Gramex jakoi vajaa kolme miljoonaa euroa

Gramexin kehittämä tilitysjärjestelmä on myyty jo viidelle ulkomaiselle tekijänoikeusjärjestölle.

Tekijänoikeusjärjestö Gramex jakoi tänään 2,75 miljoonaa euroa korvauksia muusikoille ja tuottajille. Korvauksia sai runsas 7000 Gramexin edustamaa oikeudenhaltijaa.

Kyseessä on Gramexin syystilitys. Se sisältää pääsääntöisesti tallennekorvauksia ja taustamusiikkikorvauksia vuodelta 2018 sekä Gramexin vastaanottamia korvauksia ulkomailta.

Seuraava tilitys tapahtuu joulukuussa, jolloin jaetaan jo tämän vuoden alkupuoliskolla (1-6 kk) kerättyjä korvauksia.

Lopullisen korvaustilityksen tekeminen taiteilijoille jo keruuvuonna on harvinaista Gramexin ulkomaisten sisarjärjestöjen keskuudessa. Gramex pystyy tekemään tämän, koska sen itävaltalaisen BiConcepts-yhtiön kanssa kehittämä Apollo-tilitysjärjestelmä mahdollistaa aiempaa nopeamman tilitysvauhdin. Korvaukset jaetaan nykyisin jopa kaksi kertaa aiempaa nopeammin.

Gramexin kehittämä tilitysjärjestelmä on niin edistynyt, että sitä ostetaan nyt muihin tekijänoikeusjärjestöihin. Se on myyty jo viiteen ulkomaiseen tekijänoikeusjärjestöön ja lisäksi myyntineuvottelut ovat kesken kolmen muun järjestön kanssa.

Gramex on esittävien taiteilijoiden ja äänitetuottajien tekijänoikeusjärjestö. Gramexilla on yli 54 000 asiakassopimusta muusikoiden ja tuottajien kanssa ja yli 31 000 korvauksia maksavaa asiakasta. Gramexilta saa lupia äänitemusiikin ja musiikkivideoiden käyttöön.

Viime vuonna Gramex jakoi 22 miljoonaa korvauksia. Korvauksia sai 13 561 Gramexin suoraa asiakasta ja sen lisäksi tehtiin yli 20 000 muusikkotilitystä ulkomaisten sisarjärjestöjen kautta.

Mediayhteydenotot: +358 50 518 9894http://www.gramex.fi

Tekijänoikeusjärjestö Gramex edustaa esittäviä taiteilijoita ja äänitetuottajia. Gramexilla on yli 56 000 asiakassopimusta oikeudenhaltijoiden kanssa sekä Gramexilla noin 31 000 korvauksia maksavaa asiakasta. Gramexilta saa lupia äänitemusiikin ja musiikki-videoiden käyttöön. Koska musiikki tekee hyvää, me tahdomme tehdä musiikin käytön helpoksi. Median yhteydenotot: +358 50 518 9894

Gramexilta vuosikatsaus ja vuosivideo17.6.2020 10:47:38 EESTTiedote

Gramex julkaisi tänään vuosikatsauksensa. Sen rinnalla julkaistiin ensimmäisen kerran myös lyhyt vuosivideo. Voit tutustua näihin tiedotteen lopussa olevasta linkistä. Vuonna 2019 Gramexissa panostettiin erityisesti taloudellisen tehokkuuden ja toiminnan läpinäkyvyyden kehittämiseen sekä kansainväliseen metadatayhteistyöhön. Gramexilla oli vuoden lopussa 56 174 asiakassopimusta oikeudenhaltija-asiakkaiden kanssa ja asiakkaana yli 31 000 musiikkia käyttävää liikepaikkaa. Oikeudenhaltija-asiakassopimusten määrä kasvoi yli kahdella tuhannella. Gramex toimii näiden kahden asiakasryhmänsä välissä palvelevana linkkinä, joka sekä helpottaa musiikin käyttöä että kerää korvauksia palkaksi musiikin ammattilaisille. Kolmannes äänitealan tuloista Gramex-korvauksia kerättiin 23,6 miljoonaa euroa. Tämä on merkittävä tulo musiikkialalle. IFPIn julkaiseman Global Music Report -julkaisun mukaan Gramex-korvaukset ovat liki kolmannes (29,5 %) Suomen koko äänitealan tuloista. Gramexin toiminnan tehokkuude

Gramexilta liki 20 miljoonaa euroa musiikille11.2.2020 12:08:18 EETTiedote

Tekijänoikeusjärjestö Gramex jakoi viime vuonna 19,8 miljoonaa euroa korvauksia musiikille. Tästä meni 9,6 miljoonaa muusikoille ja 10,2 miljoonaa euroa tuottajille. Korvauksia sai suoraan 16 119 Gramexin asiakasta. Lisäksi tehtiin 21 216 maksusuoritusta taiteilijoille ulkomaisten järjestöjen kautta. Musiikkituottajat IFPI:n Global Music Report -julkaisun perusteella Gramex-korvaukset olivat vuonna 2018 vajaa kolmannes Suomen koko äänitealan tuloista. Viime vuodesta näitä lukuja ei vielä ole käsillä, mutta vastaavassa suuruusluokassa liikutaan. Gramex on äänitemusiikin esittäjien ja musiikkituottajien tekijänoikeusjärjestö. Sillä on yli 56 000 asiakassopimusta edustamiensa oikeudenhaltijoiden kanssa ja noin 31 000 musiikin käyttäjäasiakasta. Gramex kerää korvauksia äänitemusiikin käytöstä mm. sähköisessä mediassa sekä kauppojen, ravintoloiden ja asiakastilojen taustamusiikkina.