Gramex jakoi 13 miljoonaa muusikoille ja tuottajille

Gramex jakoi eilen 13 miljoonaa euroa muusikoille ja tuottajille. Summa on Gramexin historian suurin yksittäisessä tilityksessä maksettu korvausmäärä.

Gramexin tilitysjärjestelmän uudistus etenee ja Gramexin kesätilitys voitiin nyt tehdä noin kuukautta aiemmin kuin viime vuonna, jolloin järjestelmä oli sisäänajovaiheessa.

Tilitysjärjestelmän uudistuksella tähdätään mm. siihen, että Gramex pystyy jakamaan korvauksia jopa puoli vuotta aiempaa nopeammin.  Tämä näkyy jo tänä vuonna: vuoden alussa kerättyjä esityskorvauksia päästään jakamaan jo tämän vuoden joulukuussa.

Myös ulkomaiset oikeudenhaltijat saivat korvauksia jo kesätilityksessä loppuvuoden sijaan. Tämänkin takana on uusi Apollo-asiakkuudenhallintajärjestelmä.

Nyt tilitettiin korvauksia, jotka on kerätty valtaosin vuonna 2017. Mukana on myös korvauksia vuodesta 2015 lähtien.

Lisätiedot:

Lauri Kaira
puh 0400 503 554

Tekijänoikeusjärjestö Gramex edustaa esittäviä taiteilijoita ja äänitteiden tuottajia. Gramexilla on noin 52 000 asiakassopimusta muusikoiden ja äänitetuottajien kanssa sekä yli 31 000 korvauksia maksavaa asiakasta. Gramex-korvauksia kerätään äänitemusiikin ja musiikkivideoiden käytöstä.