Gramex jakoi vajaa kolme miljoonaa euroa

Gramexin kehittämä tilitysjärjestelmä on myyty jo viidelle ulkomaiselle tekijänoikeusjärjestölle.

Tekijänoikeusjärjestö Gramex jakoi tänään 2,75 miljoonaa euroa korvauksia muusikoille ja tuottajille. Korvauksia sai runsas 7000 Gramexin edustamaa oikeudenhaltijaa.

Kyseessä on Gramexin syystilitys. Se sisältää pääsääntöisesti tallennekorvauksia ja taustamusiikkikorvauksia vuodelta 2018 sekä Gramexin vastaanottamia korvauksia ulkomailta.

Seuraava tilitys tapahtuu joulukuussa, jolloin jaetaan jo tämän vuoden alkupuoliskolla (1-6 kk) kerättyjä korvauksia.

Lopullisen korvaustilityksen tekeminen taiteilijoille jo keruuvuonna on harvinaista Gramexin ulkomaisten sisarjärjestöjen keskuudessa. Gramex pystyy tekemään tämän, koska sen itävaltalaisen BiConcepts-yhtiön kanssa kehittämä Apollo-tilitysjärjestelmä mahdollistaa aiempaa nopeamman tilitysvauhdin. Korvaukset jaetaan nykyisin jopa kaksi kertaa aiempaa nopeammin.

Gramexin kehittämä tilitysjärjestelmä on niin edistynyt, että sitä ostetaan nyt muihin tekijänoikeusjärjestöihin. Se on myyty jo viiteen ulkomaiseen tekijänoikeusjärjestöön ja lisäksi myyntineuvottelut ovat kesken kolmen muun järjestön kanssa.

Gramex on esittävien taiteilijoiden ja äänitetuottajien tekijänoikeusjärjestö. Gramexilla on yli 54 000 asiakassopimusta muusikoiden ja tuottajien kanssa ja yli 31 000 korvauksia maksavaa asiakasta. Gramexilta saa lupia äänitemusiikin ja musiikkivideoiden käyttöön.

Viime vuonna Gramex jakoi 22 miljoonaa korvauksia. Korvauksia sai 13 561 Gramexin suoraa asiakasta ja sen lisäksi tehtiin yli 20 000 muusikkotilitystä ulkomaisten sisarjärjestöjen kautta.

Tekijänoikeusjärjestö Gramex edustaa esittäviä taiteilijoita ja äänitetuottajia. Gramexilla on yli 54 000 asiakassopimusta oikeudenhaltijoiden kanssa sekä Gramexilla noin 31 000 korvauksia maksavaa asiakasta. Gramexilta saa lupia äänitemusiikin ja musiikki-videoiden käyttöön. Koska musiikki tekee hyvää, me tahdomme tehdä musiikin käytön helpoksi. PUH: (09) 42827488.

Gramex jakoi ennätykselliset 22 miljoonaa euroa korvauksia27.2.2019 13:02:05 EETUutinen

Gramex jakoi viime vuonna korvauksia ennätykselliset 22 miljoonaa euroa. Tästä 10,3 miljoonaa meni taiteilijoille ja 11,7 miljoonaa tuottajille. Summa oli ennätyksellisen suuri osin siksi, että Gramex pääsi nyt ensimmäisen kerran jakamaan saman vuoden aikana kerättyjä korvauksia. Mittava tilitysjärjestelmän uudistus mahdollisti sen, että joulukuun tilityksessä voitiin jakaa noin 6,2 miljoonan verran alkuvuonna 2018 kerättyjä korvauksia. 13,9 miljoonaa euroa oli kerätty vuonna 2017 ja loput vuosina 2013-2016. Suurimmat kertymät tulivat seuraavista lähteistä: 10,2 miljoonaa euroa oli kertynyt mediakäytöstä, 8,5 miljoonaa euroa taustamusiikista, 1,3 miljoonaa hyvitysmaksuja ja 0,9 miljoonaa ulkomailta. Gramex on esittävien taiteilijoiden ja äänitetuottajien tekijänoikeusjärjestö, joka myöntää käyttölupia ja kerää korvauksia äänitteiden ja musiikkivideoiden käytöstä. Gramexilla on yhteensä 54 000 asiakassopimusta muusikoiden ja tuottajien kanssa ja sillä on noin 31 000 musiikkia käyttävää