Graniitin vienti kaikkien aikojen ennätykseen

Helsinki 19.3.2012. Suomi on merkittävä luonnonkiven vientimaa. Vuonna 2011 luonnonkiven viennin arvo oli yli viisinkertainen tuonnin arvoon verrattuna. Graniitin viennissä saavutettiin kaikkien aikojen ennätys.

Kiviteollisuusliiton toimitusjohtaja Pekka Jauhiainen kertoo, että vuonna 2011 graniittiblokkien viennin arvo kasvoi edellisestä vuodesta peräti 41% ja oli 46 miljoonaa euroa. Blokkiviennin määrä oli 412439 tonnia, jossa on kasvua edellisestä vuodesta 33%.
Lopputuotteiden vienti supistui hieman. Lopputuoteviennin arvo oli 36 miljoonaa euroa, joka jäi 4% edellisestä vuodesta. Lopputuoteviennin määrä supistui 17%.

Koko luonnonkiviteollisuuden viennin arvoksi muodostui 81,92 miljoonaa euroa, joka on 17% edellisvuotta enemmän. Viennin määrä oli 431243 tonnia (+29,9%). Viennin roimasta kasvusta huolimatta alalla on vielä matkaa huippuvuoden 2006 lukuihin, jolloin viennin arvo oli 100 miljoonaa euroa.

Vienti- ja tuontimaista Kiina on selvä ykkönen. Blokkien muita tärkeitä vientimaita ovat Italia ja Puola. Lopputuotteiden keskeisiä vientimaita ovat Saksa, Ruotsi, Ranska ja Belgia. Lopputuotevienti muodostuu pääosin vuolukivituotteista.

Tuonnin arvo oli vuonna 2011 liki 15 miljoonaa euroa, joka on noin 8% enemmän kuin vuonna 2010. Tuonnin määrä oli 54024 tonnia (+17%). Tuontimaista kärjessä ovat Kiinan ohella Ruotsi ja Italia.

Kiviteollisuusliitto piti vuosikokouksensa Kotkassa 16.3.2012. Eri puolilta Suomea saapuneet luonnonkiviyritysten edustajat vierailivat mm. Vikmanin Kivi Ky:n tehtaalla ja Kotkan satamassa. Graniitin tuotannon painopiste on Kaakkois-Suomessa ja vientisatamista tärkeimmäksi on noussut Kotkan Mussalon satama.

Kiviteollisuusliiton hallituksen puheenjohtajaksi valittiin neljännelle kaudelle toimitusjohtaja Jouni Okko Ylämaa Groupista. Hallituksen varapuheenjohtajana jatkaa Palin Granit Oy:n toimitusjohtaja Heikki Palin . Hallituksen muut jäsenet ovat Tapani Elomaa, Tampereen Kovakivi Oy, Keijo Vierimaa, Keikyän Kivi Oy, Juha Miettinen, Peipohjan Kiviveistämö Oy, Eero Pietarila, OK Graniitti Oy, Jouko Toivanen, Tulikivi Oyj, Ilkka Ylitalo, Vientikivi Oy Finland, Katja Huhta, Ikikivi Oy ja Mikko Paljakka, Loimaan Kivi Oy.

Lisätiedot : tj Pekka Jauhiainen, 0400 427620, tilastot: http://finstone.fi/tilastot/index.php