Gramex jakoi 13 miljoonaa muusikoille ja tuottajille

Gramex jakoi eilen 13 miljoonaa euroa muusikoille ja tuottajille. Summa on Gramexin historian suurin yksittäisessä tilityksessä maksettu korvausmäärä.

Gramexin tilitysjärjestelmän uudistus etenee ja Gramexin kesätilitys voitiin nyt tehdä noin kuukautta aiemmin kuin viime vuonna, jolloin järjestelmä oli sisäänajovaiheessa.

Tilitysjärjestelmän uudistuksella tähdätään mm. siihen, että Gramex pystyy jakamaan korvauksia jopa puoli vuotta aiempaa nopeammin.  Tämä näkyy jo tänä vuonna: vuoden alussa kerättyjä esityskorvauksia päästään jakamaan jo tämän vuoden joulukuussa.

Myös ulkomaiset oikeudenhaltijat saivat korvauksia jo kesätilityksessä loppuvuoden sijaan. Tämänkin takana on uusi Apollo-asiakkuudenhallintajärjestelmä.

Nyt tilitettiin korvauksia, jotka on kerätty valtaosin vuonna 2017. Mukana on myös korvauksia vuodesta 2015 lähtien.

Lisätiedot:

Lauri Kaira
puh 0400 503 554

Tekijänoikeusjärjestö Gramex edustaa esittäviä taiteilijoita ja äänitteiden tuottajia. Gramexilla on noin 52 000 asiakassopimusta muusikoiden ja äänitetuottajien kanssa sekä yli 31 000 korvauksia maksavaa asiakasta. Gramex-korvauksia kerätään äänitemusiikin ja musiikkivideoiden käytöstä.

Gramex jakoi ennätykselliset 22 miljoonaa euroa korvauksia27.2.2019 13:02:05 EETUutinen

Gramex jakoi viime vuonna korvauksia ennätykselliset 22 miljoonaa euroa. Tästä 10,3 miljoonaa meni taiteilijoille ja 11,7 miljoonaa tuottajille. Summa oli ennätyksellisen suuri osin siksi, että Gramex pääsi nyt ensimmäisen kerran jakamaan saman vuoden aikana kerättyjä korvauksia. Mittava tilitysjärjestelmän uudistus mahdollisti sen, että joulukuun tilityksessä voitiin jakaa noin 6,2 miljoonan verran alkuvuonna 2018 kerättyjä korvauksia. 13,9 miljoonaa euroa oli kerätty vuonna 2017 ja loput vuosina 2013-2016. Suurimmat kertymät tulivat seuraavista lähteistä: 10,2 miljoonaa euroa oli kertynyt mediakäytöstä, 8,5 miljoonaa euroa taustamusiikista, 1,3 miljoonaa hyvitysmaksuja ja 0,9 miljoonaa ulkomailta. Gramex on esittävien taiteilijoiden ja äänitetuottajien tekijänoikeusjärjestö, joka myöntää käyttölupia ja kerää korvauksia äänitteiden ja musiikkivideoiden käytöstä. Gramexilla on yhteensä 54 000 asiakassopimusta muusikoiden ja tuottajien kanssa ja sillä on noin 31 000 musiikkia käyttävää