Gramexilta liki 18 miljoonaa musiikille

Tiedote 20.3.2017. Gramex jakoi vuonna 2016 korvauksia 17,8 miljoonaa euroa. Kotimaiselle musiikille tästä meni noin 10,4 miljoonaa ja ulkomaiselle 7,4 miljoonaa euroa.

Korvauksia sai noin 11 900 Gramexin omaa taiteilija-asiakasta ja noin 3 300 tuottaja-asiakasta. Lisäksi ulkomaisten tekijänoikeusjärjestöjen taiteilija-asiakkaille tehtiin noin 30 000 muusikkotilitystä  eri vuosilta.

Yksilölliset korvaussummat vaihtelevat suuresti, koska ne perustuvat  musiikkikappaleiden käyttömääriin. Gramexin omien taiteilija-asiakkaiden keskikorvaus oli 446 euroa ja tuottajien 2 940 euroa vuodessa. Tuottajien keskikorvaukset ovat suurempia, koska muusikkoja on äänilevyllä yleensä useampia, mutta tuottajia useimmiten yksi. Ulkomaisten järjestöjen taiteilija-asiakkaiden maksusuoritusten keskiarvo oli 90 euroa.

Tekijänoikeusjärjestö Gramex edustaa äänitteillä esiintyviä taiteilijoita ja äänitteiden tuottajia. Se kerää korvauksia ja myöntää käyttölupia äänitemusiikin ja musiikkivideoiden käyttöön.

Gramexilla oli viime vuoden lopussa noin 63 000 asiakassopimusta taiteilija- ja tuottaja-asiakkaiden kanssa. Lisäksi se edustaa suurta määrää ulkomaisia oikeudenhaltijoita ulkomaisten sisarjärjestöjensä kanssa tekemiensä sopimusten kautta. Gramex-korvauksia maksetaan muun muassa äänitemusiikin esittämisestä radiossa sekä taustamusiikkina esimerkiksi kaupoissa,  ravintoloissa  ja asiakastiloissa.

Lisätietoja: viestintäjohtaja Lauri Kaira, puh  0400 503554

Musiikin Satama / Keilasatama 2 A

Mediayhteydenotot: +358 50 325 10 73https://www.gramex.fi

Gramex on äänitemusiikin esittäjien ja tuottajien tekijänoikeusjärjestö. Teemme töitä, jotta äänitteillä esiintyvät muusikot ja tuottajat saisivat työstään korvauksen ja jotta yritykset ja organisaatiot voivat hyödyntää musiikkia helposti, arvoa tuottavasti ja vastuullisesti. Meillä on yli 60 000 asiakassopimusta musiikin esittäjien ja tuottajien kanssa sekä noin 32 000 korvauksia maksavaa asiakasta.

Tärkeintä meille on musiikki. Olemme kiitollisia, että saamme osaltamme auttaa musiikkia menestymään ja siten tuoda maailmaan lisää iloa, hyvinvointia ja elämyksiä.