Grammy-palkittu Dobet Gnahoré Maailma kylässä -festivaalille toukokuussa

Kehitysyhteistyön kattojärjestö Kepan Maailma kylässä -festivaali kokoaa huippuesiintyjät, kansalaisvaikuttajat ja kymmenet tuhannet ihmiset Helsinkiin toukokuun viimeisenä viikonloppuna. Tapahtuman pääteema on Agenda 2030 – Kestävä kehitys ja alueellisena painopisteenä Afrikka. Festivaali tarjoaa viikonlopun aikana yli 20 ilmaiskonserttia.

Dobet Gnahoré. Kuva: Tom Skiffington

Lauantaina 26. toukokuuta Helsinkiin saapuu Etelä-Afrikan merkittävimpiin esiintyjiin kuuluva, lukuisia palkintoja Freshlyground. Ensimmäistä kertaa Suomessa esiintyvä yhtye sekoittaa Zimbabwen ja Mosambikin musiikkiperinteitä jazziin, popiin, bluesiin ja indierockiin. Monien eturivin artistien kanssa ympäri maailmaa yhteistyötä tehnyt yhtye levytti Shakiran kanssa Waka Waka -kappaleen, joka valittiin vuoden 2010 jalkapallon MM-kisojen tunnuslauluksi.

Sunnuntaina festivaali huipentuu Dobet Gnahorén konserttiin. Karismaattinen naislaulaja voitti Grammy-palkinnon  vuonna 2010 yhdessä India Arien kanssa kategoriassa Best Urban / Alternative Performance. Norsunluunrannikolta kotoisin oleva Gnahoré on yksi nykyafrikkalaisen musiikin mielenkiintoisimmista tapauksista. Gnahoré laulaa seitsemällä eri afrikkalaisella kielellä ja yhdistelee ennakkoluulottomasti musiikkilajeja herkistä balladeista menevämpään afrogrooveen. Laulajan uusi Miziki-levy julkaistaan keväällä juuri ennen festivaalia.

Festivaalin Kyläkinossa on nähtävillä useita yhteiskunnallisia elokuvia. The Uncondemned -dokumentti (2015) vie katsojan keskelle Ruandan kansanmurhiin liittyvää sotarikosoikeudenkäyntiä. Most Likely to Succeed -dokumentti (2015) perustuu Kaliforniassa sijaitsevien High Tech High -koulujen tarinaan, jossa oppimisen ja opettamisen keskiössä on oppilaan uteliaisuuden tukeminen yksilöllisen oppimisen avulla.

Festivaalin kulttuuriohjelma julkaistaan kokonaisuudessaan 5. huhtikuuta ja asiaohjelma 17. huhtikuuta.

Oikeudenmukaisen maailman puolesta

Maailma kylässä -festivaali järjestetään 26.–27.5.2018 Helsingin Kaisaniemen puistossa ja Rautatientorilla lauantaina kello 11–21 ja sunnuntaina kello 11–19. Tapahtumaan on ilmainen sisäänpääsy. Festivaalin toteuttaa kehitysyhteistyön kattojärjestö Kepa ry, joka on yli 300 suomalaisen kansalaisjärjestön kattojärjestö ja globaalien kehityskysymysten erityisasiantuntija.

Festivaalin pääyhteistyökumppaneita ovat ulkoasiainministeriö, Euroopan unioni, Eko Lumme ja Maailman Kuvalehti.

Johanna Eurakoski
Ohjelmapäällikkö
johanna.eurakoski@kepa.fi

Dobet Gnahoré. Kuva: Tom Skiffington
Freshlyground. Kuva: Jonx Pillemer

Uutuuskirja kertoo suomalaisjärjestöjen työstä sodan ja konfliktien keskellä5.6.2018 13:13Kutsu

TIEDOTE/MEDIAKUTSU julkistamistilaisuuteen 11.6. kello 16.30 Kaisa-talon Kirja & Kahvi (Vuorikatu 7). Miten tehdä töitä ja rakentaa rauhaa maailman haastavimmissa maissa ja kaikkein hankalimmissa olosuhteissa? Esimerkiksi Somaliassa, Syyriassa ja Afganistanissa tilanne vaikuttaa loputtomalta sodan ja inhimillisen kärsimyksen kierteeltä. Tänään ilmestyvä uutuuskirja Rauhaa rakentamassa valaisee, kuinka suomalaiset kansalaisjärjestöt tekevät pitkäjänteistä työtä rauhan puolesta sotien runtelemissa maissa.