Gramex jakoi 8,2 miljoonaa euroa korvauksia

Mukana ennätysmäärä ulkomailta kertyneitä korvauksia.

Gramex jakoi  tänään 8,2 miljoonaa euroa korvauksia. Tästä  noin puolet meni taiteilijoille ja puolet tuottajille. Korvauksia sai noin 11 000 kotimaista oikeudenhaltijaa. Lisäksi korvauksia meni ulkomaisten tekijänoikeusjärjestöjen kautta ulkomaisille oikeudenhaltijoille.

Kyse on Gramexin kevättilityksestä, jossa jaetaan pääasiassa taustamusiikin käytöstä sekä median musiikinkäytöstä kerättyjä korvauksia. Lisäksi mukana oli ulkomailta saatuja korvauksia,  joita oli tällä kertaa enemmän kuin koskaan aikaisemmin eli liki miljoona euroa.

Nyt tilitettiin  pääosin vuoden 2020 jälkimmäisellä puoliskolla kerättyjä korvauksia. Uuden Apollo-tilitysjärjestelmän ansiosta Gramex pystyy tilittämään korvauksia selvästi aiempaa nopeammin.

Suurimmat korvauserät olivat  3 miljoonaa euroa taustamusiikista,  2,8 miljoonaa euroa  radio- ja tv-käytöstä, 0,9 miljoonaa euroa ulkomaisilta järjestöiltä,  0,8 miljoonaa euroa internet- ja tietoverkkokäytöstä sekä 0,6 miljoonaa euroa ääni- ja kuvatallenteista.

Musiikin Satama / Keilasatama 2 A

Mediayhteydenotot: +358 50 518 9894https://www.gramex.fi
Musiikin Satama
Keilasatama 2 A