Gramex-korvauksia kertyi ennätysmäärä 24,4 miljoonaa euroa

Gramexin vuosikatsauksen mukaan Gramex-korvauksia kertyi 24,4 miljoonaa euroa vuonna 2016.

Vuonna 2016 Gramex-korvauksia kertyi 24,4 miljoonaa euroa. Se on enemmän kuin koskaan aikaisemmin.

Äänitemusiikin julkisen esittämisen esitys- ja tallennuskorvauksia kertyi 9,7 miljoonaa euroa, medialisensointi-korvauksia 11,2 miljoonaa euroa, yksityisen kopioinnin hyvitystä 3,1 miljoonaa euroa ja ulkomaisia korvauksia 0,4 miljoonaa euroa.

Muunmuassa nämä tiedot ilmenevät Gramexin tänään julkistamasta vuoden 2016 vuosikatsauksesta.

Vuoden 2016 korvauskertymässä on mukana noin 2,1 miljoonaa taannehtivasti tullutta yksityisen kopioinnin hyvitystä ja uutta verkkotallennuskorvausta vuodelta 2015.

Vuonna 2015 korvauksia kertyi 20,3 miljoonaa euroa. Tähän sisältyi vastaavalla tavalla noin 0,7 miljoonaa euroa sitä edeltävältä vuodelta taannehtivasti tullutta hyvitysmaksua.

Gramex on muusikkoja ja äänitemusiikkituottajia edustava tekijänoikeusjärjestö, joka myöntää lupia ja kerää korvauksia äänitemusiikin ja musiikkivideoiden käyttöön. Vuoden 2016 lopussa Gramexilla oli hoidossaan noin 63 000 oikeudenhaltija-asiakkuutta sekä 31 000 musiikin käyttäjäasiakasta.

Gramex-korvaukset tilitetään korvauksensaajille valtaosin keräämistä seuraavana vuonna, yksilöllisesti musiikin käyttömäärien mukaisesti.

Lisätietoja:

Gramexin vuosikatsaus 2016 postitettiin toimituksille torstaina. Se  on liitteenä ja linkin kautta luettavissa ohessa.

Viestintäjohtaja Lauri Kaira

Sähköposti: lauri.kaira@gramex.fi

Muusikkojen ja musiikkituottajien tekijänoikeusjärjestö.Gramex edustaa esittäviä taiteilijoita ja äänitetuottajia. Gramexilla on yli 47 000 taiteilija- ja yli 15 000 tuottaja-asiakkuutta sekä noin 31 000 korvauksia maksavaa asiakasta. Gramexilta saa lupia äänitemusiikin ja musiikki-videoiden käyttöön. Koska musiikki tekee hyvää, Gramex tahtoo tehdä musiikin käytön helpoksi.

Gramexin viestintäjohtaja Lauri Kairasta Suomen elokuvasäätiön hallituksen puheenjohtaja4.1.2017 15:59Tiedote

Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen on nimennyt Gramexin viestintäjohtaja, OTK Lauri Kairan Suomen elokuvasäätiön hallituksen puheenjohtajaksi.  Kaira seuraa tehtävässä kuusivuotisen kautensa päättänyttä Georg Dolivoa. Kaira on tekijänoikeusjärjestö Gramex ry:n viestintäjohtaja ja koulutukseltaan lakimies. Lisäksi hän on yhteistyöprojektin perustamisesta lähtien vastannut Luovan työn tekijät ja yrittäjät Lyhty -projektin edunvalvonnasta. Elokuvasäätiön hallituksen tehtävänä on mm. päättää säätiön strategiasta ja toimintaperiaatteista sekä valvoa säätiön hallintoa. Opetus- ja kulttuuriministeriö nimittää säätiön hallituksen jäsenet kolme kalenterivuotta kestäväksi kaudeksi. Jäsenet voidaan nimetä korkeintaan kahdeksi perättäiseksi toimikaudeksi. Kaira nimettiin säätiön hallituksen jäseneksi vuosi sitten.

Stefan Kajanus GT Musiikkiluvat Oy:n toimitusjohtajaksi25.4.2016 09:00Tiedote

GT Musiikkiluvat Oy Stefan Kajanus GT Musiikkiluvat Oy:n toimitusjohtajaksi KTM Stefan Kajanus on nimitetty Gramexin ja Teoston yhteisyrityksen GT Musiikkiluvat Oy:n toimitusjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässä 16.5. Stefan Kajanus (44) on toiminut viimeiset 14 vuotta media- ja kustannusaloilla johtotehtävissä. Hän on toiminut mm. Monster.fi:n toimitusjohtajana, Kauppalehden mediamyynnin johtajana, Etuovi.com:n myyntijohtajana sekä Schildts & Söderströmsin varatoimitusjohtajana ja myyntijohtajana. Hänellä on pitkä kokemus liiketoiminnan kehittämisestä ja johtamisesta eri ympäristöissä. - Gramexin ja Teoston yhteisen musiikkilupakaupan rakentaminen etenee suunnitellusti ja kasvavalla intensiteetillä. On hienoa, että saimme Stefanin kaltaisen kokeneen johtajan vetämään yhteisyritystä ja luomaan puitteita sen tulevaisuuden menestykselle,sanoo GT Musiikkiluvat Oy:n  hallituksen puheenjohtaja Kim Kuusi. - GT Musiikkiluvat liiketoiminnan johtaminen ja kehittäminen on minulle upea haaste, joss