Gramex jakoi noin 7 miljoonaa euroa korvauksia

Noin 9000 kotimaista muusikkoa ja tuottajaa sai korvauksia Gramexin joulutilityksessä.

Tekijänoikeusjärjestö Gramex jakoi  tänään noin 7 miljoonaa euroa korvauksia muusikoille ja tuottajille. Tästä meni noin puolet tuottajille ja puolet muusikoille.

Korvauksia sai noin 9000 Gramexin edustamaa kotimaista oikeudenhaltijaa.

Kyseessä on Gramexin joulutilitys. Se sisältää pääsääntöisesti korvauksia radiosoitosta (1-6/2020), taustamusiikkikorvauksia (1-6/2020), muusikoiden verkkotallennuskorvauksia livetallennuksista ja Ylen kopiointitapahtumia sekä Gramexin vastaanottamia korvauksia ulkomailta.

Seuraava tilitys tapahtuu keväällä 2021, jolloin jaetaan mm. vuoden 2020 loppupuoliskolla (7-12 kk) kerättyjä korvauksia.

Musiikin Satama / Keilasatama 2 A

Mediayhteydenotot: +358 50 518 9894https://www.gramex.fi

Tekijänoikeusjärjestö Gramex edustaa esittäviä taiteilijoita ja äänitetuottajia. Gramexilla on noin 58 000 asiakassopimusta oikeudenhaltijoiden kanssa sekä noin 31 000 korvauksia maksavaa asiakasta. Gramexilta saa lupia äänitemusiikin ja musiikki-videoiden käyttöön. Koska musiikki tekee hyvää, me tahdomme tehdä musiikin käytön helpoksi. Median yhteydenotot: +358 50 518 9894.

Gramexilta vuosikatsaus ja vuosivideo17.6.2020 10:47:38 EEST | Tiedote

Gramex julkaisi tänään vuosikatsauksensa. Sen rinnalla julkaistiin ensimmäisen kerran myös lyhyt vuosivideo. Voit tutustua näihin tiedotteen lopussa olevasta linkistä. Vuonna 2019 Gramexissa panostettiin erityisesti taloudellisen tehokkuuden ja toiminnan läpinäkyvyyden kehittämiseen sekä kansainväliseen metadatayhteistyöhön. Gramexilla oli vuoden lopussa 56 174 asiakassopimusta oikeudenhaltija-asiakkaiden kanssa ja asiakkaana yli 31 000 musiikkia käyttävää liikepaikkaa. Oikeudenhaltija-asiakassopimusten määrä kasvoi yli kahdella tuhannella. Gramex toimii näiden kahden asiakasryhmänsä välissä palvelevana linkkinä, joka sekä helpottaa musiikin käyttöä että kerää korvauksia palkaksi musiikin ammattilaisille. Kolmannes äänitealan tuloista Gramex-korvauksia kerättiin 23,6 miljoonaa euroa. Tämä on merkittävä tulo musiikkialalle. IFPIn julkaiseman Global Music Report -julkaisun mukaan Gramex-korvaukset ovat liki kolmannes (29,5 %) Suomen koko äänitealan tuloista. Gramexin toiminnan tehokkuude