Graniitti halutuin keittiötasomateriaali

Helsinki 8.5.2012. Graniitti on halutuin keittiötasomateriaali. Tulokset käyvät ilmi keväällä tehdystä keittiöremonttia tai uudisrakentamista suunnitteleville kuluttajille tehdystä tutkimuksesta.

Tutkimukseen vastanneista yli 40 % suosii luonnonkivitasoa. Graniittinen taso on selvästi halutuin (28,5 %) mutta myös marmoritasoilla on kannattajansa. Myös puutasot ovat suosittuja; 27 % valitsee puutason keittiöönsä. Viime vuosina suosiotaan kasvattaneet ja sisustuslehdissä näyttävästi esillä olleet kvartsitasot valitsisi 5 % kuluttajista. Laminaattitasoja suosivat yli 65-vuotiaat.

Tärkeimmät valintaperusteet keittiötasoja valittaessa ovat kulutuskestävyys ja tasojen hoidon helppous. Alle 40-vuotiailla myös hinta korostuu valintaperusteena. Graniittisten luonnonkivitasojen haluttavuutta selittää ensisijaisesti kivimateriaalin kestävyys ja hoidon helppous.

Kuluttajat hakevat tietoa tasoista mieluiten internetin kautta- joko yritysten kotisivuilta tai keskustelupalstoilta. Sen sijaan kivitasojen hankinta netin kautta ei ole yleistä; vain kolme prosenttia vastaajista on hankkinut tasonsa verkkokaupasta. Mielenkiintoa tasojen verkkokauppaan tuntee lähes 30 %. Hankinta ulkomailta kiinnostaa 15 % vastaajista.

Verkkokauppa ja varsinkin ulkomailta hankinta arveluttaa valtaosaa kuluttajista. Huolenaiheet liittyvät mm. tasojen mittaamisen onnistumiseen, toimitusaikoihin ja takuukysymyksiin. Valtaosa kuluttajista haluaa nähdä ja tuntea valitsemansa keittiötasomateriaalin. Tämä onnistuu parhaiten keittiökalusteliikkeissä tai kivitasoja valmistavissa yrityksissä.

Keittiöremonttia suunnittelevien mielestä kohtuullinen remontin hinta on 4000-8000 euroa. Vain kuutisen prosenttia haluaa sijoittaa yli 10 000 euroa. Kahdeksan kymmenestä aikoo turvautua ainakin osittain ulkopuoliseen suunnitteluapuun ja kolme neljästä aikoo käyttää remontissa rakennus- tai asennuspalvelua. Syyksi ulkopuolisen avun käyttöön mainitaan yleensä oma osaamattomuus ja aikapula.

Keittiötasotutkimuksen teki Innolink Research Oy Kiviteollisuusliitto ry:n toimeksiannosta. Tutkimuksen tulokset perustuvat 500 vastaukseen.

Lisätiedot: Kiviteollisuusliitto ry, tj Pekka Jauhiainen, 0400 427620, pekka.jauhiainen@finstone.fi, kuva-aineistot: http://finstone.fi/press/graniitti_halutuin_keittiotasomateriaali.php