Gramexilta 15,5 miljoonaa musiikille

Gramex jakoi 15,5 miljoonaa euroa korvauksia esittäville taiteilijoille ja äänitteiden tuottajille.

Gramex jakoi viime vuonna 15,5 miljoonaa euroa korvauksia esittäville taiteilijoille ja tuottajille. Tästä meni 10,1 miljoonaa euroa kotimaisille oikeudenhaltijoille ja 5,4 miljoonaa euroa ulkomaisille oikeudenhaltijoille.

Korvauksia saavia taiteilijoita oli 10 378 ja tuottajia 2 549. Näistä 1 650 sai korvauksia sekä taiteilijoina että tuottajina. Osa oli Gramexin kotimaisia ja osa ulkomaisia asiakkaita.

Lisäksi tehtiin yli 12 000 korvaussuoritusta ulkomaisille taiteilijoille ulkomaisten tekijänoikeusjärjestöjen kautta.

Tämän lisäksi seuraavalle tilikaudelle siirtyi maksuteknisistä syistä 1,1 miljoonan euron korvausten maksu sekä 4,9 miljoonaa euroa lähinnä ulkomaisten äänitteiden korvauksia, joiden oikeudenhaltijatietoja selvitetään.

Gramex on kehittämässä ja nopeuttamassa tilitysjärjestelmäänsä. Tähän asti korvauksia on kerätty ensin koko kalenterivuosi ja vasta sen jälkeen on käynnistetty tilitykset. Ensimmäinen korvauserä on tullut oikeudenhaltijalle seuraavan vuoden kesäkuussa.

Vuodesta 2018 alkaen osa korvauksista jaetaan jo keräysvuoden joulukuussa. Korvausten tilitys nopeutuu siten osin jopa puolella vuodella.

Tekijänoikeusjärjestö Gramex edustaa äänitteillä esiintyviä taiteilijoita ja äänitteiden tuottajia. Se kerää korvauksia ja myöntää käyttölupia äänitemusiikin ja musiikkivideoiden käyttöön.

Gramexilla oli viime vuoden lopussa 52 070 asiakassopimusta taiteilija- ja tuottaja-asiakkaiden kanssa. Lisäksi se edustaa suurta määrää ulkomaisia oikeudenhaltijoita ulkomaisten sisarjärjestöjensä kanssa tekemiensä sopimusten kautta.

Gramex-korvauksia maksetaan muun muassa äänitemusiikin esittämisestä radiossa sekä taustamusiikkina esimerkiksi kaupoissa, ravintoloissa ja asiakastiloissa.

Tekijänoikeusjärjestö Gramex edustaa esittäviä taiteilijoita ja äänitetuottajia. Gramexilla on yli 54 000 asiakassopimusta oikeudenhaltijoiden kanssa sekä Gramexilla noin 31 000 korvauksia maksavaa asiakasta. Gramexilta saa lupia äänitemusiikin ja musiikki-videoiden käyttöön. Koska musiikki tekee hyvää, me tahdomme tehdä musiikin käytön helpoksi. PUH: (09) 42827488.

Gramex jakoi ennätykselliset 22 miljoonaa euroa korvauksia27.2.2019 13:02:05 EETUutinen

Gramex jakoi viime vuonna korvauksia ennätykselliset 22 miljoonaa euroa. Tästä 10,3 miljoonaa meni taiteilijoille ja 11,7 miljoonaa tuottajille. Summa oli ennätyksellisen suuri osin siksi, että Gramex pääsi nyt ensimmäisen kerran jakamaan saman vuoden aikana kerättyjä korvauksia. Mittava tilitysjärjestelmän uudistus mahdollisti sen, että joulukuun tilityksessä voitiin jakaa noin 6,2 miljoonan verran alkuvuonna 2018 kerättyjä korvauksia. 13,9 miljoonaa euroa oli kerätty vuonna 2017 ja loput vuosina 2013-2016. Suurimmat kertymät tulivat seuraavista lähteistä: 10,2 miljoonaa euroa oli kertynyt mediakäytöstä, 8,5 miljoonaa euroa taustamusiikista, 1,3 miljoonaa hyvitysmaksuja ja 0,9 miljoonaa ulkomailta. Gramex on esittävien taiteilijoiden ja äänitetuottajien tekijänoikeusjärjestö, joka myöntää käyttölupia ja kerää korvauksia äänitteiden ja musiikkivideoiden käytöstä. Gramexilla on yhteensä 54 000 asiakassopimusta muusikoiden ja tuottajien kanssa ja sillä on noin 31 000 musiikkia käyttävää