Gramex  julkaisi tänään vuosikatsauksensa. Sen rinnalla julkaistiin ensimmäisen kerran myös lyhyt vuosivideo. Voit tutustua näihin tiedotteen lopussa olevasta linkistä.

Vuonna 2019 Gramexissa panostettiin erityisesti taloudellisen tehokkuuden ja toiminnan läpinäkyvyyden kehittämiseen sekä kansainväliseen metadatayhteistyöhön.

Gramexilla oli vuoden lopussa 56 174 asiakassopimusta oikeudenhaltija-asiakkaiden kanssa ja asiakkaana yli 31 000 musiikkia käyttävää liikepaikkaa. Oikeudenhaltija-asiakassopimusten määrä kasvoi yli kahdella tuhannella.

Gramex toimii näiden kahden asiakasryhmänsä välissä palvelevana linkkinä, joka sekä helpottaa musiikin käyttöä että kerää korvauksia palkaksi musiikin ammattilaisille.

Kolmannes äänitealan tuloista

Gramex-korvauksia kerättiin 23,6 miljoonaa euroa. Tämä on merkittävä tulo musiikkialalle. IFPIn julkaiseman Global Music Report -julkaisun mukaan Gramex-korvaukset ovat liki kolmannes (29,5 %) Suomen koko äänitealan tuloista. Gramexin toiminnan tehokkuudesta kertova efektiivinen hallintokuluprosentti aleni 0,8 prosenttiyksikköä 15,9 prosenttiin.

Korvaukset perille nopeammin

Aktiivisen IT-järjestelmäkehityksen ansiosta korvaukset pysyttiin jakamaan merkittävästi aiempaa nopeammin. Korvauksia jaettiin 19,8 miljoonaa euroa, josta 9,6 miljoonaa taiteilijoille ja 10,2 miljoonaa tuottajille.  Korvauksia sai 16 119 Gramexin asiakasta suoraan ja lisäksi tehtiin yli 20 000 suoritusta taiteilijoille ulkomaisten järjestöjen kautta.

Nopeamman tilityksen mahdollistava Apollo-järjestelmä kiinnostaa maailmalla. Gramexin yhdessä itävaltalaisen Bi Conceptsin kanssa kehittämä IT-järjestelmä on ostettu useisiin ulkomaisiin järjestöihin.

Kansainvälisessä metadata-yhteistyössä

Koska Gramex on kansainvälisen kehityksen kärkipäässä, Gramex kutsuttiin mukaan kansainvälisen RDx- metadatapilotin tekemiseen ja DDEx-yhteisöön.

Avoimuutta ja läpinäkyvyyttä lisättiin muun muassa  kehittämällä Gramexin tilityssäännöistä uuden tyyppinen julkinen manuaali, joka kuvaa selkeästi periaatteet ja prosessit, joilla kerätyt korvaukset tilitetään ja jaetaan. Lisäksi asiakasviestintää aktivoitiin ja Gramex käynnisti uudet maakuntatapaamiset muusikkojen ja tuottajien kanssa.

> Tutustu vuosikatsaukseen

> Tutustu vuosivideoon