin kaltaisia järjestöjä, jotka edustavat sekä taiteilijoita että tuottajia.

Toimiessaan kansainvälisenä foorumina esittäviä taiteilijoita edustavien tekijänoikeusjärjestöjen yhteistyölle SCAPR pyrkii kehittämään rajat ylittävää tiedon ja korvausten kulkua.

SCAPRin kokouksissa eri maiden edustajat työskentelevät neljässä työryhmässä, joista yksi käsittelee lähinnä tekijänoikeushallinnoinnin kansainvälisiä ulottuvuuksia, toinen korvaushallinnon IT-järjestelmiä, kolmas lainsäädäntökysymyksiä ja neljäs kehittyvien maiden tekijänoikeushallinnon kehittämisen tukemista. Lisäksi pidetään SCAPRin hallituksen kokous ja järjestöjen edustajat käyvät myös vapaamuotoisesti läpi yhteisiä asioita.

Tärkeimpiä kysymyksiä tämän viikon kokouksissa on kahden yhteisen kansainvälisen tietokannan vuosia jatkunut kehittämistyö (ns. International Performers Database IPD ja Virtual Recording Data Base VRDB).

”Pidän yhteisten äänite- ja oikeudenhaltijatietokantojen kehittämistä ratkaisevan tärkeänä siksi, että globalisoituvassa maailmassa datan määrä kasvaa koko ajan ja näin voimme parantaa korvausten tarkkaa ja tehokasta tilittämistä ja korvaushallinnon kulujen hallintaa ”, sanoo Gramexin toimitusjohtaja Ilmo Laevuo.

SCAPRin toimitusjohtaja Rémy Desrosiers pitää Helsingin kokousta merkittävänä.

“Odotamme Helsingin työryhmäkokouksiin noin 65 edustajaa 40 jäsenjärjestöstä. On suuri ilo olla vieraana Gramexin luona. Gramex kuuluu aktiivisimpiin jäseniimme ja se on hiljattain liittynyt hyvällä menestyksellä VRDB-tietokantaamme,” sanoo Desrosiers. ”Tämän lisäksi meillä on mahdollisuus juhlistaa Gramexin 50-vuotisjuhlaa ja Muusikkojen liiton 100-vuotisjuhlaa”

_ _ _

Lisätietoa SCAPRista: http://www.scapr.org/what-scapr

Lisätietoa IPD- ja VRDB-hankkeista: http://www.scapr.org/ipd

Muusikkojen ja musiikkituottajien tekijänoikeusjärjestö.Gramex edustaa esittäviä taiteilijoita ja äänitetuottajia. Gramexilla on yli 47 000 taiteilija- ja yli 15 000 tuottaja-asiakkuutta sekä noin 31 000 korvauksia maksavaa asiakasta. Gramexilta saa lupia äänitemusiikin ja musiikki-videoiden käyttöön. Koska musiikki tekee hyvää, Gramex tahtoo tehdä musiikin käytön helpoksi.

Gramexin viestintäjohtaja Lauri Kairasta Suomen elokuvasäätiön hallituksen puheenjohtaja4.1.2017 15:59Tiedote

Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen on nimennyt Gramexin viestintäjohtaja, OTK Lauri Kairan Suomen elokuvasäätiön hallituksen puheenjohtajaksi.  Kaira seuraa tehtävässä kuusivuotisen kautensa päättänyttä Georg Dolivoa. Kaira on tekijänoikeusjärjestö Gramex ry:n viestintäjohtaja ja koulutukseltaan lakimies. Lisäksi hän on yhteistyöprojektin perustamisesta lähtien vastannut Luovan työn tekijät ja yrittäjät Lyhty -projektin edunvalvonnasta. Elokuvasäätiön hallituksen tehtävänä on mm. päättää säätiön strategiasta ja toimintaperiaatteista sekä valvoa säätiön hallintoa. Opetus- ja kulttuuriministeriö nimittää säätiön hallituksen jäsenet kolme kalenterivuotta kestäväksi kaudeksi. Jäsenet voidaan nimetä korkeintaan kahdeksi perättäiseksi toimikaudeksi. Kaira nimettiin säätiön hallituksen jäseneksi vuosi sitten.